A+ A A-

ΚΗΡΙΤΡΕΦΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ

ΚΗΡΙΤΡΕΦΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙτου Μ. Γ. Μερακλή

Σ’ ένα σημείωμά του γράφει ο Κωστής Παλαμάς: «Αμέσως από την αυγή της μεγάλης Ελληνικής ποίησης βλέπουμε τα δύο χειροπιαστά δείγματα του χωρισμού των λειτουργιών της τέχνης σε δυο μεγάλες οικογένειες. Απ’ εδώ οι ιδεολόγοι, οι πραγματολόγοι απ’ εκεί. Όμηρος απ’ εδώ, Ησίοδος απ’ εκεί. Ο πρώτος, ο μεγάλος ιδανιστής. Ο δεύτερος, ο μεγάλος πραγματιστής. Ο Όμηρος, μαζί, σιμά και μακριά μας. Ο δεύτερος, σαν πιο κοντά σ’ εμάς». (Άπαντα, 10, σ.71).

Στον Ησίοδο υπάρχει ένα επίθετο για τον άνθρωπο, κατά πάσα πιθανότητα πλασμένο από αυτόν: «κηριτρεφείς». Είναι ο τρεφόμενος με θάνατο. Ένα επίθετο σπάνιας, ασφαλώς και πικρής ομορφιάς, που μου θυμίζει και τους εξαίσιους στίχους του Κάλβου (μιλάει στον ποιητή η νεκρή μητέρα του): «ο ήλιος κυκλοδίωκτος,|ως αράχνη, μ’ εδίπλωνε με φως και με θάνατον| ακαταπαύστως». Ζούμε, εμείς τουλάχιστον, μέσα στο υπέρλαμπρο φως της Μεσογείου. Τρεφόμενοι ωστόσο συγχρόνως με θάνατο, που κάποια φορά θα μας στερήσει τη μεγάλη χαρά να ζούμε «εν φάει».

Εντούτοις ο Ησίοδος, φυσικός, απλός, παλαιός Έλληνας χωρικός, δεν είναι με κανένα τρόπο πεισιθάνατος. Διαπιστώνει μιαν αλήθεια,- θα σκεπτόταν ότι πρέπει να την εμπεδώσουμε, γιατί μας βοηθάει να κάνουμε πιο σοβαρή και συνετή τη ζωή μας,- αλλά πάνω σ’ αυτή θεμελίωσε ένα έργο, το Έργα και Ημέρας, που ορθά το είπαν «διδακτικό έπος», γιατί έδειχνε στους ανθρώπους του καιρού του πώς οφείλουν να ζουν σωστά.

Από τη μια μεριά ένα επίθετο επίγνωσης της προκαθορισμένης πορείας των ανθρώπων, από την άλλη μεριά ο «πραγματιστής» Ησίοδος που, αισιόδοξα δείχνει τον τρόπο να γεμίζουν οι άνθρωποι τις ημέρες τους με ωραία και χρήσιμα έργα, βασισμένος και ο ίδιος στη σοφία του λαού του. Το βεβαιώνει αυτό το πλήθος λαϊκών παροιμιών που το στολίζουν.

Γνώριζε βέβαια ότι απευθυνόταν σ’ ένα κόσμο που δεν είταν ολότελα αγνός και αθώος. Ήδη ο αδελφός του τον είχε γελάσει σε κληρονομικά ζητήματα. Γι’ αυτό και τον μετράει μαζί με τους ανόητους εκείνους («νηπίους»), που δεν γνωρίζουν πόσο περοσσότερο είναι το μισό από το ολόκληρο («όσω πλέον ήμισυ παντός»),- ένα έξοχο δίδαγμα ολιγάρκειας, που συλλογίζεται και εκείνους, που δεν έχουν τίποτα.

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr