Δέσποινα Μπάτρη

Η τέχνη είναι πιο διεισδυτική ορισμένες φορές από την επιστήμη. Κατορθώνει να αποκαλύπτει αυτό που η λογική της συστηματοποιημένης γνώσης αποτυγχάνει: το άρρητο.

Όσο προχωρούσα, τόσο καταλάβαινα πως το δίλημμα της θυσίας για χάρη του άλλου ήταν πραγματικά σύνθετο. Ούτε ασφαλώς η καταγωγή ούτε το μορφωτικό επίπεδο ή η κοινωνική τάξη ούτε τα κίνητρα συνέπιπταν. Ούτε καν το είδος της κρίσης της εποχής όπου αυτοί οι άνθρωποι ανήκαν. Επιπλέον, σαν να μην έφτανε αυτό, άρχισαν να ανακύπτουν ερωτήματα όπως: Γιατί αποσιωπήθηκε ή αγνοήθηκε ο αλτρουισμός τους; Πόσο εύκολη ήταν η απόφασή τους; Ήταν απόφαση της στιγμής ή είχε να κάνει με την ευρύτερη στάση ζωής τους; Κέρδισαν ή μόνο έχασαν – ζωή, καριέρα, όνειρα, αγαπημένα πρόσωπα; Εξαναγκάστηκαν να πράξουν ό,τι έπραξαν και, αν ναι, ποια ανάγκη τούς ώθησε; Θέλανε αυτοί που σώθηκαν να θυσιαστεί κάποιος για χάρη τους; Τα ερωτηματικά διαρκώς συσσωρεύονταν.

Σύντομα κατέληξα πως σημασία δεν έχουν τόσο οι απαντήσεις, όσο τα ερωτήματα. Ίσως ούτε αυτά. Σημασία έχουν κυρίως οι αληθινές πράξεις αυτών των ηρώων, που κάθε άλλο παρά αποκύημα της φαντασίας ενός συγγραφέα είναι. Είναι όλοι τους υπαρκτά πρόσωπα που συνδιαλέγονται με μυθοπλαστικά. Φρονούσα πως με αυτόν τον τρόπο θα φωτίσω περισσότερο τις πράξεις τους, θα ωθήσω την κατανόησή τους λίγο παραπέρα.

Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα ήταν άλλο: όσο κι αν μελετούσα για να εμβαθύνω κατά το δυνατόν στο θέμα, όσα ερωτήματα κι αν διατύπωνα νοερά, πάντα κάτι ξέφευγε, που φαινόταν αδύνατον να το κατακτήσω με τη σχεδόν επιστημονική κατάταξη των στοιχείων που συνέλεγα. Τότε ήταν που αποπειράθηκα να μετατρέψω τις περιπτώσεις αυτών των ανθρώπων σε ιστορίες, σε διηγήματα υπό τον τίτλο Ή όλοι ή κανείς, με την ελπίδα ότι η λογοτεχνική προσέγγιση θα με αφήσει να δω, έστω και αμυδρά, έστω και εξ αποστάσεως, αυτό που η απλή συσσώρευση πληροφοριών μού απέκρυβε: την ουσία. Η τέχνη είναι πιο διεισδυτική ορισμένες φορές από την επιστήμη. Κατορθώνει να αποκαλύπτει αυτό που η λογική της συστηματοποιημένης γνώσης αποτυγχάνει: το άρρητο.

Δεν γνωρίζω τι πέτυχα για τον αναγνώστη. Εκείνο που ξέρω είναι πως τελικά το Ή όλοι ή κανείς υπήρξε για μένα ένας τρόπος να κατανοήσω καλύτερα τον εαυτό μου και τον άλλο. Γιατί εκτός από την ανάγνωση, η άσκηση της γραφής –για να παραφράσω τον θεωρητικό της λογοτεχνίας Αντουάν Κομπανιόν– είναι ένας από τους τόπους «μαθητείας του εαυτού και του άλλου».

Ή όλοι ή κανείς Δέσποινα ΜπάτρηΉ όλοι ή κανείς
Διηγήματα
Δέσποινα Μπάτρη
Μεταίχμιο
228 σελ.
Τιμή € 12,20
001 patakis eshop

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΕ Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
Ο Hero Hokwerda σε α΄ πρόσωπο

Ο δρόμος μου προς τον Δημήτρη Χατζή Στο «κλασικό γυμνάσιο» της Ολλανδίας, τη δεκαετία του ’60, έκανα πέντε χρόνια αρχαιοελληνικά (και έξι χρόνια λατινικά). Ο καθηγητής όμως που είχα αρκετά χρόνια για τα αρχαία...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER