Ο Νικόλαος Λάος σε α΄ πρόσωπο

Ο Νικόλαος Λάος σε α΄ πρόσωπο

Με το βιβλίο μου Μεθεξιολογία: Φιλοσοφική Θεολογία και Θεολογική Φιλοσοφία για τη Θέωση της Ανθρωπότητας, συνεχίζω ένα μακρύ και πολύπλοκο ταξίδι στην πραγματική αλήθεια και στα υπαρξιακά θεμέλια του ανθρώπου. Χρησιμοποιώ και βιώνω τον όρο «ταξίδι» με τη βαθιά, αρχική του έννοια. Η λέξη «ταξίδιον» προέρχεται από τις λέξεις «τάξις» και «ίδιον», όπου «τάξις» σημαίνει κατάταξη, διευθέτηση, κατανομή, αλλά και τάγμα και, μάλιστα, τάγμα εκστρατείας (αρχικώς, το ταξίδιον σήμαινε το τάγμα που απέστελλε η πόλη για εκστρατεία). Το δικό μου ταξίδι είναι καταρχήν μια επιχείρηση κατάταξης και διευθέτησης δεδομένων και ερωτημάτων, προκειμένου να αναδυθεί από αυτά «κόσμος». Έτσι, «ταξίδευσα» και συνεχίζω να «ταξιδεύω» στα μαθηματικά, στις ανθρωπιστικές επιστήμες, στη φιλοσοφία και στη θεολογία. Επίσης, στο ταξίδι μου, έχω την αίσθηση της εκστρατείας και του τάγματος, υπό την έννοια ότι εκστρατεύω εναντίον ποικίλων μορφών πλάνης και είμαι ταγμένος στην πραγματική αλήθεια. Εξ ου και το πάθος μου με την οντολογία, η οποία αποκαλείται και μεταφυσική.

Συνέγραψα το βιβλίο Μεθεξιολογία: Φιλοσοφική Θεολογία και Θεολογική Φιλοσοφία για τη Θέωση της Ανθρωπότητας (το οποίο αρχικώς εκδόθηκε στα αγγλικά) στο πλαίσιο της επιστημονικής συνεργασίας μου με την ομάδα Φιλοσοφικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Nottingham, στην Αγγλία. Ειδικότερα, συνεργάστηκα με τον θεολόγο δρα Robin Parry, ο οποίος είναι επιμελητής των εκδόσεων Pickwick, και με τον καθηγητή Conor Cunningham, ο οποίος είναι σύμβουλος των εκδόσεων Pickwick και καθηγητής Θεολογίας και Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Nottingham. Για τη δημιουργία της ελληνικής έκδοσης συνεργάστηκα επίσης με τις εκδόσεις Δίαυλος και την εικαστικό-αγιογράφο κα. Τίνα Μάσχα, της οποίας ζωγραφικός πίνακας κοσμεί το εξώφυλλο.

Το κεντρικό μου αίτημα: η θέωση της ανθρωπότητας ή, με άλλα λόγια, ένας μεταφυσικώς θεμελιωμένος ανθρωπισμός. Η κύρια μέθοδός μου: η μετοχή στην πραγματική αλήθεια.

Μεθεξιολογία Φιλοσοφική θεολογία και θεολογική φιλοσοφία για τη θέωση της ανθρωπότητας Νικόλαος Κ. ΛάοςΤο κεντρικό μου αίτημα: η θέωση της ανθρωπότητας ή, με άλλα λόγια, ένας μεταφυσικώς θεμελιωμένος ανθρωπισμός. Η κύρια μέθοδός μου: η μετοχή στην πραγματική αλήθεια. Βασικές προϋποθέσεις μου: Πρώτον, η ενότητα (ή επανένωση) της «αλήθειας» και της «πραγματικότητας». Δεύτερον, το αγαθό-καθεαυτό όχι μόνο υπάρχει, αλλά είναι και προσπελάσιμο, για την ακρίβεια, είναι μεθεκτό, από τον άνθρωπο. Με τη Μεθεξιολογία μου, υπερασπίζομαι το πλατωνικό αίτημα της μετοχής του ανθρώπου στον υπεραισθητό απόλυτο κόσμο, δηλαδή, σε αυτό που ο Πλάτων θεωρεί ως τον κόσμο των ιδεών, και υποστηρίζω ότι αυτό το πλατωνικό αίτημα τελειοποιήθηκε και εκπληρώθηκε με τη θεολογία περί της θέωσης του ανθρώπου, την οποία διαμόρφωσαν οι μεσαιωνικοί Έλληνες Εκκλησιαστικοί Πατέρες, ιδίως, οι λεγόμενοι Νηπτικοί Πατέρες, γνωστοί και ως ησυχαστές.

Ευστόχως, ο καθηγητής Arthur Versluis, πρόεδρος του Τμήματος Θρησκειολογίας και Καθηγητής στο Κολέγιο Τεχνών και Γραμμάτων του Michigan State University (Η.Π.Α.), προλογίζοντας το βιβλίο μου, αποφαίνεται ότι «το βιβλίο δεν είναι τίποτε λιγότερο από μια αμφισβήτηση των περισσότερων καθιερωμένων τρόπων σκέψης γύρω από τη νεωτερικότητα και τον νεωτερικό κόσμο».

Η Μεθεξιολογία δεν είναι ούτε μόνο Συστηματική Θεολογία, ούτε μόνο Πρακτική/Κοινωνική Θεολογία, ούτε μόνο Φιλοσοφία. Επιδιώκει να υπηρετήσει και τις τρεις, επιφέροντας μια αναζωογονητική, αναστοχαστική και χαρισματική σύγκλιση μεταξύ των τριών.

Αυτό που έχω αποκαλέσει και αρθρώσει με τον όρο «Μεθεξιολογία», ή «Φιλοσοφία της Μέθεξης», δεν αποτελεί μια επιμέρους φιλοσοφική θεωρία, αλλά μάλλον έναν γενικό φιλοσοφικό προσανατολισμό, που καλύπτει την οντολογία (κεφάλαια 1 και 3), την επιστημολογία και τη φιλοσοφική ψυχολογία (κεφάλαια 2 και 4), τη σχέση μεταξύ φιλοσοφικής ψυχολογίας και σωτηριολογίας (κεφάλαιο 5), καθώς και την ηθική και τη θεωρία της δικαιοσύνης (κεφάλαιο 6).

Σε πολιτικό-ιστορικό επίπεδο, η Μεθεξιολογία καλλιεργεί μια αριστοκρατική στάση απέναντι στην ιστορία, υπό την έννοια ότι παρέχει ένα Αρχιμήδειο σημείο από το οποίο ο άνθρωπος γίνεται ελεύθερος παραγωγός της ιστορίας του. Επίσης, με τη Μεθεξιολογία, υποστηρίζω ότι το ατομικό ανθρώπινο δικαίωμα είναι οντολογικό και όχι ιστορικό, ούτε πολιτικό.

Χαρακτηρίζω τη Μεθεξιολογία ως έναν φιλοσοφικό «προσανατολισμό» και όχι ως ένα φιλοσοφικό «παράδειγμα» υπό την έννοια που έδωσε ο Thomas Kuhn στον όρο «παράδειγμα» (paradigm), διότι, ενώ η Μεθεξιολογία αποτελεί διαφορετικό παράδειγμα και καλεί σε «αλλαγή παραδείγματος» ως προς το σύνολο της μεσαιωνικής, νεωτερικής και μετανεωτερικής φιλοσοφίας και θεολογίας της Δύσης καθώς και ως προς το σύνολο των πνευματικών παραδόσεων της ασιατικής Ανατολής, συμφωνεί με θεμελιώδη φιλοσοφήματα και πνευματικά αιτήματα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη καθώς και με ολόκληρο το δογματικό και φιλοσοφικό περιεχόμενο του μεσαιωνικού ησυχασμού, ο οποίος είναι γνωστός και ως νηπτική θεολογία, δηλαδή, εγγράφεται στην πνευματική παράδοση του Ελληνισμού. Εργαζόμενος με ακαδημαϊκώς αυστηρό τρόπο, πριν εκφράσω τις δικές μου μεθεξιολογικές προτάσεις, συνοψίζω και αξιολογώ τα προηγούμενα φιλοσοφήματα και θεολογήματα, προσδίδοντας έτσι στο βιβλίο μου κι έναν χαρακτήρα κριτικής ιστορίας της φιλοσοφίας και της θεολογίας.

Σε πολιτικό-ιστορικό επίπεδο, η Μεθεξιολογία καλλιεργεί μια αριστοκρατική στάση απέναντι στην ιστορία, υπό την έννοια ότι παρέχει ένα Αρχιμήδειο σημείο από το οποίο ο άνθρωπος γίνεται ελεύθερος παραγωγός της ιστορίας του. Επίσης, με τη Μεθεξιολογία, υποστηρίζω ότι το ατομικό ανθρώπινο δικαίωμα είναι οντολογικό και όχι ιστορικό, ούτε πολιτικό, ούτε νομικό δημιούργημα, διότι απορρέει από την εγγενή αξία του ανθρώπινου όντος, και, άρα, υπέρκειται κάθε άλλου ιστορικού θεσμού. Ένα τέτοιο μεταφυσικώς θεμελιωμένο ατομικό ανθρώπινο δικαίωμα δεν είναι αντικοινωνικό, διότι απορρέει από την κοινωνία (μέθεξη) του ανθρώπου στο Απόλυτο (Θεό). Από αυτήν τη θέση, απορρέει μια γνήσια απελευθερωτική πολιτική πρόταση, μια μεταφυσικώς θεμελιωμένη ελευθεριοκρατική παγκοσμιότητα (libertarian globalism)! Στο βιβλίο επίσης εξηγώ την ιστορική εκδήλωση και σημασία του πνεύματος διαμέσου της ανθρώπινης ελευθερίας και δημιουργικότητας, ανοίγοντας τον δρόμο σε έναν νέο, μεταφυσικώς θεμελιωμένο ανθρωπισμό.

 

Μεθεξιολογία
Φιλοσοφική θεολογία και θεολογική φιλοσοφία για τη θέωση της ανθρωπότητας
Νικόλαος Κ. Λάος
Δίαυλος
396 σελ.
ISBN 978-960-531-399-9
Τιμή: €25,44
001 patakis eshop

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΕ Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Η Ελένη Λιντζαροπούλου σε α΄ πρόσωπο

Να πω την αλήθεια δεν ξέρω πώς μπορεί να γράφει κανείς σε «μη α΄ πρόσωπο», ακόμη κι όταν χρησιμοποιεί β΄ ή γ΄. Τα ποιήματα και τα κείμενά μου, ακόμη κι όταν μιλούν για ιδέες, εμπειρίες και αισθήματα άλλων ή όταν...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: