fbpx
«Τα μητροκτόνα έθνη»

«Τα μητροκτόνα έθνη»

της Ελένης Λαδιά

Όταν ο μητραλοίας Ορέστης συνάντησε τον Μενέλαο, ο τελευταίος τον ρώτησε: «τι έχεις; ποιά αρρώστια σε βασανίζει;»

«Η συνείδηση,* αυτή η αρρώστια» απαντά εκείνος, βαρύς από το έγκλημά του. Είχε σκοτώσει την μητέρα του. Βλέπουμε πως η συνείδηση φωλιάζει στον άνθρωπο, που θα κάνει αδίκημα η έγκλημα. Στα έθνη όμως;

Ας ξαναπούμε το παραμύθι. Μία φορά κι έναν καιρό, υπήρχε (και ακόμη υπάρχει) ένα έθνος -μητέρα. Από αυτήν την μητέρα ξεκίνησαν όλες οι χαρές και οι χάρες. Η θαυμάσια γλώσσα της που εμπλούτισε και ενέπνευσε τις άλλες γλώσσες, τα αρχαία μνημεία που κάθε τόσο βγάζει η γη της, τεκμήρια μοναδικού πολιτισμού, που τα κλέβουν οι άλλοι, τα εκθέτουν στα μουσεία τους και αρνούνται να τα επιστρέψουν, εδάφη που της άρπαξαν αδίκως σε πολέμους, καλόηχα τοπωνύμια που αντικαταστάθηκαν από βαρβαρικά, φιλοσοφικές αρχές, βασισμένες μόνο στον νου, και όχι στο πείραμα, που καθοδηγούν την νεώτερη επιστήμη, γνώση όλων των πολιτευμάτων με αποκορύφωμα την στερέωση της δημοκρατίας και μύρια όσα.

Τα έθνη-τέκνα ζηλεύουν και μισούν την μοναδική σοφία και ποιότητα της μητέρας, κι έτσι την τυραννούν, την κλέβουν, αρπάζουν τα καλά της, την θέλουν παραδαρμένη, πάμπτωχη και νηστική, ζητούν δηλαδή την εξολόθρευσή της, για να σφετεριστούν την ευλογημένη θέση της στην γη, και εξαφανίζοντας τους κατοίκους της να πάρουν την θέση τους ως απόγονοι ενός θαυμάσιου πολιτισμού. Μόνον λίγοι αλλά σπουδαίοι άνθρωποι των μητροκτόνων εθνών αγαπούν αυτήν την αιώνια μητέρα, μιλούν, γράφουν και αποδεικνύουν πως χωρίς την παρουσία της στον κόσμο, όντως ο κόσμος θα γίνει πολύ φτωχός. Μεμονωμένες περιπτώσεις επιστημόνων και καλλιτεχνών αναγνωρίζουν την έννοια της συνείδησης. Τα μητροκτόνα έθνη όμως;

Εξαλείψαμε δηλαδή την αρρώστια της συνείδησης, για να μολυνθούμε από δεκάδες άλλες ασθένειες;

*Στο κείμενο «‘Ορέστης» του Εύριπίδου υπάρχει η λέξη «σύνεσις» η οποία μεταφράζεται ως «συνείδησις» (μτφ. Τάσος Ρούσσος, Κάκτος, 1902). Ο όρος «συνείδησις» προέρχεται από τους Στωικούς (βλ. Διογένης Λαέρτιος 7,85) και χρησιμοποιήθηκε πρωτίστως από τον Μένανδρο (απ. 654) στην φράση «άπασιν ημίν η συνείδησις θεός»». (βλ. Κ.Δ. Γεωργούλης, Ιστορία της ελληνικής φιλοσοφίας, Παπαδήμας, 2004, σ. 579)

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.