A+ A A-

«Γιώργος Χρονάς: Το μέλλον διαρκεί πολύ» του Σταύρου Σταυρόπουλου

«Γιώργος Χρονάς: Το μέλλον διαρκεί πολύ» του Σταύρου Σταυρόπουλου


«Το μέλλον διαρκεί πολύ». Η φράση είναι του Αλτουσέρ και αποτελεί και τον τίτλο της αυτοβιογραφίας του. Βέβαια, υπάρχει μια συνθήκη, μια αναγκαία παράμετρος. Να το τροφοδοτείς συνέχεια με παρόν. Ξεκινώντας να σημειώσω δύο ελάχιστα λόγια για τον ποιητή Γιώργο Χρονά, η πρώτη φράση που μου ήρθε στο μυαλό ήταν αυτή. Οι μεγάλοι ποιητές δεν ακκίζονται με το παρελθόν. Τροφοδοτούν συνέχεια με παρόν, όντας παρόντες-απόντες, την προσωπική τους στενογραφία. Οι αναμνήσεις τους είναι απ’ το μέλλον. Πράττουν διά της ζωής τους, με την ίδια της την υπέρβαση. Είναι εξωπραγματικό; Μπορεί, μα ο Χρονάς είναι εξωπραγματικός, όντας πιο πραγματικός απ’ τον καθένα. Ακόμα και το τρίτο του πόδι, αυτό που απέκτησε τελευταία, ο τρόπος που το χρησιμοποιεί ή το αφήνει στην άκρη είναι Τέχνη. Το έχουν αυτό οι αριστοκράτες του πνεύματος, οι εστέτ που συνομιλούν με τους καθημερινούς και τους συνηθισμένους, με αμόλυντους εργάτες, με διαβάτες της πόλης. Μπορούν να κάνουν τους ερασιτέχνες εραστές, ενώ έχουν τη δυνατότητα και το ηθικό πλεονέκτημα να είναι αναβάτες. Ο Χρονάς είναι καταβάτης. Άστεγος, δίπλα σε τόσους «στεγασμένους», αλλά πιο στεγασμένος από τους περισσότερους. Μέσα στο προσωπικό του καταφύγιο, το αδαμαντωρυχείο της ποιητικής εξιλέωσης, με ακριβά μέταλλα. Ευγενή, όπως και ο ίδιος. Στα χρόνια της «Ελευθεροτυπίας» τον γνώρισα καλύτερα – και σαν συνεργάτη. Είναι ισότιμος. Ισόνομος. Ισοστρεφής. Θα τον δείτε να μιλάει με τον Τζον Λένον στους δρόμους των παγκόσμιων πόλεων, με τον Ντέιβιντ Μπάουι, τον Ρασούλη και τον Γκοντάρ, ή τον Χατζιδάκι και την Καίτη Γκρέυ, κουβαλώντας στην τσέπη του σακακιού του πάντα ένα βιβλίο. Θα τον δείτε πίσω από τους πάγκους των εκδόσεών του, των εκδόσεων Οδός Πανός (νομίζω συμπλήρωσαν 35 χρόνια αδιάλειπτης προσφοράς), που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στο χώρο, να πουλάει ο ίδιος τα βιβλία του, να επικοινωνεί με τον κόσμο, να ανταλλάσει ουσία. Υπό το βλέμμα του Καντ. Ίσως και του Μπομπ Ντίλαν ή της Μέριλιν Μονρό. Ο Μιχάλης Κατσαρός ήταν ένας τέτοιος ποιητής, ένας ποιητής του άστεως, της αέναης διαδρομής. Ο Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου ήταν, για την πόλη της Θεσσαλονίκης –και όχι μόνον–, ένας άλλος.

 

Εμφανίσεις: 1553

Περισσότερα...

«Εργάσιμη επέτειος» του Δημήτρη Μακρίδη

«Εργάσιμη επέτειος» του Δημήτρη Μακρίδη


Σηκώθηκε γρήγορα μετά το τηλεφώνημά του. Του είχε απαντήσει στα ελληνικά μέσα στον ύπνο της. Ούτε καν θυμόταν πως του είχε υποσχεθεί να βγούνε, με τον κακό χαμό στο γραφείο. Δούλευαν πυρετωδώς καθώς έπρεπε να παραδώσουν τα σχέδια στο τέλος του μήνα για το καινούργιο εμπορικό στο Μπρίστολ. Τέλη Οκτωβρίου και η δουλειά έπρεπε να παραδοθεί, οι προϋπολογισμοί να εγκριθούν, για να ξεκινήσει η κατασκευή με τον καινούργιο χρόνο. Η Δανάη με τόση λοιπόν δουλειά είχε ξεχάσει πως ήταν αργία στην Ελλάδα. Της το υπενθύμισε o Tim λέγοντας της πως «it’s your national holiday» στο τηλέφωνο. Σκεφτόταν διάφορα ενώ ετοιμαζόταν.

 

Εμφανίσεις: 1469

Περισσότερα...

«Διονύσιος Σολωμός: “Η γυναίκα της Ζάκυθος”» του Ηλία Κεφάλα

«Διονύσιος Σολωμός: “Η γυναίκα της Ζάκυθος”» του Ηλία Κεφάλα


Ο Διονύσιος Σολωμός (Ζάκυνθος 1798−Κέρκυρα 1857) κατάφερε να επιτύχει μία πρωτοφανή μοναδικότητα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας: με έργα ημιτελή αναδείχθηκε κορυφαίος ποιητής μεταξύ των Ελλήνων ομοτέχνων του, αλλά και βεβαίως ένας εκ των πλέον σημαντικών ολόκληρου του κόσμου. Λάτρης μιας πατρίδας, την οποία περισσότερο οραματίστηκε παρά γνώρισε εξ ολοκλήρου, και μιας γλώσσας, την οποία περισσότερο πόνεσε ως έλλειψη παρά απόλαυσε ως επαρκή λειτουργική γνώση, δυνήθηκε να αναγάγει ως ύψιστο σκοπό του την εξύμνηση των εθνικών ιδεωδών, μέσα από την επίτευξη της ελευθερίας του έθνους του και την ανύψωση του φρονήματός του. Την προσπάθεια αυτή επικύρωσε με το μεγαλόπνοο εν συνόλω έργο του και κυρίως με το πολύστροφο ποίημά του Ύμνος εις την ελευθερίαν, ενώ ακατάπαυστη υπήρξε η προσπάθεια και η αγωνία του για τη γλωσσική έκφραση. Μέσα στη θεϊκών συντεταγμένων ευαισθησία του, εξετίμησε με πρόθεση δικαίου τις ανθρώπινες αδυναμίες και υπέδειξε τρόπους άντλησης και εκμετάλλευσης των ιδανικών στοιχείων της ωραιότητας. Κατέδειξε δηλαδή εκείνες τις πηγές της ομορφιάς, οι οποίες ενυπάρχουν είτε ως δεδομένα της πραγματικότητας, είτε ως εκλάμψεις ονείρων που υποστασιοποιούν και επεκτείνουν αιθέρια την ανθρώπινη παρουσία, ως αναγκαίες συνθήκες για τη δόμηση του ποιήματος. Και όλα αυτά μέσα σε μια προδρομική εποχή, σε μια λογοτεχνική κατάσταση που δεν είχε ουσιώδες προηγούμενο.

 

Εμφανίσεις: 1414

Περισσότερα...

«Το ήσυχο απόγευμα του Γκεόργκι Ρουκαβίτσιν...» του Πέτρου Γκάτζια

«Το ήσυχο απόγευμα του Γκεόργκι Ρουκαβίτσιν...» του Πέτρου Γκάτζια


Ο Γκεόργκι Ρουκαβίτσιν είχε φύγει πρωί από το απομονωμένο χωριό του, το Ουζχέπ, στην ανατολική Σιβηρία, για να κάνει μερικά ψώνια στη γειτονική πόλη. Ο Γκεόργκι είναι 46 ετών, παλαιοημερολογίτης, και οι προγονοί του είχαν καταφύγει σ’ αυτόν τον τόπο όταν ήρθαν σε ρήξη με την εκκλησία και τον Τσάρο, που τους ανάγκαζαν να συμβαδίσουν με την ελληνο-ορθόδοξη εκκλησία. Ακόμη και σήμερα ζουν όπως και πριν απο 400 χρόνια, επιτρέποντας όμως στον εαυτό τους μερικές πολυτέλειες, όπως η εφημερίδα. Όσο λοιπόν διάβαζε πως οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης, οι άλλοτε δορυφόροι της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης, είναι ιδιαίτερα προβληματισμένες με τη συχνά αντιδημοκρατική πολιτική του Πούτιν, τόσο φοβόταν πως η ιστορία επαναλαμβάνεται και το μόνο που επιθυμούσε ήταν να περάσει απλώς ένα ήσυχο απόγευμα.

 

Εμφανίσεις: 1058

Περισσότερα...

«Για τον Κώστα Χωρεάνθη» του Χαράλαμπου Σαχτούρη

«Για τον Κώστα Χωρεάνθη» του Χαράλαμπου Σαχτούρη


«Έχω να σου πω ένα λόγο, μα δε θα τον πάρει η σιωπή...»

Έτσι αρχίζει το πρώτο ποίημα, από την πρώτη ποιητική συλλογή, την Άσκηση, του αείμνηστου Κώστα Χωρεάνθη, που εκδόθηκε το 1966. Και δεν τον πήρε. Αντίθετα, τον άφησε να αυγατίσει, να στολιστεί, να ομορφύνει, να ρουφήξει νάματα από τις πηγές της γνώσης και να υψωθεί στις ουράνιες πνευματικές σφαίρες.

 

Εμφανίσεις: 1350

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr