A+ A A-

ΒΑΛΤΕΡ Ο ΧΕΡΟΔΥΝΑΜΟΣ

ΒΑΛΤΕΡ Ο ΧΕΡΟΔΥΝΑΜΟΣτου Μ. Γ. Μερακλή

Έπος λιγότερο γνωστό από τα δύο θρυλικά, για τα οποία έγινε στα προηγούμενα σημειώματα λόγος. Έχει γραφτεί στα λατινικά, από ένα μοναχό, κατά τον 9ο ή 10ο αιώνα. Είναι διασκευή χαμένου ηρωϊκού τραγουδιού από τον κύκλο των Νιμπελούγκεν. «Παρασύρει τον αναγνώστη στον συναρπαστικό κόσμο της γερμανικής μυθολογίας, όπου κυβερνούν ο έρωτας, η δίψα για δόξα και δύναμη, η φιλαργυρία και η εκδίκηση». Κεντρικός ήρωας είναι ο Βάλτερ, γιος του βασιλιά της Ακουιτανίας, όμηρος στην Αυλή του βασιλιά των Ούνων Αττίλα, πολύ διαφορετικού από αυτόν που μας έχει παραδώσει η Ιστορία. Ο Αττίλας του έπους αυτού είναι «γενναιόδωρος, γλετζές, αφελής και ολίγον φαιδρός». Γι αυτό κιόλας ο Βάλτερ αναδεικνύεται στο μεγαλύτερο πολέμαρχό του. Κάποια στιγμή δραπετεύει μαζί με μιαν επίσης όμηρο του Αττίλα, κόρη κι αυτή βασιλιά, την οποία έχει μνηστευτεί. Μαζί κατορθώνει να πάρει και το μεγαλύτερο μέρος από το βασιλικό θησαυρό. Στο δρόμο προς την πατρίδα του Ακουιτανία, ο βασιλιάς τον Φράγκων Γκούντερ θα του επιτεθεί για να γίνει κύριος του κλεμμένου θησαυρού. Ο στρατός του Γκούντερ κατατροπώνεται, ο ίδιος δε σώζεται μόνο όταν μπαίνει στη μάχη ο Χάγκεν, συγγενής του, που θα καμφθεί από τις ικεσίες του (αδελφοποιτός του Βάλτερ, πράγμα που κάνει δύσκολη την απόφασή του). Ο Βάλτερ και η μνηστή του θα συνεχίσουν το δρόμο προς την Ακουιτανία, έχοντας μαζί τους και το θησαυρό. Ωστόσο η μάχη θα προξενήσει εκτός από άλλες απώλειες και το παράξενο αυτό αποτέλεσμα: ο Γκούντερ χάνει το ένα πόδι του, ο Βάλτερ το δεξί χέρι του, ο Χάγκεν το δεξί μάτι του (κι ακόμα έξι δόντια...).

 

Εμφανίσεις: 2055

Περισσότερα...

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΡΟΛΑΝΤ

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΡΟΛΑΝΤτου Μ. Γ. Μερακλή

Φημισμένο υπήρξε το επικό Τραγούδι του Ρόλαντ, παλιότερη (1080) εκδοχή του οποίου θεωρείται αυτή του χειρόγραφου της Οξφόρδης, προϊόν, κατά μιαν εκδοχή, «της γαλλικής μοναστηριακής λογοτεχνικής παραγωγής, που ήθελε να εμψυχώσει τις πρώτες σταυροφορίες». Εκτιμάται ως ένα από τα σημαντικά έργα των αρχών της γαλλικής, αλλά και γενικότερα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Πράγματι ο θρύλος του Ρόλαντ διαδόθηκε στα επικά τραγούδια και στις μπαλάντες (αργότερα) της Γερμανίας (12ος αιώνας), τα κατορθώματά του αφηγείται η παράδοση (σάγκα) του Καρλομάγνου στη Σκανδιναβία, τα αγάλματα των ηρώων διακοσμούν την πύλη του καθεδρικού ναού στη Βερόνα (12ος αιώνας), σκηνές από το τραγούδι του απεικονίζονται σε μωσαϊκά του καθεδρικού ναού του Μπρίντιζι, Ιταλοί ποιητές του τέλους του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης θα γράψουν με αφορμή το γαλλικό επικό τραγούδι εποποιίες, ποιήματα επηρεασμένα από το πνεύμα του ιπποτισμού. Το πιο γνωστό είναι ο Μαινόμενος Ορλάνδος του Αριόστο.

 

Εμφανίσεις: 2146

Περισσότερα...

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΝΙΜΠΕΛΟΥΓΚΕΝ

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΝΙΜΠΕΛΟΥΓΚΕΝτου Μ. Γ. Μερακλή

Εξαιρετική προσφορά στη συγκριτική φιλολογία μας αποτελεί μια, θα έλεγα, τριλογία, δοσμένη από το διδάκτορα και μελετητή της συγκριτικής μεσαιωνικής φιλολογίας Δημήτρη Γ. Πεταλά, η οποία καλύπτει ένα κενό που υπήρχε στα καθ’ ημάς. Αναφέρομαι στα δύο ονομαστά, αλλά κι ένα τρίτο, ιδιαίτερα σημαντικό, επικά ποιήματα, με χιλιάδες στίχων, του Μεσαίωνα: Το τραγούδι των Νιμπελούγκεν, Το τραγούδι του Ρόλαντ, Βάλτερ ο Χεροδύναμος. Είναι μεταφρασμένα εξ’ ολοκλήρου, χωρίς περικοπές, από τα μεσαιωνικά γερμανικά το πρώτο (2009), από τα παλαιά γαλλικά το δεύτερο (2011), από τα λατινικά το τρίτο (2009). Εκδόθηκαν από το «Στοχαστή», ενταγμένα στη σειρά «Έπη των Ευρωπαϊκών Λαών».

 

Εμφανίσεις: 3568

Περισσότερα...

ΚΗΡΙΤΡΕΦΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

ΚΗΡΙΤΡΕΦΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙτου Μ. Γ. Μερακλή

Σ’ ένα σημείωμά του γράφει ο Κωστής Παλαμάς: «Αμέσως από την αυγή της μεγάλης Ελληνικής ποίησης βλέπουμε τα δύο χειροπιαστά δείγματα του χωρισμού των λειτουργιών της τέχνης σε δυο μεγάλες οικογένειες. Απ’ εδώ οι ιδεολόγοι, οι πραγματολόγοι απ’ εκεί. Όμηρος απ’ εδώ, Ησίοδος απ’ εκεί. Ο πρώτος, ο μεγάλος ιδανιστής. Ο δεύτερος, ο μεγάλος πραγματιστής. Ο Όμηρος, μαζί, σιμά και μακριά μας. Ο δεύτερος, σαν πιο κοντά σ’ εμάς». (Άπαντα, 10, σ.71).

Στον Ησίοδο υπάρχει ένα επίθετο για τον άνθρωπο, κατά πάσα πιθανότητα πλασμένο από αυτόν: «κηριτρεφείς». Είναι ο τρεφόμενος με θάνατο. Ένα επίθετο σπάνιας, ασφαλώς και πικρής ομορφιάς, που μου θυμίζει και τους εξαίσιους στίχους του Κάλβου (μιλάει στον ποιητή η νεκρή μητέρα του): «ο ήλιος κυκλοδίωκτος,|ως αράχνη, μ’ εδίπλωνε με φως και με θάνατον| ακαταπαύστως». Ζούμε, εμείς τουλάχιστον, μέσα στο υπέρλαμπρο φως της Μεσογείου. Τρεφόμενοι ωστόσο συγχρόνως με θάνατο, που κάποια φορά θα μας στερήσει τη μεγάλη χαρά να ζούμε «εν φάει».

 

Εμφανίσεις: 1502

Περισσότερα...

ΚΑΡΑΒΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ

ΚΑΡΑΒΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗτου Μ. Γ. Μερακλή

Δίνω μιαν ακόμα σελίδα από το βιβλίο της Ελένης Α. Γκίνου, Αφρικής μέθεξης. Είναι σχετική με τη μεταφορά του αλατιού από τη λίμνη του Τζιμοντί, με τα καραβάνια που διασχίζουν την Αιθιοπία και προωθούν το αλάτι στις αγορές της Δυτικής Αφρικής, όπου το ανταλλάσσουν συνήθως με δημητριακά.

«Καραβάνια: μια μυθική κατάσταση, μια ιεροτελεστία, πειθαρχία του ανθρώπου στη φύση και προσήλωση σε ένα ιδεώδες. Ο άνθρωπος, που περπατάει σαράντα μέρες στην έρημο, όχι πάνω στην καμήλα – αυτή έχει για φορτίο της το αλάτι – αλλά ξυπόλυτος με τις πατούσες του πάνω στην άμμο, γίνεται σοφός. Ο άνθρωπος αυτός έχει μάθει να ακούει τη σιωπή, τις κραυγές της ερήμου. Γίνεται ένα με την άμμο, με τον άνεμο, με το άπειρο. Χαράσσει την πορεία του μέσα στο άπειρο, χωρίς να χάνει τον προσανατολισμό του. Η πυξίδα του είναι η αφοσίωσή του και η προσήλωσή του στην έρημο, που μετατρέπεται σε αιώνιο έρωτα, σε αλληλεξάρτηση. Όταν συναντήσεις ένα νομάδα, νιώθεις δέος και θαυμασμό. Το ότι εξυπηρετεί ένα σκοπό καταγράφεται στην πορεία που κάνει, για να καθοδηγήσει τις καμήλες φορτωμένες με το αλάτι, μια πορεία πολλές φορές οκτακοσίων χιλιομέτρων. Υπηρετεί το βασίλειο της ερήμου, συντελεί στη μη βεβήλωσή της, με το να ακολουθεί αυτή την πορεία με τα πόδια, ενώ η άσφαλτος θα εξασφάλιζε γρήγορη και άκοπη μετάβαση και μεταφορά του αλατιού.

 

Εμφανίσεις: 2376

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr