Ασημίνα Ξηρογιάννη

Ασημίνα Ξηρογιάννη

Είναι μια κατασκευή στην οποία τίποτα δεν είναι και δεν πρέπει να είναι τυχαίο.

Ο ποιητής κάνει μια ιδιαίτερη χρήση της γλώσσας, ώστε να πετύχει ένα ανοίκειο στον αναγνώστη αποτέλεσμα, εισάγοντάς του, παράλληλα, τη νέα εμπειρία, τον νέο τρόπο σκέψης, το νέο γενικά.

Παλεύει να συνδυάσει έτσι τις λέξεις, ώστε αυτές να συνυπάρξουν και να λειτουργήσουν με τέτοιο τρόπο, ώστε να προκαλέσουν στον αναγνώστη μια διανοητική και συναισθηματική συγκίνηση.

Πριν από κάθε ποίημα, υπάρχει η αφορμή του, αυτό που αποκαλούμε «αρχικό ερέθισμα». Η πρώτη σπίθα, η πρώτη ιδέα, αυτό που ο ποιητής σημειώνει στο μπλοκάκι του. Και είναι ευχής έργον όταν πετυχαίνει να μετατρέψει το αρχικό ερέθισμα σε ποίηση. Γιατί υπάρχουν και φορές που δεν το πετυχαίνει και ό,τι έγραψε δεν άλλο από μία απλή άσκηση επί χάρτου. Και με αυτά τα θέματα ακριβώς καταπιάνεται το βιβλίο. Πάντως γράφω στις σημειώσεις μου ότι «ποίηση είναι η επεξεργασία των αρχικών ερεθισμάτων». Μέσα σε χιλιάδες ορισμούς για την ποίηση δίνω αυτή την οπτική, έχοντας πάντα κατά νου ότι παίζει ρόλο η ποιότητα του φίλτρου που ο δημιουργός βάζει στα πράγματα που αποτελούν το υλικό του κάθε φορά.

Η ερωτική ιστορία της ηρωίδας Σοφί τη βασανίζει. Έτσι δεν γίνεται πάντα με τον έρωτα;

Ένα παραπάνω στην περίπτωση της Σοφί, που είναι και ποιήτρια, άρα –μοιραία σχεδόν– είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε τέτοιου είδους ερεθίσματα. Το υλικό της είναι το εξής: o έρωτας της ζωής της και ό,τι αυτός συνεπάγεται.

X

Σήμερα της έστειλε στο κινητό της ένα μήνυμα... κενό.

Η Σοφί απάντησε αμέσως: «Δεν μπορώ να ερμηνεύσω τη λευκότητα».

Μπορεί να αποτελέσει η λευκότητα την αρχή της μυθοπλασίας;

(σελ.22)

Είναι δυνατόν λοιπόν ένας τέτοιος έρωτας να μην οδηγήσει στην ποίηση, να μην αποτελέσει αφορμή για να γραφτούν ποιήματα;

ΕΡΩΤΙΚΟ ΧΑΪΚΟΥ

Τρία βλέμματα
Εγώ εσύ και αυτή
Εμείς και εμείς!

(σελ.27, XIII)

*

ATITΛΟ

Η αίσθηση
ότι ταλανίζεσαι ανάμεσα σε μένα και σε κείνη
συνιστά το πιο αυθεντικό ποίημα

(σελ.30, XV)

Πόσο εύκολο είναι να διαχειριστεί το υλικό της με τρόπο ώστε να μην πέσει στο φθηνό μελόδραμα; Πώς θα φιλτράρει δημιουργικά τα όσα της συμβαίνουν; Της συμβαίνουν, άραγε; Μήπως εντέλει η Σοφί δεν είναι αληθινή, αλλά μια επινόηση; Mια ποιητική περσόνα δημιουργημένη από μια άγνωστη ποιήτρια, της οποίας το όνομα δεν ενδιαφέρει καν;

Σε μια σχετικά πρόσφατη ομιλία μου, δέχτηκα από μια ακροάτρια την εξής ερώτηση: Aν ο ποιητής ζει μαζί με τα ποιήματά του μια άλλη ζωή, τη ζωή που αυτά τού υπαγορεύουν. «Ναι, ζει με αυτά μια... μυστική ζωή. Πώς αλλιώς;» απάντησα. Και η ηρωίδα μου μαγικά μοιράζεται ανάμεσα στις δυο πραγματικότητες: αυτή της ζωής και αυτή της ποίησης.

23 μέρες Ασημίνα Ξηρογιάννη Γαβριηλίδης
23 μέρες

Ασημίνα Ξηρογιάννη
Γαβριηλίδης
41 σελ.
Τιμή € 8,52
001 patakis eshop

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΕ Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Η Ελένη Λιντζαροπούλου σε α΄ πρόσωπο

Να πω την αλήθεια δεν ξέρω πώς μπορεί να γράφει κανείς σε «μη α΄ πρόσωπο», ακόμη κι όταν χρησιμοποιεί β΄ ή γ΄. Τα ποιήματα και τα κείμενά μου, ακόμη κι όταν μιλούν για ιδέες, εμπειρίες και αισθήματα άλλων ή όταν...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: