A+ A A-

ΟΙ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙΚΕΣ ΗΡΩΙΔΕΣ

GRIGORIY SOROKA: PORTRAIT OF ANNA PETROVNA MILYUKOVA, 1850της Ελένης Λαδιά

«Ω Θε μου! Αν μπορούσα να σας αγαπώ μαζί και τους δυό!   Ω αν εσείς είσαστε εκείνος!»

Αυτά τα λόγια είπε η Νάστιενκα στον ονειροπόλο και παρθενικό νέο, που την συντρόφευε τις Λευκές Νύχτες της Πετρούπολης, για να περιμένουν τον παλαιό της αγαπημένο. Και όταν εκείνος επέστρεψε, η κοπέλλα παρηγόρησε τον ερωτευμένο πλέον ονειροπόλο με λόγια που φανέρωναν την δική τους αισθηματική σύγχυση. Φράση-κλειδί που αποκαλύπτει την αισθηματική περιπλοκή στις ντοστογιεφσκικές ηρωίδες, οι οποίες μπερδεύουν τον έρωτα, την αγάπη και τον οίκτο. Στους Αδελφούς Καραμάζωφ, ο Ντιμίτρι Καραμάζωφ εξηγεί στον αδελφό του Αλιόσια ό,τι έρωτας και αγάπη διαχωρίζονται, παραδεχόμενος πως ερωτεύεται την Γκρούσενκα. Εκείνη πάλι προσδοκώντας με πίστη τον πρώτο αγαπημένο που την εγκατέλειψε, όταν τον ξαναβλέπει ανακαλύπτει πως είναι ερωτευμένη με τον Ντιμίτρι. Η Κατερίνα Ιβάνοβνα στους Αδελφούς Καραμάζωφ, ερωτεύεται τον Ιβάν αλλά αγαπά τον Ντιμίτρι από ένα λογικό χρέος. Το ίδιο και η Πωλίνα στον Παίχτη αγαπά τον παλιό της εραστή, τον θεωρεί φίλο της, ενώ είναι παραφόρως ερωτευμένη με άλλον. Η Ναστάσια Φιλίπποβνα στον Ηλίθιο αγαπά τον Μίσκιν αλλά παρασύρεται, σαν νυχτοπεταλούδα στην φλόγα της λάμπας, από το πάθος του Ραγκόζιν.

 

Εμφανίσεις: 2060

Περισσότερα...

Ο ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΛΕΞΗ

Ο ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΛΕΞΗτης Ελένης Λαδιά

Το «λέγω» είναι ένα ρήμα πλούσιο, τριπλόθεμο με πολλά συνώνυμα και σύνθετα ρήματα, εμπλουτισμένα με τις προθέσεις αμφί, αντί, επί, κατά και προ. Ακόμη και η λέξη «ρήμα» προέρχεται από το τρίτο θέμα του «λέγω», το Fερ, Fρε, Fρη (ρήσις, ρήμα, ρητός, ρήτωρ κ.ά.). Από το πρώτο θέμα λεγ προέρχεται ο λόγος και η λέξις. Ο λόγος έχει μακρά ιστορία και είναι το κόσμημα της ελληνικής γλώσσας. Αποδίδεται με πολλές έννοιες αλλά ουσιαστικώς μένει αμετάβλητος και αναλλοίωτος. Από τον Λόγο του Ηρακλείτου, και μάλιστα τον κοινό που είναι συμπαντικός και πρέπει να ακολουθεί ο άνθρωπος μέχρι τον Λόγο του Ιωάννου, τον οποίον η πατερική αντίληψη έντυσε με σάρκα (ο σεσαρκωμένος Λόγος του Κυρίλλου Αλεξανδρείας) και συνεπώς ο ενσαρκωμένος Χριστός, ο λόγος στην τέχνη ακολούθησε μια δική του πορεία. Ο λόγος ανήκει στον πεζογράφο, άλλωστε παλαιότερα συνθέτης λόγων ονομαζόταν ο πεζογράφος. Ο πεζογραφικός λόγος καλλιεργείται, για να αποδίδει με φραστική καλλιέπεια ένα νόημα, μία σκέψη, μία περιγραφή. Σπανίως θυμόμαστε φράσεις ατόφιες από ένα πεζογράφημα. Στον νου μας έρχεται αμυδρώς η ατμόσφαιρα του έργου, και περισσότερο η υπόθεση και η ιδέα του. Για να θυμηθούμε μία πεζογραφική φράση, πρέπει αυτή να είναι συμπυκνωμένη και αφοριστική. Να έχει τόση καλλιέπεια, ώστε να εμφιλοχωρεί εντός της κάποιος ρυθμός, έστω και αμυδρός. Ο Ανδρέας Λασκαράτος γράφει για τον πεζό λόγο: «Η φράση ν’ αρχίζει, να προχωρεί και να τελειώνει μ’ ευκολία και με φυσικότητα. Να διαβαίνει την ακοή μας με χάρη. Και να θέλγει το πνεύμα μας με την αρμοδιότητα και κομψότητα της αγωγής της.»1

 

Εμφανίσεις: 2026

Περισσότερα...

ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΟΙΝΟΧΟΟΙ

ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΟΙΝΟΧΟΟΙ της Ελένης Λαδιάτης Ελένης Λαδιά

«Όταν, οίμαι, δημοκρατουμένη πόλις ελευθερίας διψήσασα κακών οινοχόων προστατούντων τύχη, και πορρωτέρω του δέοντος ακράτου αυτής μεθυσθή, τους άρχοντας δη, αν μη πάνυ πράοι ώσι και πολλήν παρέχωσι την ελευθερίαν, κολάζει αιτιωμένη ως μιαρούς τε και ολιγαρχικούς.» (Όταν, νομίζω, μια δημοκρατούμενη πόλη με άσβεστη την δίψα της ελευθερίας τύχη νάχη κακούς οινοχόους άρχοντες και μεθύση, γιατί της παρέχουν την ελευθερία περισσότερο άκρατη απ’ ό,τι πρέπει, και τότε τους άρχοντες, αν δεν είναι καλόβολοι και δεν της παραχωρούν όλο και περισσότερη ελευθερία, τους τιμωρεί κατηγορώντας τους ως καταχθόνιους και ολιγαρχικούς.) 1

 

Εμφανίσεις: 1300

Περισσότερα...

ΟΙ ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΦΥΣΕΙΣ

ΟΙ ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΦΥΣΕΙΣ  της Ελένης Λαδιά FRITZ VON UHDE, ΕΣΠΕΡΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ,1907της Ελένης Λαδιά

Έναν εύστοχο ορισμό έδωσε ο Φρειδερίκος Νίτσε για την ηθική των δούλων και των κυρίων, (θέμα που έγινε επιχείρημα προπαγάνδας και ανακατεύθηκε με την πολιτική χυδαιότητα)1 Αυτή η φυσική αριστοκρατία, γράφει, δεν έχει το «συναίσθημα πως είναι εξάρτημα είτε της βασιλείας είτε της κοινότητας.» Αποκλείει επομένως καταγωγές και πολιτικές σκοπιμότητες. Από αυτήν την σκοπιά «μπορεί σήμερα στον λαό και προπάντων στους χωριάτες, να υπάρχει περισσότερη ευγένεια γούστου, περισσότερο αίσθημα σεβασμού, παρά σ’ αυτόν τον ιδιαίτερο ημίκοσμο των πνευμάτων που διαβάζουν τις εφημερίδες, δηλαδή στους καλλιεργημένους ανθρώπους.

Από την προσωπική μου πείρα τα τελευταία χρόνια μπόρεσα να βρω ένα καίριο χαρακτηριστικό των ευγενών φύσεων. Δεν θα το αποκαλύψω παρά στην τελευταία πρόταση του μικρού μου άρθρου. Όταν ο Μαρέν Μαραί στο βιβλίο του Πασκάλ Κινιάρ Όλα τα πρωινά του κόσμου πήγε να μαθητεύσει στον μοναχικό Σαιντ Κολόμπ,- ο οποίος μολονότι αυθεντία της βιόλας, αρνήθηκε την πρόσκληση του βασιλέως της Γαλλίας να γίνει μουσικός της αυλής του,- άκουσε την εξής σκληρή απάντηση για την απόρριψη της μαθητείας. «Παίζετε μουσική, κύριε. Δεν είστε μουσικός.»2 Ο Σαιντ Κολόμπ διέβλεψε την άμετρη φιλοδοξία του εφήβου, ο οποίος έγινε αργότερα ο μουσικός της βασιλικής αυλής.

 

Εμφανίσεις: 1359

Περισσότερα...

ΓΙΑ ΤΗ ΛΙΤΣΑ ΨΑΡΑΥΤΗ

ΛΙΤΣΑ ΨΑΡΑΥΤΗ diastixo.grτης Μένης Κανατσούλη

Η βράβευση της Λίτσας Ψαραύτη για το σύνολο του λογοτεχνικού της έργου από την Ακαδημία Αθηνών αποτελεί αναμφίβολα μια μεγάλη αναγνώριση για τη συγγραφέα και την προσφορά της στην ελληνική λογοτεχνία. Ταυτόχρονα αποτελεί και μια τιμητική προβολή της σύγχρονης ελληνικής εφηβικής, κυρίως, λογοτεχνίας στην οποία ανήκει το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κομμάτι του έργου της.

Αν και σε μια σύντομη, αναγκαστικά, παρουσίαση της συγγραφέως δεν μπορεί να γίνει εκτενής θεωρητική αναφορά, θεωρώ αναγκαίο να εξηγήσω προς τους αναγνώστες ότι αυτή η διάκριση -ή κατ’ άλλους κομμάτιασμα- της Λογοτεχνίας σε επί μέρους λογοτεχνικές κατηγορίες συνιστά μια διεθνή πρακτική και έχει πλέον καθιερωθεί και στην Ελλάδα. Η εφηβική λογοτεχνία έχει αποκτήσει τη δική της αυτονομία, καθώς κυριαρχείται από μια σειρά (θεματικών κυρίως) χαρακτηριστικών: προβάλλεται η οπτική γωνία των εφήβων, κατά συνέπεια οι πρωταγωνιστές έχουν την ηλικία των αναγνωστών τους, η πλοκή συχνά περιστρέφεται γύρω από την ανάγκη ανεξαρτητοποίησης των εφήβων-ηρώων από την γονεϊκή προστατευτική εξουσία, τη γνωριμία με το σώμα τους και την αναζήτηση της ταυτότητάς τους, ενώ ταυτόχρονα οι εφηβικές ιστορίες εκτυλίσσονται όχι σε ένα εξωραϊσμένο περιβάλλον, αλλά στο ρεαλιστικό περιβάλλον της σύγχρονης μεγαλούπολης, όπου προβλήματα όπως του διαζυγίου, της πρόωρης εγκυμοσύνης, των εκτρώσεων, του αλκοολισμού κ.λπ. επηρεάζουν καθοριστικά την ωρίμανση ή μη ωρίμανση των χαρακτήρων.

 

Εμφανίσεις: 1896

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr