A+ A A-

MARIA CARACAUSI

MARIA CARACAUSIΗ πρώτη μου επαφή με το έργο του Παπαδιαμάντη πάει πίσω 20 χρόνια. Ήμουν μια νεαρή νεοελληνίστρια και ήθελα να αναμετρηθώ μ' ένα κείμενο γλωσσολογικά περίπλοκο με εμφανή τη δυσκολία να αποδοθεί σε άλλη γλώσσα.

Η γλώσσα του Παπαδιαμάντη ενέχει πολλές παγίδες για τον μεταφραστή λόγω της ποικιλίας των λέξεων που χρησιμοποιεί, του Σκιαθίτικου ιδιώματος, αλλά και της μοναδικής του ικανότητας να συνθέτει λέξεις. Επιπλέον, μεγάλο «εμπόδιο» είναι η συνύπαρξη στο Παπαδιαμαντικό έργο καθαρεύουσας και δημοτικής, μέγιστη πρόκληση για τον μεταφραστή ο οποίος πρέπει να κάνει μια καθοριστική επιλογή: είτε να εγκαταλείψει την ιδέα ότι θα αποδώσει πιστά στη γλώσσα του την εναλλαγή των δύο μορφών της ελληνικής, είτε, αντίθετα, να επιμείνει στην προσπάθεια, με κίνδυνο να καταλήξει σε μια γλώσσα βαριά, δυσκίνητη κι ελάχιστα ελκυστική για τον αναγνώστη. Ειδικά στα Ιταλικά είναι πολύ δύσκολο να μεταγραφούν τα μορφολογικά χαρακτηριστικά της καθαρεύουσας.

 

Εμφανίσεις: 3187

Περισσότερα...

ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ

ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣΌπως γράφω σε ένα πρόσφατο ποίημά μου, «είναι το πρόσωπό μου μεταφρασμένο στη γλώσσα της ποίησης / είναι ο δικός μου φόβος μπροστά στην αναπόφευκτη συνάντησή μου με την άβυσσο / κι είναι το γέλιο το δικό μου όταν συνάντησα τη θάλασσα και γέμισε ο κήπος μου φως».

Θέλω να πω ότι, όσο λιγοστεύει στον κόσμο μας το πνευματικό φως, το εσωτερικό όραμα του κάθε ανθρώπου, τόσο πιο επικίνδυνα γίνονται τα πράγματα για το μέλλον των ανθρώπινων κοινωνιών. Κοινωνία από την οποία απουσιάζει ο «Κήπος», δηλαδή όλες εκείνες οι μεγάλες και πραγματικές ανθρώπινες αξίες που βοήθησαν τον έκπτωτο από τον Παράδεισο άνθρωπο να σταθεί στα πόδια του και να αντέξει τις θύελλες των αιώνων, είναι καταδικασμένη να ζει ανελεύθερη και μέσα στο σκοτάδι. Κάθε Κήπος δημιουργεί έναν κύκλο αγάπης στον οποίο μόνο οι άνθρωποι που κονιορτοποιούν την αλαζονεία τους, την απληστία, την αγριότητα και τα μοχθηρά ένστικτά τους μπορούν να μπουν.

 

Εμφανίσεις: 3010

Περισσότερα...

Ερρίκος Μπελιές

ΕΡΡΙΚΟΣ ΜΠΕΛΙΕΣ


Η γνωριμία μου με το έργο του Τενεσί Ουίλιαμς ήταν τόσο τυχαία, που έχω φτάσει να τη θεωρώ μοιραία. Δεκαετία του ’90 είμαι για δουλειά στη Νέα Υόρκη με προοπτική να μείνω τρεις μήνες. Έχω αρχίσει να ψάχνω σχόλια και θεωρητικό υλικό για μερικά έργα του Σαίξπηρ που πρόκειται να δουλέψω στη συνέχεια, και καταφεύγω στο
Drama Bookshop, ένα βιβλιοπωλείο που έχει μόνο βιβλία σχετικά με το θέατρο. Δίνω το χαρτάκι με τα στοιχεία που ήθελα στην υπάλληλο και περιμένω να μου πει σε ποιο ράφι θα ψάξω μέσα σ’ εκείνο το θεατρικό χάος. Από λάθος της με στέλνει στο ράφι «Ουίλιαμς», αντί «Ουίλιαμ Σαίξπηρ», και από αυτή τη σύμπτωση χαζεύω έργα του Αμερικανού δραματουργού. Πέφτω πάνω στα απομνημονεύματά του, φυλλομετράω τον ογκώδη τόμο με το πλούσιο φωτογραφικό υλικό και –κλικ!– κολλάω εκεί. Αγοράζω το βιβλίο και τον επόμενο μήνα… αντίο, Σαίξπηρ, και γεια σου, Τενεσί.

 

Εμφανίσεις: 3403

Περισσότερα...

ΜΑΚΗΣ ΠΑΝΩΡΙΟΣ

ΜΑΚΗΣ ΠΑΝΩΡΙΟΣΣτις μνήμες της παιδικής μου ηλικίας υπάρχουν πάντα οι θαυμαστοί πίνακες μιας βουκολικής Κεφαλονιάς, που δεν υπάρχει πια. Σ’ εκείνα τα μυθικά τοπία, που βρίσκονται πια μόνο στα όνειρα, άρχισα να συλλαβίζω τον κόσμο, να συνομιλώ με τη γονική εστία αρχικά, αργότερα με τον εαυτό μου, στην ενηλικίωση τέλος με τον Άλλο. Το φυσικό περιβάλλον, που λειτουργούσε ως πολύχρωμη χαλκομανία, στο οποίο περιπλανήθηκα εκείνη τη μαγική εποχή, ένα «φανταστικό» σκηνικό που το είχε «κατασκευάσει» το Όνειρο και το Παραμύθι, πιστεύω ότι διαμόρφωσε την οπτική μου – και, προϊόντος του χρόνου, πιθανώς, την αισθητική μου και σίγουρα τη σκέψη μου.

 

Εμφανίσεις: 2484

Περισσότερα...

ΕΛΕΝΗ ΓΚΙΚΑ

ΕΛΕΝΗ ΓΚΙΚΑΘα μπορούσα και να είμαι εγώ «Η γυναίκα της βορινής κουζίνας», από την άποψη ότι πράγματι έχω… βορινή κουζίνα, εξάλλου ως χώρος με έχει απασχολήσει, χρόνια, καιρό. Από το Μετεβλήθη εντός μου ο ρυθμός του κόσμου. Είναι κι εκεί μια γυναίκα της βορινής κουζίνας που χάνεται, τελικά.

Και είναι το βιβλίο που ήθελα πάντα να γράψω. Από την άποψη ότι έχει όλες τις ερωτήσεις που ενδεχομένως και ποτέ να μην απαντηθούν, τα βασικά μου αινίγματα που μπορεί και ποτέ να μη λυθούν, και είναι ένα βιβλίο φωτεινό, επί της ουσίας αισιόδοξο.

 

Εμφανίσεις: 2601

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. ΤΑΣΟΥΛΑ ΤΣΙΛΙΜΕΝΗ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr