A+ A A-

Ο Θοδωρής Παπαϊωάννου σε α΄ πρόσωπο

Απέναντι Θοδωρής Παπαϊωάννου Εικονογράφηση: Ίρις Σαμαρτζή Ίκαρος


Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, βρίσκομαι σ’ ένα σχολείο. Μαθητής, φοιτητής, δάσκαλος. Περικυκλωμένος από μολύβια, γόμες, στυλό, τετράδια, βιβλία και σημειωματάρια. Ε, δεν θέλει και τίποτε άλλο για να αρχίσει να γράφει κανείς. Γράφω από παιδί. Από ραβασάκια μέχρι ιστορίες, διηγήματα, θεατρικά και ποιήματα. Παραμύθια άρχισα να γράφω μεγάλος. Όταν ήμουν μικρός, μου τα διάβαζαν ή μου τα αφηγούνταν. Αργότερα, τα διάβαζα μόνος μου. Ποτέ δεν ήθελα να τελειώσει το σχολείο. Δεν ξέρω γιατί. Μου άρεσε που σταματούσε για τις διακοπές, αλλά πάντα ήθελα να ξαναρχίσει. Ο μόνος τρόπος λοιπόν για να συνεχιστεί το σχολείο ήταν να περάσω «Απέναντι», κι από μαθητής να γίνω δάσκαλος. «Ανάποδα» πράγματα δηλαδή. Νομίζω πως τελικά δεν έγιναν έτσι ακριβώς τα πράγματα, γιατί τις περισσότερες φορές που μπαίνω στην τάξη κάθομαι σε θρανίο. Νιώθω καλύτερα στο θρανίο με τα παιδιά τριγύρω. Αχ, τα παιδιά. Χωρίς αυτά, μάλλον δεν θα έγραφα. Μάζευω τις προτάσεις και τις λέξεις τους σε χαρτάκια, σε ημερολόγια, στην παλάμη μου... Οι κουβέντες τους είναι τις περισσότερες φορές αφορμή για να αρχίσει μια ιστορία ή ένα παραμύθι. Πολύ θέλει;

 

Εμφανίσεις: 2481

Περισσότερα...

Ο Γιώργος Παναγιωτάκης σε α’ πρόσωπο

Αλάστρα Το βιβλίο των δύο κόσμων Γιώργος Κ. Παναγιωτάκης Πατάκης


Όταν ήμουν παιδί, περνούσα τα καλοκαίρια μου στο χωριό, στο πατρικό σπίτι της μητέρας μου. Ήταν ένα μεγάλο διώροφο οίκημα με ενδιαφέρουσα ιστορία, ψήγματα της οποίας έφταναν στ’ αυτιά μου από κουβέντες της μητέρας μου και των πέντε αδελφών της (όλες γυναίκες). Είχε διάφορες σκοτεινές γωνιές και μια τρύπα στο ταβάνι απ’ όπου, αν φώτιζες μ’ έναν φακό, μπορούσες να διακρίνεις το εσωτερικό της στέγης και να φανταστείς διάφορες σκιές να κρύβονται βιαστικά. Στο πίσω μέρος υπήρχε ένα ανηφορικό χωράφι γεμάτο με δέντρα που, όταν φύσαγε, ανταποκρίνονταν άλλοτε καθησυχαστικά και άλλοτε ανησυχητικά.

 

Εμφανίσεις: 1905

Περισσότερα...

Η Λίζα Βάρβογλη σε α΄ πρόσωπο

Το μυστήριο του σοκολατένιου γλυκού Λίζα Βάρβογλη Εικονογράφηση: Γεώργιος Πετρίδης Mamaya


Γράφω απ’ όταν θυμάμαι τον εαυτό μου. Στην αρχή με μολύβι, μετά με ένα μοβ Parker, σε ροζ, σιελ, λιλά, βεραμάν φύλα χαρτιού. Τώρα γράφω στο laptop μου. Αγαπώ τις λέξεις και τις ιστορίες. Η φαντασία μου μερικές φορές καλπάζει και αυτό με έχει βάλει σε μπελάδες, όπως όταν ήμουν στην Τρίτη Δημοτικού και είχα βαρεθεί να γράφω κάθε Δευτέρα πρωί ημερολόγιο στο σχολείο. Κάθε φορά τα ίδια και τα ίδια... Μια μέρα άφησα τη φαντασία μου ελεύθερη και έγραψα για ένα ταξίδι που έκανα με την οικογένειά μου στο Παρίσι. Η δασκάλα μου εντυπωσιάστηκε και το σχολίασε στη συνάδελφό της και γιαγιά μου, που ήρθε να με πάρει το μεσημέρι. Η γιαγιά μου, αντί να χαρεί που έγραψα μια τόσο ωραία ιστορία, με μάλωσε επειδή είπα ψέματα! Όμως, είναι ψέμα αυτό που είναι αληθινό στη φαντασία; Όταν με ρωτάνε τα παιδιά μου αν υπάρχουν νεράιδες, αν υπάρχει ο Αη-Βασίλης, αν..., απαντάω «αν πιστεύεις, τότε υπάρχει». Γιατί αυτή η πίστη είναι η πόρτα της φαντασίας, που οδηγεί στη δημιουργία. Είμαστε αυτό που πιστεύουμε. Το αποδεικνύει και η επιστήμη στην οποία έχω εντρυφήσει και ασκώ ενεργά, η ψυχολογία, με διδακτορικό και μεταδιδακτορική εκπαίδευση στο πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ. Πάντως, οι ιστορίες είναι με κάθε τρόπο στη ζωή μου: είτε γράφοντας είτε διαβάζοντας στα παιδιά μου είτε βοηθώντας επαγγελματικά, ως ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, τους ανθρώπους που έρχονται σε εμένα να «ξαναγράψουν» την ιστορία τους, να αφήσουν πίσω τους τα τραύματα και τις στεναχώριες τους και να δημιουργήσουν τη ζωή που τους αξίζει και τους ευχαριστεί. Ας μην ξεχνάμε ότι και η ψυχοθεραπεία χρησιμοποιεί λέξεις, και διαλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις διαμορφώνουμε τις σκέψεις μας, τα συναισθήματά μας και την ίδια την ποιότητα της ζωής μας!

 

Εμφανίσεις: 1402

Περισσότερα...

Ο Γιώργος Δεπάστας σε α΄ πρόσωπο

Ο Γιώργος Δεπάστας σε α΄ πρόσωπο


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Τόμας Μπέρνχαρντ είναι ένας συγγραφέας που άφησε ανεξίτηλο το ίχνος του στο δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα. Λίγοι λογοτέχνες γνώρισαν τόσο φανατικό θαυμασμό αλλά και τόσο σφοδρή αντιπάθεια και μίσος, και προπάντων στην ίδια του την πατρίδα, την Αυστρία. Αυτό, αφενός, δεν είναι καθόλου παράξενο αφού η χώρα του και οι συμπατριώτες του βρίσκονταν διαρκώς στο στόχαστρο της αιχμηρής και κοφτερής σαν νυστέρι πένας του. Αφετέρου όμως είναι γνωστό πως η κοινωνία της Αυστρίας, και ιδίως της Βιέννης, συντηρεί πάντα μια αμφίθυμη σχέση λατρείας και μίσους με τα διάσημα παιδιά της (όπως τους Γιόζεφ Ροτ, Έντεν φον Χόρβατ, Ρόμπερτ Μούζιλ και φυσικά την Ελφρίντε Γέλινεκ), πράγμα που δημιουργεί έναν circulus vitiosus. Έχοντας ζήσει 25 χρόνια στη Βιέννη, όπου σπούδασα και εργάστηκα, μπορώ να πω ότι αυτή η νοοτροπία έχει μολύνει κι εμένα. Θαυμάζω τη Βιέννη, την πόλη της μουσικής, του θεάτρου, της ψυχανάλυσης και της κατάθλιψης (στη δεκαετία του ‘80 ερχόταν πρώτη στην Ευρώπη στις αυτοκτονίες μαζί με τη Στοκχόλμη και τη Βουδαπέστη), αλλά δεν χάνω ευκαιρία να την κατηγορώ. Τη νοσταλγώ, την επισκέπτομαι και αμέσως το μετανιώνω. Αυτό ακριβώς μου συμβαίνει και με τον Τόμας Μπέρνχαρντ. Συμφωνώ απόλυτα με το κατηγορητήριό του, παράλληλα όμως μού είναι ιδιαίτερα αντιπαθής. Απολαμβάνω τις καλές παραστάσεις των έργων του και, σαν καλός Βιεννέζος, εκνευρίζομαι με την καυστικότητά τους. Πέρα απ’ όλα αυτά, δεν μπορώ να μην παραδεχτώ τη μεγάλη λογοτεχνική του αξία και να μην αναγνωρίσω πως η μετάφραση ενός κειμένου του αποτελεί πρόκληση και μεγάλο ρίσκο για κάθε μεταφραστή, όπως φυσικά και των κειμένων της Ελφρίντε Γέλινεκ.

 

Εμφανίσεις: 1425

Περισσότερα...

H Σοφία Παπαχριστοφίλου σε α΄ πρόσωπο

Από φεγγίτη μικρό Σοφία Παπαχριστοφίλου Γαβριηλίδης


Η ποίηση με γοήτευε από μικρή και φυσικά μου άρεσε να τη διαβάζω και να ταξιδεύω στον φανταστικό κόσμο των λέξεων που με δεξιοτεχνία έπλεκαν οι δημιουργοί της.

 

Εμφανίσεις: 2289

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr