A+ A A-

«Με θαυμαστικά» της Ιωάννας Καρατζαφέρη

«Με θαυμαστικά» της Ιωάννας Καρατζαφέρη

Η πρώτη χρονολογία που διάβασα ήταν/είναι το 1915 και η αρμενική αναφορά μου έφεραν αμέσως στο νου το Ολοκαύτωμα των Αρμενίων, το οποίον υπέστησαν από τους Τούρκους.

Η πρώτη σκέψη που έκανα ήταν/είναι το κοινό παρελθόν των τριών γειτονικών χωρών, Τουρκία - Ελλάδα - Αρμενία.

Η πρώτη ανταπόκρισή μου ήταν ο θαυμασμός από την πρώτη σελίδα και συνέχισε να πολλαπλασιάζεται κάθε φορά που πήγαινα στην επόμενη.

Ο αναγνώστης πληροφορείται, από την πρώτη σελίδα, ότι πρόκειται για τη διήγηση της ζωής κάποιου Γαληνού Φιλονίδη.

Το μυθιστόρημα σέρρα του Γιάννη Καλπούζου δεν είναι μόνο μια εξιστόρηση των ιστορικών γεγονότων ενός αιώνα, που αναφέρονται σ’ έναν μόνο γεωγραφικό χώρο, τον Πόντο, απ’ όπου ξεκινάει, αλλά υπερβαίνει και τα δυο αυτά στοιχεία, εμπλέκοντας καταγωγές, διασχίζοντας σύνορα, γλώσσες, εθνικές και τοπικές, αναφορές στον Όμηρο, τον Ξενοφώντα, Αρχιεπίσκοπους, Πατριάρχες, τη συγκίνηση που του προξενούσε η ιδέα να βρεθεί στη γενέθλια γη του Σεβαστού Κυμινήτη, του επιφανέστερου Τραπεζούντιου λόγιου του 17ου αιώνα, φτάνει στον Λένιν, τον Τρότσκι και τον Στάλιν, αφού το 1917 γίνεται η Ρωσική Επανάσταση, τον Μουσταφά Κεμάλ, στον οποίο αποφεύγει να προσθέσει το όνομα Ατατούρκ, που σημαίνει «πατέρας των Τούρκων», τον Ελευθέριο Βενιζέλο, σε ανθρώπινες σχέσεις, εκπατρισμούς, εγκλήματα, έρωτες, γεννήσεις, θανάτους, βαρβαρότητα, βιασμούς, και διηγήσεις που η μνήμη τους είναι τόσο έντονη και λεπτομερής ώστε ξεπερνάει την ηλεκτρονική.

 

Εμφανίσεις: 1816

Περισσότερα...

«Επενδύσεις» της Ιωάννας Καρατζαφέρη

«Επενδύσεις» της Ιωάννας Καρατζαφέρη


Ο πιλότος μας καλωσόρισε, μας έδωσε τις πρώτες οδηγίες, μας πληροφόρησε ότι η πτήση για τη Νέα Υόρκη θα διαρκούσε δέκα ώρες και δέκα λεπτά, μας ευχαρίστησε που προτιμήσαμε τη συγκεκριμένη αεροπορική εταιρία και μας ευχήθηκε καλό ταξίδι. Όλα αυτά ήταν γνωστά και τα υποδεχτήκαμε σιωπηλοί.

Αφού τακτοποιήθηκα στο κάθισμά μου, άνοιξα τις εφημερίδες. Τα τρέχοντα θέματα ήταν τα γνωστά: η Ειδομένη, ο Πειραιάς, κάποια ελληνικά νησιά, εναέριες παραβιάσεις, οικονομικά, συνταξιοδοτικά, ασφαλιστικά, μειώσεις μισθών –αναφορές στις μίζες δεν γράφονταν–, μετακινήσεις, καταργήσεις και επενδύσεις.

 

Εμφανίσεις: 624

Περισσότερα...

«Λάντλοου» της Ιωάννας Καρατζαφέρη

«Λάντλοου» της Ιωάννας Καρατζαφέρη


Έχω κατά καιρούς, ή σπάνια, ανατρέψει τη σειρά ενός βιβλίου με κάποιο άλλο στη λίστα των βιβλίων των προτιμήσεων μου, όπως συνέβη εσχάτως μετά την ανάγνωση του ιστορικού μυθιστορήματος Αμοιρολόιτος. Ο Λούης Τίκας και η σφαγή στο Λάντλοου του Ζήση Παπανικόλα [Zesse Papanikolas], ενώ συμπτωματικά είχα δει τις προηγούμενες ημέρες και την ταινία Ludlow του Λεωνίδα Βαρδαρού.

Παρά τις λιγοστές μου γνώσεις επί του θέματός του από την παλαιότερη προβολή της ταινίας, Το αλάτι της γης του συγγραφέα-σκηνοθέτη Χέρμπερτ Μπίμπερμαν, ενός από τους Δέκα της Μαύρης Λίστας του Χόλιγουντ που είχε αρνηθεί να παρουσιαστεί ενώπιον της Επιτροπής για αντιαμερικανική δράση την εποχή του Μακαρθισμού, η οποία αναφερόταν σε μια απεργία των ανθρακωρύχων στο Λάντλοου, το βιβλίο του Παπαζήση με είχε κατακυριεύσει. Επανέφερε στη μνήμη μου την προβολή της εν λόγω ταινίας στην Κινηματογραφική Λέσχη Αργυρούπολης/ Ηλιούπολης, όπου είχαμε προσκληθεί ο Νίκος Αντωνάκος, σκηνοθέτης-συγγραφέας, ο Στέλιος Ελληνιάδης, με πολιτική- πολιτιστική δράση και γραπτά, κι εγώ, και είχε ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό. Καθώς επίσης και μια παλαιότερη εκδήλωση για τον Λούη Τίκα του Νίκου Κουνάδη στη Στοά βιβλίου, από την οποία κράτησα ένα μικρό ποτηράκι ούζου με χαραγμένο το όνομά του.

 

Εμφανίσεις: 707

Περισσότερα...

«Οι φασκιές» της Ιωάννας Καρατζαφέρη

«Οι φασκιές» της Ιωάννας Καρατζαφέρη


Είχα τελειώσει την ανάγνωση του βιβλίου Η Ευρώπη και τα δικαιώματα των γυναικών της  Άννας Καραμάνου*, αλλά δεν είχα τελειώσει μαζί του. Το είχα αφήσει δίπλα στο λάπτοπ μου ή το έπαιρνα μαζί μου όταν άφηνα το γράψιμο για να διαβάσω, έστω και αν επρόκειτο για κάποιο άλλο έντυπο. Δεν μπορούσα να απαλλαγώ από αυτό, επειδή υπάρχουν τόσες πολλές αναφορές και παραπομπές, δικαιολογούσα τον εαυτό μου, που με προκαλούσαν, όχι μόνο ως γυναίκα ή με την κοινή ονομασία φεμινίστρια, αλλά ως άνθρωπο. Με είχε κατακτήσει, ιδιαίτερα, το Κεφάλαιο 4, με τίτλο «Ελλάδα-Τουρκία: Συγκριτική ανάλυση», που αφορά τις δυο γειτονικές χώρες με πολλές κοινές ιστορικές σελίδες, ενίοτε κατακτητικές ή συμβιώνουσες, φιλικές ή εχθρικές.

Όσο το διάβαζα τόσο έβαζα σε δοκιμασία τον εαυτό μου, όχι μόνο για τις προσωπικές μου αγωνιστικές εμπειρίες μέσα σ’ έναν «κόσμο των ανδρών», μια κοινή έκφραση, αλλά και για τις ιστορικές μου γνώσεις των τελευταίων αγώνων του 18ου, 19ου  του 20ου, ακόμα και του 21ου αιώνα που διανύουμε, για την κατακτημένη επί αιώνες Ελλάδα από τους Τούρκους, τον Διαφωτισμό, τη Γαλλική Επανάσταση, την Ελληνική Επανάσταση του 1821, τις πρώτες γυναίκες, όχι μόνο σε στρατιωτικές κινητοποιήσεις και επιχειρήσεις –ποιος δεν έχει, τουλάχιστον, ακούσει την Μπουμπουλίνα–  αλλά και εκείνες που άφησαν έργο πίσω τους, όπως η Καλλιρρόη Παρρέν, (1861- 1940), η οποία εκφράστηκε με τον γραπτό λόγο ως δημοσιογράφος-συγγραφέας και με τον προφορικό ως δασκάλα. Η δράση της για τα δικαιώματα γυναίκας είναι μεγάλη και είναι απίστευτο το γεγονός ότι το 1918 εξορίστηκε (!) στην Ύδρα, για τη συνολική της δράση, αλλά κυρίως για την Εφημερίδα των Κυριών, που ο τίτλος είναι καίριος.

Τα κοινά σημεία που χαρακτηρίζουν τις γυναίκες της Ελλάδας και της Τουρκίας είναι αδιαμφισβήτητα αφού δεν προέρχονται από τη φαντασία της συγγραφέως, αλλά από την πραγματικότητα. Πολλά είναι εμφανή ακόμα και στην τεχνολογική εποχή μας, στα καθεστώτα, στις αμοιβές εργασίας, στις προτιμήσεις και τις διαιρέσεις, τις συγκρίσεις ελαττωμάτων και προτερημάτων, την αποδοχή των γυναικείων επιδόσεων και αποδόσεων.

 

Εμφανίσεις: 1126

Περισσότερα...

«Έσθερ (2)» της Ιωάννας Καρατζαφέρη

«Έσθερ (2)» της Ιωάννας Καρατζαφέρη


Από τα τελευταία χρόνια του Γυμνασίου εκείνο που μας απασχολούσε ήταν η συνέχεια των σπουδών μας και, πιο συγκεκριμένα, ποια σχολή μας ταίριαζε ή ποιο θα ήταν το επάγγελμα που θα θέλαμε να υπηρετήσουμε. Από την πρώτη ώρα που παρακολούθησα το μάθημα της κοσμογραφίας και είχα γοητευτεί –τότε μπορούσαμε τη νύχτα να δούμε τον Εσπερινό, τη Μικρή και τη Μεγάλη Άρκτο και πολλά άλλα άστρα και τους γαλαξίες στον ουρανό– σκεφτόμουν πως αυτή θα ήταν η επιστήμη που θα με έκανε ευτυχισμένη. Το υπερπέραν.

Την πρώτη αντίρρηση την εξέφρασε η καλύτερη μου φίλη και συμμαθήτρια, η Σοφία, που προετοιμαζόταν για τη Νομική Σχολή. Το μόνο που θα άλλαζε ήταν αντί από συμμαθήτριες θα γινόμασταν συμφοιτήτριες. Κάποιο απόγευμα με πήρε μαζί της στο φροντιστήριο που παρακολουθούσε, στην Πλατεία Κάνιγγος. Παρέμεινα για δυο ώρες μια σιωπηλή ακροάτρια που εντυπωσιαζόταν από τις ερωτήσεις, τις απαντήσεις και τη χρήση της γλώσσας.

Στην κοσμογραφία, επέμενε, κυριαρχούν τα μαθηματικά.
Μα, είμαι καλή σ’ αυτό το μάθημα.

Μέχρι να δώσουμε εισαγωγικές εξετάσεις υποχώρησα και αργότερα αποχώρησα, ενώ τελικά αναχώρησα. Στους υπερατλαντικούς καινούργιους φοιτητικούς κύκλους άκουγα μια άλλη ρήση: Τα πιο δύσκολα μαθηματικά είναι τα ασφαλιστικά. Ένιωθα κάποια αμηχανία στη Σχολή Επιχειρήσεων (Cambridge School of Business) που φοιτούσα στη Νέα Υόρκη να ζητήσω κάποια επεξήγηση. Παρ’ όλο που δεν είχα αυτοκίνητο, έδωσα τη δική μου απάντηση στην ερώτησή μου, ακούγοντας για τα ασφάλιστρά τους. Υπήρχαν οδηγοί δεκαετιών που δεν είχαν κάνει ποτέ το παραμικρό ατύχημα, δεν είχαν συγκρουστεί ούτε φτερό με φτερό, δεν είχαν τραυματίσει ή σκοτώσει όχι άνθρωπο, αλλά ούτε σκουλήκι. Αντιθέτως, κάποιοι από τον πρώτο μήνα ή το δεύτερο που είχαν ασφαλιστεί σκότωσαν όχι μόνο έναν άνθρωπο, αλλά μια ολόκληρη οικογένεια. Πολλές υποθέσεις έφταναν στα δικαστήρια.

 

Εμφανίσεις: 868

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr