fbpx
Γκίκα Ελένη

Γκίκα Ελένη

Θα μπορούσα και να είμαι εγώ «Η γυναίκα της βορινής κουζίνας», από την άποψη ότι πράγματι έχω… βορινή κουζίνα, εξάλλου ως χώρος με έχει απασχολήσει, χρόνια, καιρό. Από το Μετεβλήθη εντός μου ο ρυθμός του κόσμου. Είναι κι εκεί μια γυναίκα της βορινής κουζίνας που χάνεται, τελικά.

Και είναι το βιβλίο που ήθελα πάντα να γράψω. Από την άποψη ότι έχει όλες τις ερωτήσεις που ενδεχομένως και ποτέ να μην απαντηθούν, τα βασικά μου αινίγματα που μπορεί και ποτέ να μη λυθούν, και είναι ένα βιβλίο φωτεινό, επί της ουσίας αισιόδοξο.

Σκληρό και ταυτοχρόνως τρυφερό.

Ερεβώδες και ταυτοχρόνως λυτρωτικό.

Γραφόταν χρόνια· μέσα από τις τρεις γυναίκες που ενδεχομένως και να ταυτίζονται στο τέλος, δηλαδή να αποτελούν και τα τρία ενδεχόμενα του ενός προσώπου ή να σκορπίζονται στο χώρο και το χρόνο σαν μπάμπουσκες, επιχείρησα να ζήσω όλα τα ενδεχόμενα της ζωής: εκείνη που έζησα, εκείνη που δε θα ζούσα ποτέ πια εκ των πραγμάτων (δε γίνεται τώρα να κάνω παιδιά), εκείνη που θα μπορέσω να δω όταν πού πια καιρός, όταν όλα θα κοντεύουν να τερματίσουν και η εικόνα του εαυτού μου και της ζωής θα έχει γίνει κάπως σαφής.

Η Αρσινόη, η γυναίκα του ανατολικού καθρέφτη, είναι η γυναίκα της δικής μου γενιάς. Ελευθερωμένη και ταυτοχρόνως σκλάβα στις σκηνοθετημένες αγάπες της. Μεταφράζει, μεταφράζει, μεταφράζει, και θυσιάζει ό,τι τη βγάζει έξω από τη δική της σκηνοθετημένη ζωή.

Η Ουρανία, ή Ράνια, η γυναίκα της βορινής κουζίνας, είναι η Σταχτοπούτα που βρήκε τον πρίγκιπά της νωρίς. Τον άντρα της και την υπέροχη κουζίνα της αμέσως μόλις τέλειωσε τη σχολή. Τα τρία παιδιά ήρθαν ως φυσικό επακόλουθο.

Η Αριάδνη, η γυναίκα του δυτικού καθρέφτη, έχει σχεδόν τερματίσει, τα έχει κάνει καλά, τα έχει βρει και τα έχει χάσει, κι έχει πια καταλάβει ότι αυτό είναι, εντέλει, η ζωή. Είναι εκείνη που μπορεί πια όντως να βλέπει. Η γυναίκα εκείνη που μπορεί να παρατηρεί. Πόσο όμοιες είναι οι άλλες δυο που νομίζουν ότι είναι ανόμοιες εντελώς. Που διαβάζουν το ίδιο βιβλίο ταυτοχρόνως, βαδίζουν στους ίδιους δρόμους και χάνονται στις κινητοποιήσεις του κέντρου, η μία αναζητώντας με πέντε μαντλέν στην τσάντα το γιο της και η άλλη σώζοντας εκείνον το γιο με χειρόγραφα του Πρεβέρ. Που μοιράζονται κάποια στιγμή και τον ίδιο άντρα.

Τον άντρα που σαν σκιά είναι εκείνος που αξιώνεται τη θυσία ως πατέρας και διασώζεται στο φινάλε ως γιος.

Και, ταυτοχρόνως, είναι η γιαγιά τους και η μάνα τους. Είναι το φάντασμα μιας γυναίκας που επισκέπτεται τη Ράνια στη βορινή κουζίνα της, είναι η Γερτρούδη και η Ουλρίκα, είναι η Βερόνικα στη διπλή και την πολλαπλή της ζωή.

Ξετυλίγονται σε 33 κεφάλαια τριτοπρόσωπα και παρεμβάλλονται στα πέντε μέρη πρωτοπρόσωπα, η Αρσινόη με επιστολές, η Ράνια με τις ημερολογιακές σημειώσεις της και η Αριάδνη με τα προσωπεία, τις μάσκες της, εντελώς εικαστικά.

Ο τόπος είναι η Αθήνα που καίγεται, ο χρόνος πηγαινοέρχεται ενιαίος και θεϊκός. Οι ρόλοι αλλάζουν και όλοι μπορούν τα πάντα, είμαστε ελεύθεροι εξάλλου να βαδίσουμε ακόμα και στο χαμό.

Δε θα είχε τελειώσει αν δεν είχαν προηγηθεί τα παραμύθια μου και αν δεν είχε αποκατασταθεί η υπέροχη σχέση με τα παιδιά. Δε θα είχε τελειώσει τόσο φωτεινά εάν η ζωή μου, η ζωή μας, δεν είχε τα τελευταία χρόνια τέτοια σκοτεινά.

Ένα βιβλίο που υπήρξε για μένα θεραπευτική γάζα, αυτογνωσία, η ζωή που δεν έζησα και για την οποία ποτέ δεν είναι αργά.

Είναι ο κόσμος που δεν είναι εκείνος που φαίνεται αλλά εκείνος που υπάρχει και που πρέπει εμείς να τον διακρίνουμε για να τον ξεχάσουμε –για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε– αμέσως μετά.

Αναμετρήθηκα μαζί του όταν όλα είχαν τελειώσει, η Κέλλυ και ο Αλέξανδρος Καλέντης, οι εκδότες μου, μου είχαν παραδώσει ένα βιβλίο σχεδόν μεταξωτό, ο Αντώνης Ασπρόμουργος είχε βρει τα πρόσωπα και τα προσωπεία των ηρωίδων μου, και η Αρετή Κολλάτου είχε αναλάβει στην κυριολεξία να τις αποκρυπτογραφήσει για μένα.

Μ' αυτό το βιβλίο άντεξα εκείνο που ποτέ δεν πίστευα ότι θ' αντέξω: την απώλεια. Την απώλεια σχεδόν των πάντων για να τα ξαναβρώ καινούργια. Και πάνω απ' όλα το θάνατο του αγαπημένου μπαμπά. Αποδεχόμενη πια ό,τι στη ζωή θα πρέπει και να το γράψω για να το καταλάβω αυτό που ζω. Ποτέ, εξάλλου, δεν καλοξέρεις αν είναι οι ήρωες που σε επέλεξαν ή σ’ ονειρεύτηκαν ή αν είσαι εκείνη που επιλέγεις και τους έχεις, εντέλει, ονειρευτεί. Ποτέ σου, επίσης, δε θα καλοκαταλάβεις ολότελα πώς διασώζονται, τελικά, όλα μες στο χαρτί. Όλα όσα ζήσαμε αλλά κι εκείνα που δυνάμει θα μπορούσαμε και να ζήσουμε. Γιατί έχει πολλά πρόσωπα και ο εαυτός μας και η ζωή.

Η γυναίκα της βορινής κουζίνας


Η γυναίκα της βορινής κουζίνας

Γκίκα Ελένη
Καλέντης
424 σελ.
Τιμή € 17,00

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.