A+ A A-

Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΚΥΚΝΩΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ της Μαρίας Κοτοπούλη

Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΚΥΚΝΩΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ της Μαρίας Κοτοπούλη

«Ένα πέταγμα της ψυχής του Χορευτή», με αυτόν τον στίχο ο Ρώσος ποιητής Αλεξάντερ Πούσκιν εκφράζει εξαίσια την τέχνη του Χορού, όπως και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος όταν τονίζει ότι «Ο χορός είναι κατά βάσιν κινούμενη γλυπτική». Η πιο σύνθετη μορφή τέχνης, τέχνη χωρίς λόγια, τέχνη της κίνησης, που έρχεται από τα βάθη των αιώνων και μέσα από μνήμες εκφρασμένες με λόγο περνάει τη γνώση, την εμπειρία, την παράδοση από γενιά σε γενιά.

Ένα πέταγμα της ψυχής ήταν και η υπέροχη χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλα στη κοσμαγάπητη Λίμνη των Κύκνων, απόλυτη μουσική Μπαλέτου, αλλά και τόσο σημαντική Συμφωνική Μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι που παρακολουθήσαμε στις 22-3-2014 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η Ποίηση των μελωδιών της Λίμνης, οι μαγικές της εικόνες, τα πλούσια ηχοχρώματά της, οδηγούν τον ακροατή-θεατή σε ατμόσφαιρα ονειρική.

Ο Ρενάτο Τζανέλα, βαθύς γνώστης της κλασικής τέχνης, έκανε δημιουργικές παρεμβάσεις και ανανέωσε τη θρυλική Λίμνη των Κύκνων. Έμπνευση, ευρηματικότητα και φαντασία συγκερασμένες με τη γνώση δημιούργησαν ένα έργο πρωτότυπο, ποιητικό, λυρικό, με σπιρτάδα, φινέτσα, γρήγορες εναλλαγές καταστάσεων, με αποτέλεσμα όλοι οι χορευτές να είναι υπέροχοι και τούτο είναι το μεγάλο του κατόρθωμα, ότι δημιούργησε ένα σύνολο ισάξιων χορευτών, από πρωταγωνιστές, σολίστ, κορ ντε μπαλέ ανδρών και γυναικών, που κράτησαν τον θεατή εν εγρηγόρσει. Από το παραμύθι επέλεξε το πάθος των ερωτευμένων, τον φόβο του απρόσμενου, την αγάπη. Λευκός και Μαύρος Κύκνος είναι οι δυνάμεις του Καλού και του Κακού που αντιπαλεύουν. Η Μητέρα-Βασίλισσα (Αλίνα Στεριανού), αυταρχική, καταπιεστική, καταδυναστεύει τον γιο της και του δίδει εντολή να γνωρίσει τον κόσμο και να παντρευτεί. Του χαρίζει κι ένα μαγικό κουτί, που θα ανοίξει μόνο όταν βρει την αληθινή αγάπη. Αναθέτει δε τη μόρφωσή του στον παιδαγωγό του (Στράτος Πανούσης), πατριαρχική μορφή για τον Πρίγκιπα. Η έκπληξη είναι ο Μαύρος Κύκνος (Ελεάνα Ανδρεούδη), που δεν είναι άλλος από τον Μάγο Ρόθμπαρτ του παραμυθιού, με τη μορφή σαγηνευτικής γυναίκας η οποία έχει απαγάγει νεαρά κορίτσια και υπόσχεται να τα ελευθερώσει μόνον αν βρουν την αληθινή αγάπη, χωρίς όμως να τα μεταμορφώνει σε κύκνους. Τούτο το θλιβερό «προνόμιο» το φυλάει για το τέλος ο δημιουργός. Ο Πρίγκιπας (Ιγκόρ Σιάτζκο) ερωτεύεται την Οντέτ-Λευκό Κύκνο (Χριστίνα Μακρίδου) και της υπόσχεται αιώνια αγάπη, αλλά ο Μαύρος Κύκνος-Οντίλ επαγρυπνά και την κατάλληλη στιγμή, στον χορό του παλατιού, οργανωμένου για να διαλέξει νύφη ο νεαρός Πρίγκιπας, θα του κλέψει την καρδιά και θα του αποσπάσει υπόσχεση αιώνιας αγάπης. Η Οντέτ ζει το δράμα της προδοσίας του αγαπημένου της και δεν αντέχει τον πόνο. Ο Τζανέλα πλάθει πλάσματα που ήρθαν από το σκοτάδι στο φως μέσα από την αγάπη για να επανέλθουν πάλι στο σκότος από την ανθρώπινη αστάθεια, την προδοσία που οδηγεί την ηρωίδα στην έσχατη θλίψη και τότε η συγκλονιστική, του χορογράφου, ιδέα της μεταμόρφωσης της νέας σε Κύκνο πραγματώνεται μπροστά μας και βλέπουμε τον Κύκνο θνήσκοντα και τον Πρίγκιπα να συνειδητοποιεί την προδοσία του και να πεθαίνει. Και ενώ το Κακό θριαμβεύει, αναρωτιόμαστε αν θα ενωθούν στην άλλη ζωή, του αιωνίου φωτός.

Ο χορογράφος έπλασε χορευτές με θεατρική γκάμα, που μπόρεσαν να εκφράσουν πάθη και συναισθήματα, κύρια συστατικά του δράματος. Οι χορευτικοί του «μονόλογοι», με την έμφαση που έδωσε στο εσωτερικό ανθρώπινο σύμπαν, ερμηνεύτηκαν ανυπέρβλητα από τους πρωταγωνιστές, τους σολίστ και τα σύνολα ανδρών και γυναικών. Μέσα από τη συμβατική γλώσσα του χορού πρόβαλε τον Άνθρωπο που κρύβει ο χορευτής, την ευαισθησία, την πνευματικότητα, τα συναισθήματά του, τον πόνο και τη θλίψη του. Σατίρισε με λεπτότητα το κλασικό και απέσπασε το αυθόρμητο γέλιο του κοινού, ενώ εξήρε την αιώνια γοητεία του έρωτα.

Με τη χορογραφία του ο Τζανέλα πρόσθεσε έναν ακόμα κρίκο στην πλούσια παράδοση της τέχνης του χορού, που βρίσκεται σε εξέλιξη ανά τους αιώνες.

Άριστη η όψη του θεάματος με τα λιτά, αλλά σημαίνοντα σκηνικά του Χορογράφου, τους φωτισμούς της Στέλλας Κάλτσου, που τόνισαν την ατμόσφαιρα, και τα καλαίσθητα κοστούμια της Σήλιας Κριθαριώτη, που έντυσε το όραμα του Χορογράφου και ανέδειξε τα εύπλαστα κορμιά των Χορευτών.

Ο Αρχιμουσικός, Ηλίας Βουδούρης, απέσπασε από την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ερμηνείες που ανέδειξαν τη μεγαλειώδη μουσική του Τσαϊκόφσκι. Κράτησε όμως τις λεπτές ισορροπίες με τους Χορευτές-συμπρωταγωνιστές της μουσικής για να μπορέσουν να αποκαλύψουν, ενσώματα, με τη λεπταίσθητη χάρη τους και την αιθέριά τους κίνηση, την αιώνια μαγεία της Λίμνης των Κύκνων του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι.

(Φωτογραφία: Μπαλέτο ΕΛΣ - Η λίμνη των κύκνων - Ευρυδίκη Ισαακίδου (c) Stefanos)

 

Διαβάστε επίσης
ΧΟΡΟΣ
«Η Σταχτοπούτα της χλιδής και της ομορφιάς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη

Πόδια που αλλάζουν γη σαν της χορεύτριας(Οδ. Ελύτης, Ο μικρός ναυτίλος, 6) Η Σταχτοπούτα του Johann Strauss του νεότερου (1825-1899) και του Renato Zanella, που παρακολουθήσαμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από το Μπαλέτο της Εθνικής...

ΧΟΡΟΣ
«Nederlands Dans Theater στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη

Πώς θα μπορούσε κανείς να συνοψίσει τον χορό του κορυφαίου συγκροτήματος της Ολλανδίας, Nederlands Dans Theater, που παρακολουθήσαμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» πριν...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr