A+ A A-

ΜΙΑ «ΚΑΒΑΦΙΚΗ» ΦΡΑΣΗ

ΜΙΑ «ΚΑΒΑΦΙΚΗ» ΦΡΑΣΗτου Μ. Γ. Μερακλή

 

Ο Στράβων, περιηγούμενος την «ανατολική Ευρώπη», αναφέρεται στο πλήθος λαών που πολεμούσαν μεταξύ τους ή και υποτάσσονταν στους βασιλιάδες του Πόντου (κάποτε αυτοβούλως για προστασία από άλλους), οι οποίοι συνεχώς επεξέτειναν τα όριά τους ετοιμάζοντας και πόλεμο εναντίον των εκ Δυσμών ιμπεριαλιστών Ρωμαίων (Μιθριδάτης ο Ευπάτωρ, ο πατέρας του, Μιθριδάτης ο Ευεργέτης. βλ. και το ποίημα του Καβάφη «Εν Πορεία προς την Σινώπη»). Τελικά και αυτοί υποτάχθηκαν στη Ρώμη κατά την περίοδο της περιβόητης Paxromana. Οι Ρωμαίοι όριζαν αυτούς που ήθελαν από τους ντόπιους βασιλείς ή άλλους για δικούς τους τοπάρχες και τοποτηρητές αν, στη σχεδόν απέραντη αυτοκρατορία τους, δεν τοποθετούσαν Ρωμαίους «ανθυπάτους». Το αξίωμα του ανθύπατου μνημονεύει και ο Καβάφης, τον οποίο ενδιέφερε ιδιαίτερα η ρωμαϊκή εποχή στην όλη ελληνιστική περίοδο (βλ. το ποίημα «Φιλλέλην»).

 

Εμφανίσεις: 949

Περισσότερα...

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΘΗ

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΘΗτου Μ. Γ. Μερακλή

 

Ένας παλαιός αγωνιστής στον Πόλεμο, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, τα μετέπειτα, πολύ κοντά στον θάνατο, καθηλωμένος στο κρεβάτι, γράφει σε τετράδια τις μνήμες του από όλα αυτά, κυρίως για έναν γιο του που τον αγαπάει πολύ γιατί ξέρει πως συμμερίζεται τις ιδέες του, την πίστη του πως, παρ’ όλα όσα συμβαίνουν, ο αγώνας είναι η μόνη σωστή απόφαση: «Ο αγώνας αυτός έχει σημασία, τα άλλα… Κι άλλο ένα θα ’θελα να προσέξεις. Τον “άνθρωπο” εκείνο, τους ανθρώπους αυτούς, που είναι η άλλη όψη αυτού του αγώνα. Που είναι η νέα τάξη τώρα, ο νέος κόσμος, πολύ χειρότερος από εκείνον ενάντια στον οποίο πολεμούσαμε. Χειρότερος, γιατί έχει ξεχάσει εκείνα και δεν έχει καμιά δικαιολογία» (Μιχάλης Π. Δελησάββας, Με το νόμισμα ανάμεσα στα δόντια, μυθιστόρημα, Εκδόσεις Λεξίτυπον, 2011).

 

Εμφανίσεις: 1093

Περισσότερα...

ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΜΙΣΗΤΙΚΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΜΙΣΗΤΙΚΟΣτου Μ. Γ. Μερακλή

Η Εταιρεία SuperMarkets Χαλκιαδάκη, που εδρεύει στο Ηράκλειο, εδώ και χρόνια εκδίδει το τρίμηνο περιοδικό ΥπερΧ. Είναι μια άριστη εκδοτική προσπάθεια, με σύμβουλο τον πολύ γνωστό στην Κρήτη και ευρύτερα στην Ελλάδα δημοσιογράφο Νίκο Ψιλάκη, συγγραφέα και πολύτιμων βιβλίων για το λαϊκό πολιτισμό (για το ψωμί και τα γλυκίσματα στην Ελλάδα, μαζί με τη σύζυγό του Μαρία, για τις τελετουργίες στις διάφορες εποχές του χρόνου), που παρακολουθεί τα φαινόμενα από την παλιότερη παράδοσή τους έως τις μέρες μας. Ανάλογα θέματα δημοσιεύονται και στα τεύχη του περιοδικού, συνοδευόμενα από πλήθος σπάνιας ευαισθησίας, ομορφιάς και ακρίβειας φωτογραφιών, που και αυτές είναι έργο του ίδιου και, κυρίως, της κόρης του Έφης. Οι φωτογραφίες που κατέχουν το ήμισυ σχεδόν της έκτασης των σελίδων, αποτελούν, και μόνες τους, ένα από τεύχος σε τεύχος εμπλουτιζόμενο άλμπουμ, που αξίζει να το έχει κανείς. Το περιοδικό διανέμεται δωρεάν. Καλοί συνεργάτες συντροφεύουν το Ψιλάκη. Ανάμεσά τους και ο επίτιμος διδάκτωρ της Σχολής Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης λαογράφος Γιώργος Αικατερινίδης.

 

Εμφανίσεις: 1684

Περισσότερα...

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΚΛΗΡΟΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΚΛΗΡΟΣ του Μ. Γ. Μερακλή diastixo.grτου Μ. Γ. Μερακλή

Ένα βιβλίο για τον Γεώργιο Σκληρό (1879-1919), ο οποίος θεωρήθηκε ο πρώτος εισηγητής των μαρξιστικών ιδεών στην Ελλάδα με το μικρό βιβλίο του Το κοινωνικό ζήτημα (1907), έδωσε στη δημοσιότητα, με πολλές προσθήκες στα γνωστά, συμπληρώσεις και νέες εξακριβώσεις σε βιογραφικά δεδομένα, ο ομότιμος καθηγητής φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Χρίστος Α. Τέζας, που ταξίδεψε για λόγους αυτοψίας στα αρχεία του Πανεπιστημίου της πόλης, στην Ιένα, όπου ο Σκληρός ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ιατρική (τις είχε ξεκινήσει, ανεπιτυχώς, στη Μόσχα και ύστερα στην πόλη Dorpat της Εσθονίας, που αποτελούσε μέρος της Ρωσικής Αυτοκρατορίας). Ο Σκληρός γεννήθηκε στην Τραπεζούντα, εκεί έζησε τα πρώτα χρόνια του, αλλά έξι στη Ρωσία στη συνέχεια, αρχίζοντας το οδοιπορικό του από την Οδυσσό. Τελικά εγκαταστάθηκε στη Γερμανία.

 

Εμφανίσεις: 1202

Περισσότερα...

ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΥ

ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΥ του Μ. Γ. Μερακλή diastixo.grτου Μ. Γ. Μερακλή

Στην πλατωνική Πολιτεία, που ο Ευάγγελος Παπανούτσος τη χαρακτήρισε ως «το πιο μεγαλόπνοο δημιούργημα της αρχαίας φιλοσοφίας», ο Σωκράτης αρχίζει τη συζήτησή του με μιαν ομάδα διανοούμενων, όπως θα λέγαμε σήμερα, ξεκινώντας μάλιστα από το σοφιστή Θρασύμαχο, πάνω στο ζήτημα τί είναι η δικαιοσύνη και η ηθική που πρέπει να διέπει μια κοινωνία. Ο Θρασύμαχος είναι διαπρύσιος κήρυκας του δικαίου του ισχυροτέρου. Δίκαιο, λέει, είναι το συμφέρον του κρίττονος, του πιο δυνατού. Επιτίθεται στο Σωκράτη, που όλο θέλει, όπως τον κατηγορεί, να θέτει ερωτήσεις και αποφεύγει να απαντάει ο ίδιος σε ερωτήσεις άλλων. Εξάλλου η δικαιοσύνη κατ’ αυτόν είναι μια μεγάλη κουταμάρα. Ισχυρίζεται, ότι είτε «τυραννούνται» οι πόλεις, είτε «δημοκρατούνται», είτε «αριστοκρατούνται», εκείνοι που άρχουν θεωρούν δίκαιο εκείνο που είναι συμφέρον σ’ αυτούς.

 

Εμφανίσεις: 1220

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr