A+ A A-

ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΥ

ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΥ του Μ. Γ. Μερακλή diastixo.grτου Μ. Γ. Μερακλή

Στην πλατωνική Πολιτεία, που ο Ευάγγελος Παπανούτσος τη χαρακτήρισε ως «το πιο μεγαλόπνοο δημιούργημα της αρχαίας φιλοσοφίας», ο Σωκράτης αρχίζει τη συζήτησή του με μιαν ομάδα διανοούμενων, όπως θα λέγαμε σήμερα, ξεκινώντας μάλιστα από το σοφιστή Θρασύμαχο, πάνω στο ζήτημα τί είναι η δικαιοσύνη και η ηθική που πρέπει να διέπει μια κοινωνία. Ο Θρασύμαχος είναι διαπρύσιος κήρυκας του δικαίου του ισχυροτέρου. Δίκαιο, λέει, είναι το συμφέρον του κρίττονος, του πιο δυνατού. Επιτίθεται στο Σωκράτη, που όλο θέλει, όπως τον κατηγορεί, να θέτει ερωτήσεις και αποφεύγει να απαντάει ο ίδιος σε ερωτήσεις άλλων. Εξάλλου η δικαιοσύνη κατ’ αυτόν είναι μια μεγάλη κουταμάρα. Ισχυρίζεται, ότι είτε «τυραννούνται» οι πόλεις, είτε «δημοκρατούνται», είτε «αριστοκρατούνται», εκείνοι που άρχουν θεωρούν δίκαιο εκείνο που είναι συμφέρον σ’ αυτούς.

 

Εμφανίσεις: 1237

Περισσότερα...

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗτου Μ. Γ. Μερακλή

Έχουν φρυάξει οι τηλεοράσεις, προπάντων των μεγάλων καναλιών, αλλά και τα περιοδικά και οι εφημερίδες, προβάλλοντας απανωτά εκπομπές και δίνοντας μαθήματα και συνταγές μαγειρικής, ελληνικής, ξένης, ανάκατης με όποιαν ιδέα κατεβαίνει στου καθένα το κεφάλι, οργανώνοντας διαγωνισμούς, διαφημιζόμενους πανηγυρικά.

Το ερώτημα γιατί αυτό παρατηρείται ιδιαίτερα τώρα, όπου ένα εξαιρετικά μεγάλο μέρος του πληθυσμού πεινάει, μπορεί να έχει διάφορες απαντήσεις. Ίσως μια να είναι ότι αυτό γίνεται, γιατί οι τηλεοράσεις, τα περιοδικά και οι εφημερίδες πιστεύουν ότι θα τραβήξουν περισότερους τηλεθεατές και αναγνώστες. Και οι παραγωγές είναι μάλλον φθηνές.

 

Εμφανίσεις: 1528

Περισσότερα...

ΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑ

ΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑτου Μ. Γ. Μερακλή

Μέσα σ’ αυτήν την πράγματι ζοφερή οικονομική κρίση που περνάει ο λαός μας (αν εξαιρέσουμε εκείνους που τους αφήνει άτρωτους), ολοένα πιο έντονα προβάλλεται μια δίπτυχη εικόνα, στην οποία ο λαός χωρίζεται σε δυο κατηγορίες.

Από τη μια είναι εκείνοι, που συνωθούνται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, κυρίως στην τηλεόραση και, από τα έντυπα μέσα, στις εφημερίδες και τα πολιτικά περιοδικά. Δημοσιογράφοι, πολιτικοί, υπουργοί, βουλευτές, συμπολιτευόμενοι και αντιπολιτευόμενοι, πανεπιστημιακοί όλων των βαθμίδων και των ειδικοτήτων, εν ενεργεία και συνταξιούχοι -να μην παραλείψω και τους φιλοσόφους- μιλούν ακατάπαυστα (ποιος θα προλάβει να πει τα περισσότερα), καταγγέλλουν με χειρονομίες και φωνές σε κλίμακες κρεσέντο, κατακεραυνώνουν τους κυβερνητικούς, οι κυβερνητικοί υπόσχονται και ξαναϋπόσχονται.

 

Εμφανίσεις: 1441

Περισσότερα...

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΥΟ ΛΕΞΕΩΝ

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΥΟ ΛΕΞΕΩΝτου Μ. Γ. Μερακλή

Υπάρχουν δύο λέξεις στη γλώσσα μας, αρχαίες ελληνικές, που επιβίωσαν ως σήμερα, όπως άλλωστε και χιλιάδες άλλες. Αυτές όμως διακρίνονται κατά το ότι άλλαξαν μέσα στο χρόνο τη σημασία τους μ’ ένα πολύ ενδιαφέροντα τρόπο.

Μιλώ για το επίθετο καλός, καλή, καλόν και το ουσιαστικό τέχνη. Όπως είναι γνωστό, στην αρχαιότητα το επίθετο καλός σήμαινε ωραίος, όμορφος (διασώθηκε η σημασία αυτή στην ονομασία της Ανώτατης Σχολής, όπου διδάσκεται η ζωγραφική, η γλυπτική, η χαρακτική και άλλες παρεμφερείς τέχνες. Η αντίστοιχη ονομασία π.χ. στα γαλλικά είναι ‘Ecole des Beaux Arts). Όμως μέσα στο χρόνο η λέξη καλός απέκτησε τη σημασία που έχει σήμερα. Λέμε το καλό (σε αντίθεση με το κακό), καλός άνθρωπος κ.λ.π. (Θυμίζω και την αρχαία ρήση «καλός καγαθός», που χαρακτηρίζει τον τέλειο πολίτη: τον ωραίο και καλό). Η μεταβολή της σημασίας φαίνεται πως είχε αρχίσει να γίνεται ήδη από τους αρχαίους χρόνους. Ο Αριστοτέλης έδινε τον ορισμό του αρχαίου «καλού» στη Ρητορική του ως εξής: «καλόν μεν ουν εστίν(...) ο αν αγαθόν ον, ηδύ η, ότι αγαθόν» (1366α, 33), δηλαδή: «ωραίο είναι το καλό που, με το να προξενεί ευχαρίστηση, είναι ακριβώς γι’ αυτό το λόγο ωραίο». Ταυτίζεται εδώ λοιπόν το καλό με το ωραίο, η καλοσύνη με την ομορφιά. Αυτό θυμίζει το έργο του Φρειδερίκου Σίλλερ, Περί της Αισθητικής Παιδείας του Ανθρώπου. Αρχίζει λέγοντας: «Θα μιλήσω για ένα αντικείμενο που συνδέεται άμεσα με το ευγενέστερο μέρος της ευδαιμονίας μας, και δεν απέχει πολύ από την ηθική ευγένεια της ανθρώπινης φύσης. Θα υποστηρίξω την υπόθεση της ομορφιάς». Ο Σίλλερ θαύμαζε τους αρχαίους Έλληνες και στο έργο του είναι συνεχείς οι παραπομπές σ’αυτούς. Αν με τη γλώσσα εκφράζονται τα πιο καίρια και βαθύτερα νοήματα και αισθήματα, η ελληνική γλώσσα μπόρεσε να αναδείξει τη βαθύτερη υπαρξιακή θέση του ωραίου με το αγαθό.

 

Εμφανίσεις: 1926

Περισσότερα...

ΒΑΛΤΕΡ Ο ΧΕΡΟΔΥΝΑΜΟΣ

ΒΑΛΤΕΡ Ο ΧΕΡΟΔΥΝΑΜΟΣτου Μ. Γ. Μερακλή

Έπος λιγότερο γνωστό από τα δύο θρυλικά, για τα οποία έγινε στα προηγούμενα σημειώματα λόγος. Έχει γραφτεί στα λατινικά, από ένα μοναχό, κατά τον 9ο ή 10ο αιώνα. Είναι διασκευή χαμένου ηρωϊκού τραγουδιού από τον κύκλο των Νιμπελούγκεν. «Παρασύρει τον αναγνώστη στον συναρπαστικό κόσμο της γερμανικής μυθολογίας, όπου κυβερνούν ο έρωτας, η δίψα για δόξα και δύναμη, η φιλαργυρία και η εκδίκηση». Κεντρικός ήρωας είναι ο Βάλτερ, γιος του βασιλιά της Ακουιτανίας, όμηρος στην Αυλή του βασιλιά των Ούνων Αττίλα, πολύ διαφορετικού από αυτόν που μας έχει παραδώσει η Ιστορία. Ο Αττίλας του έπους αυτού είναι «γενναιόδωρος, γλετζές, αφελής και ολίγον φαιδρός». Γι αυτό κιόλας ο Βάλτερ αναδεικνύεται στο μεγαλύτερο πολέμαρχό του. Κάποια στιγμή δραπετεύει μαζί με μιαν επίσης όμηρο του Αττίλα, κόρη κι αυτή βασιλιά, την οποία έχει μνηστευτεί. Μαζί κατορθώνει να πάρει και το μεγαλύτερο μέρος από το βασιλικό θησαυρό. Στο δρόμο προς την πατρίδα του Ακουιτανία, ο βασιλιάς τον Φράγκων Γκούντερ θα του επιτεθεί για να γίνει κύριος του κλεμμένου θησαυρού. Ο στρατός του Γκούντερ κατατροπώνεται, ο ίδιος δε σώζεται μόνο όταν μπαίνει στη μάχη ο Χάγκεν, συγγενής του, που θα καμφθεί από τις ικεσίες του (αδελφοποιτός του Βάλτερ, πράγμα που κάνει δύσκολη την απόφασή του). Ο Βάλτερ και η μνηστή του θα συνεχίσουν το δρόμο προς την Ακουιτανία, έχοντας μαζί τους και το θησαυρό. Ωστόσο η μάχη θα προξενήσει εκτός από άλλες απώλειες και το παράξενο αυτό αποτέλεσμα: ο Γκούντερ χάνει το ένα πόδι του, ο Βάλτερ το δεξί χέρι του, ο Χάγκεν το δεξί μάτι του (κι ακόμα έξι δόντια...).

 

Εμφανίσεις: 2012

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr