A+ A A-

ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗ ΓΑΖΑ

ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗ ΓΑΖΑτης Λίτσας Ψαραύτη

Ο πόλεμος είναι ο καλύτερος φίλος μου, αν και μερικές φορές κουράζομαι να μεταφέρω τόσο πολλές ψυχές σκοτωμένων. Οι πληγωμένοι με νιώθουν όταν πλησιάζω. Μερικοί γαντζώνονται από τη ζωή και τότε πρέπει να περιμένω.

Με τα μικρά παιδιά, όμως, είναι διαφορετικά. Για να μην τα τρομάξω, δεν παρουσιάζομαι ποτέ με το φρικτό μου πρόσωπο και τα μαύρα ρούχα. Μεταμορφώνομαι σ’ έναν καλοσυνάτο παππού, κάθομαι κοντά τους, τα χαϊδεύω, τους λέω παραμύθια, τα παρηγορώ.

Σ’ αυτή την άσχημη πόλη με τα κακοφτιαγμένα σπίτια στη μέση της άνυδρης ερήμου, έρχομαι συχνά τα τελευταία εξήντα χρόνια. Βλέπετε, ο πόλεμος κρατάει εδώ ακόμη, όσο κανένας άλλος στην Ιστορία.

Δε χρειάζεται ν’ ακούσω τις σειρήνες, γιατί πρώτα πέφτουν οι πύραυλοι και οι βόμβες κι έπειτα χτυπούν συναγερμό. Τρέχω τότε να προλάβω για να παραλάβω τις ψυχές των παιδιών που φεύγουν από τα πληγωμένα τους κορμάκια. Τον τελευταίο μήνα έχω εγκατασταθεί σ’ αυτή την πολύπαθη πόλη. Πολλές φορές, όσο κι αν προσπαθώ, δε φτάνω στην ώρα μου. Βρίσκω ένα σχολείο ή ένα νηπιαγωγείο γκρεμισμένο. Οι ψυχές των παιδιών είναι έτοιμες να μου παραδοθούν, τα μάτια τους είναι ανοιχτά λες κι ονειρεύονται ακόμη.

 

Εμφανίσεις: 1577

Περισσότερα...

ΟΥΡΙΟΣ ΑΝΕΜΟΣ

ΟΥΡΙΟΣ ΑΝΕΜΟΣτου Χρήστου Τριανταφύλλου

Η διάσημη φράση «Nothing is true, everything is permitted» θα μπορούσε να αποτελεί, νομίζω, το μότο της εποχής· αφορμή για τη σκέψη αυτή αποτελεί το ζήτημα που προέκυψε με τον κολοσσιαίο τυφώνα Σάντι, ο οποίος έπληξε, μεταξύ άλλων, την πόλη της Νέας Υόρκης. Από το γεγονός αυτό εκκινούν τρία νήματα: αυτό της «τηλεοπτικότητας», αυτό της ευθραυστότητας του πολιτισμού και αυτό της αυθεντικότητας της Εικόνας, ως έννοιας.

Ξεκινώντας από τον πρώτο άξονα, πρέπει να τονιστεί ότι η πόλη της Νέας Υόρκης αποτελεί, τόσο σε συμβολικό όσο και σε πραγματικό επίπεδο, το επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων και, πιο συγκεκριμένα, τη «Μέκκα» της παγκοσμιοποιημένης Δυτικής κουλτούρας. Έχοντας δει την αναπαράσταση της καταστροφής της τόσες φορές κινηματογραφικά –από την υπερπαραγωγή Independence Day του 1996 και την αμερικανική μεταφορά του Godzilla του 1998 έως τους φετινούς Avengers– η αίσθηση που προκαλείται ενώπιον των πραγματικών γεγονότων μόνο ως αμήχανη μπορεί να χαρακτηριστεί. Δεν υπονοώ τόσο ότι η έκθεση στην πλαστή καταστροφή προκαλεί μηχανιστικά μια «απονέκρωση» συναισθημάτων για τον πόνο των Αμερικανών –αν και αυτό δεν είναι απίθανο σε κάποιο βαθμό– όσο ότι, σε επίπεδο παραστάσεων, η κραταιά πρωτεύουσα του Δυτικού πολιτισμού υφίσταται πρωτοφανείς καταστροφές σε πραγματικό χρόνο. Η διαφορά από παλαιότερες περιστάσεις, για παράδειγμα πολεμικές ανταποκρίσεις από μακρινές χώρες, έγκειται αφενός στο γεγονός ότι πρόκειται για την πόλη που σχεδόν μόνιμα[1] επιλέγεται ως θέατρο της καταστροφής, και αφετέρου στην ιδιάζουσα φύση της πόλης αυτής και στις σχεδόν μυθικές διαστάσεις που έχει λάβει στην επικρατούσα κουλτούρα.

 

Εμφανίσεις: 2520

Περισσότερα...

ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ

ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣτης Ελένης Λαδιά

Με αφορμή το βιβλίο που διάβαζα αυτές τις ημέρες για τη ζωή της Άιρις Μέρντοχ ξανασκέφτηκα –κάτι που συνέβαινε σε όλη μου τη συγγραφική ζωή– το μέγα θέμα για την αληθινή ύπαρξη των προσώπων ενός μυθιστορήματος. Η αγενής προσπάθεια των μελετητών να εντοπίσουν σε ένα μυθιστόρημα υπαρκτά πρόσωπα που έγιναν ήρωες μυθιστορήματος, και ακόμη περισσότερο η αναιδέστατη ερώτηση γνωστών και φίλων του συγγραφέως: «Στο βιβλίο σου γράφεις για τον (ή τη) δείνα…;» φαίνεται πως είναι ανυπόστατη. Είναι μία ερώτηση που εκνευρίζει τον αληθινό δημιουργό, όπως ήταν και η Μέρντοχ, ο οποίος γνωρίζει πως ό,τι συντελείται στη διαδικασία της γραφής είναι μια αλχημεία.

Πώς μπορούμε να μιλούμε για πραγματική ύπαρξη των προσώπων ενός βιβλίου, αφού τα πορίσματα της νεότερης φυσικής μιλούν για μια εικονική πραγματικότητα (matrix), που τη συλλαμβάνουν οι αισθήσεις μας; Αφού οτιδήποτε βλέπουμε δεν είναι παρά η προβολή του αληθινού σύμπαντος;

 

Εμφανίσεις: 1862

Περισσότερα...

ΝΙΚΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ (1931-2012)

ΝΙΚΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ (1931-2012)της Ανθούλας Δανιήλ

Έφυγε πριν από λίγες μέρες (04-10-12) από κοντά μας ο Νίκος Γρηγοριάδης, έπειτα από ασθένεια που τον ταλαιπώρησε ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό. Ήταν πολύ καλός φίλος και συνάδελφος, σχολικός σύμβουλος και ποιητής, εξαιρετικός άνθρωπος, χαμηλών τόνων, με πλούσιο έργο. Ο Γρηγοριάδης γεννήθηκε στο Κιλκίς, σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης και υπηρέτησε στη Δημόσια Εκπαίδευση ως καθηγητής και στη συνέχεια ως Σχολικός Σύμβουλος.

 

Εμφανίσεις: 1848

Περισσότερα...

ΟΤΑΝ Η ΑΥΝ ΡΑΝΤ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΟ ΠΑΓΚΑΛΟ

ΟΤΑΝ Η ΑΥΝ ΡΑΝΤ  ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΟ ΠΑΓΚΑΛΟτου Νίκου Καμτσή

Δηλώνω θαυμαστής της ‘Αυν Ραντ. Έχω διαβάσει το «Εμείς οι ζωντανοί» και το «Κοντά στον Ουρανό». Το πρώτο με ενόχλησε με την αδιέξοδη μουντάδα του, αλλά ευτυχώς εδραίωσα τη γνωριμία μαζί της από το δεύτερο με το οποίο συνέβη, αυτό που λένε, «έρωτας με την πρώτη ματιά». Οπότε όταν ήρθε το «Εμείς οι ζωντανοί», δικαιολόγησα το αντικομμουνιστικό και αντικαθεστωτικό της μένος, ανέχτηκα την ασφυξία του και πήγα παρακάτω. Περίμενα πώς και πώς το «Ο Άτλας επαναστάτησε». Έμπαινα κάθε μέρα στην ιστοσελίδα των εκδόσεων «Ωκεανίδα» πέρσι το καλοκαίρι και διάβαζα σελίδα-σελίδα το μυθιστόρημα που θα τυπωνόταν τον Οκτώβριο του 2011. Ήταν το μαρτύριο της σταγόνας κυριολεκτικά και δεν το άντεξα.

 

Εμφανίσεις: 2843

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr