«“Το δέντρο” του Γιώργου Μανιώτη στο θέατρο Ελεύθερη Έκφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα

«“Το δέντρο” του Γιώργου Μανιώτη στο θέατρο Ελεύθερη Έκφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα


Ναι, είναι σπάνιο να δρας και να είσαι παρών πνευματικώς για πάνω από τρεις δεκαετίες. Ο πολυμήχανος Γιώργος Μανιώτης όμως το πέτυχε! Από το 1982 έως σήμερα είναι διαρκώς παρών (ουχί και πανταχού) και πληρών τα κενά της συλλογικής αυτογνωσίας μας. Διατρέχει και διαβρέχεται από όλα τα κοινωνικά στρώματα, υποστρώματα, ανθυποστρώματα, μηδέ του λεγομένου «περιθωρίου» εξαιρουμένου. Μετά τις τραβεστί πόρνες του Λάκκου της Αμαρτίας σειρά έχουν οι οικονομικώς άστεγοι, οι παρίες των μεγάλων, των γιγαντωμένων και υδροκέφαλων αστικών μας κέντρων, που πίστεψαν τις πολιτικές γαλιάντρες, πούλησαν το σπίτι στο χωριό, καθώς και το χωραφάκι το πατρογονικό (εκείνο με τη στέρνα στη μέση – για να ξεδιψάει «το ζωντανό») κι εστοιβάχθησαν σε τσιμεντένια κλουβιά για να γιορτάζουν οικογενειακώς Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά-Φώτα, χωρίς να φωτίζονται –φευ– καθόλου μα καθόλου. Μέχρι που ήρθε η πτώση του Χρηματιστηρίου του 1999 (ξεπούλησαν ό,τι είχαν και δεν είχαν και τα τζόγαραν σε άϋλους τίτλους για να γίνουν μαικήνες και γερο-παραλήδες με ουκρανές τζιπ και χαρτοπαίγνιο στο καφενείο και στις ...λέσχες, οι πλέον εξευρωπαϊσμένοι. Μετά ήρθε η εθνική περηφάνεια των Ολυμπιακών που προοικονομήθηκε με τη νίκη στο μπάσκετ (ή μήπως ήταν στο ποδόσφαιρο; Τα μπερδεύω αυτά τα δυο – αθλητικό πάντως ήταν το έπαθλο, μήτε Νόμπελ μήτε Όσκαρ, οπότε θα ήξερα περισσότερα...). Και τέλος, «ήτανε στραβό το κλήμα, το έφαγε ο γάιδαρος» κι αποστραβώθηκε, ήρθε κι η λεγόμενη «Οικονομική Κρίση» και «μας έδωσε και καταλάβαμε». Τρόπος του λέγειν, γιατί το τι καταλάβαμε «είναι άλλου παπά ευαγγέλιο» [μόνο με παροιμίες και γνωμικά ημπορώ πλέον να ομιλώ σχολιάζοντας τη νεοελληνική μας αθλιότητα].

 

Εμφανίσεις: 1187

Περισσότερα...

Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Επάγγελμα Πόρνη» στο Vault

Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Επάγγελμα Πόρνη» στο Vault


Μετά τις παραστάσεις στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, την πετυχημένη περιοδεία ανά την Ελλάδα και τις sold out παραστάσεις στο Vault, το Επάγγελμα Πόρνη της Λιλής Ζωγράφου σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι επανέρχεται στη σκηνή του Vault για να ολοκληρώσει και τη φετινή άκρως επιτυχημένη του πορεία. Από Δευτέρα 9 έως Τρίτη 31 Μαΐου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00, για 8 ακόμη παραστάσεις.

Η ΖΩΗ ΝΙΚΑ. Έχοντας το μότο αυτό ως πηγή έμπνευσης, ο Ένκε Φεζολλάρι σκηνοθετεί την Αλεξάνδρα Παλαιολόγου στο κεφάλαιο «Ιστορίες Της Χούντας» του βιβλίου Επάγγελμα Πόρνη της Λιλής Ζωγράφου. Δύο ιστορίες, αυτοβιογραφικές, που δίνουν το στίγμα της εποχής και σκιαγραφούν τη συγγραφέα-ορόσημο της Ελλάδας της μεταπολίτευσης: μίας γυναίκας αγωνίστριας ενάντια σε κάθε μορφή βίας. Σε κάθε καθεστώς που εξαθλιώνει την ανθρώπινη υπόσταση και σε κάθε αυτεπάγγελτη εξουσία που στερεί τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα.

Ο Ένκε Φεζολλάρι παρουσιάζει με τη δική του διεισδυτική ματιά τις συναρπαστικές εξομολογήσεις της Λιλής Ζωγράφου: ενός συνειδητοποιημένου-σκεπτόμενου πολίτη, μιας αντισυμβατικής συγγραφέως και ενός ανθρώπου που αντιμετωπίζει την ελευθερία σαν τόσο υψηλό αγαθό ώστε αποφασίζει να θέσει τέλος στη ζωή της για να απαλλαγεί από τη δουλοπρέπεια της πείνας. Η οξύτητα της γραφής της, το σαρκαστικό και γλυκόπικρο χιούμορ της, η αφηγηματική της ορμητικότητα, η αφοπλιστική και έντιμη ειλικρίνεια αποκτούν λόγο επί σκηνής με την εξαιρετική Αλεξάνδρα Παλαιολόγου και αναδεικνύονται με τη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη. Μία παράσταση σύγχρονη, που γκρεμίζει τα δόγματα και τους μύθους που τροφοδοτούσε η Χούντα τον αδιάφορο ως προς τα δικαιώματά του λαό.

 

Εμφανίσεις: 670

Περισσότερα...

«Ίσια Δικαιώματα» της Μαρίας Τσιμά σε σκηνοθεσία Ελένης Γεωργοπούλου στο Vault

«Ίσια Δικαιώματα» της Μαρίας Τσιμά σε σκηνοθεσία Ελένης Γεωργοπούλου στο Vault


Το έργο Ίσια δικαιώµατα της Μαρίας Τσιμά παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Ελένης Γεωργοπούλου στη σκηνή του Vault από την Τετάρτη, 11 Μαΐου για 8 μόνο παραστάσεις. H συγγραφέας-ηθοποιός, Μαρία Τσιµά, συνέλεξε προσωπικές µαρτυρίες γυναικών που έχουν έρθει στην Ελλάδα από διάφορες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και εργάζονται ως φροντίστριες ηλικιωμένων. Με βάση ένα ερωτηματολόγιο, αναζήτησε αυτές τις γυναίκες στην Αθήνα και, όπως χαρακτηριστικά γράφει στον πρόλογο του έργου: «αυτές οι γυναίκες άνοιξαν την καρδιά τους, µίλησαν για τη ζωή τους εδώ, για τα όνειρά τους, για τις στερήσεις τους και για το δικό τους σώµα. [...] Κάθε συνομιλία µε έκανε να θέλω να γνωρίσω κι άλλες γυναίκες γιατί κάθε µία ήταν ένας ολόκληρος κόσµος, που ανάλογα µε τη χώρα προέλευσης έκρυβε µια άλλη κουλτούρα και µια άλλη οπτική». Η δραματουργική επεξεργασία του υλικού έγινε αφορµή για να γραφτούν κείµενα µυθοπλασίας εμπνευσμένα από τις αληθινές ιστορίες. Έτσι η συνάντηση με τη Λορέτα από τη Σιέρρα Λεόνε, την Οξάνα από την Λιθουανία, την Κλάρα από την Πολωνία, τη Μαρίνα από τη Γεωργία και την Κριστέλα από την Αλβανία πραγματοποιείται εκ νέου στον ποιητικό χώρο του μύθου, δίνοντας την ευκαιρία για μια καινούργια σχέση με το «ξένο» και το «ανοίκειο» που συνοδεύει αυτές τις γυναίκες.

 

Εμφανίσεις: 947

Περισσότερα...

«“Διασκεδάζοντας με τον κύριο Σλόουν” του Τζο Όρτον στο θέατρο Αγγέλων Βήμα» του Κωνσταντίνου Μπούρα

Διασκεδάζοντας με τον κύριο Σλόουν του Τζο Όρτον στο θέατρο Αγγέλων Βήμα


Έχω πει και γράψει επανειλημμένως ότι όταν μεταφέρεις θεατρικά έργα από άλλα χωροχρονικά συμφραζόμενα πρέπει να αναζητήσεις τη λεγομένη «αναλογία», ή τη «χρυσή τομή» (επί το ελληνικότερον) ή ό,τι αντιπροσωπεύει το σύμβολο «φ» (επί το μαθηματικότερον). Εμείς οι «μεσογειακοί» λαοί είμαστε (συνήθως και κυρίως) εξωστρεφείς, εκδηλώνουμε τα συναισθήματά μας, πληρώνουμε τις επιπτώσεις του αυθορμητισμού, πρώτα μιλάμε και μετά σκεφτόμαστε, γι’ αυτό κι ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής (παλαιότερα) σε παιδαγωγούς και γονείς η παραίνεσις: «πρώτα να βουτάς τη γλώσσα στο μυαλό σου και μετά να μιλάς».

Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει βεβαίως με τους Αγγλοσάξονες. Το περίφημο «βρετανικόν φλέγμα» και το αγγλικό μαύρο χιούμορ ελάχιστα συναντώνται με τη νοτιοευρωπαϊκή κουλτούρα μας. Η περίφημος οικονομική Κρίσις ήρθε θα αναδείξει και να καταδείξει τις πολιτισμικές διαφορές μας. Ο ελληνορωμαϊκός επικούρειος Νότος σε αντιπαράθεση με τον προτεσταντικό-λουθηριανό-καλβινιστικό-παγανιστικό Βορρά. Τόσο απλά, ξεκάθαρα και ξάστερα. Η ευρωπαϊκή ανομοιογένεια είναι η βάση, η αιτία που γεννάει το αποτέλεσμα των όποιων ομοσπονδιακών παθογενειών.

Ο Τζο Όρτον ήταν ιδιαίτερα προκλητικός για την εποχή του. Είναι ο πρώτος μετά τον Όσκαρ Ουάιλντ που έθεσε βαθιά το νυστέρι του στο «σώμα» της βρετανικής υποκρισίας, που γέννησε δύο κοσμοκρατορίες (η δεύτερη είναι η αμερικανική), αλλά ο ενοχικός πουριτανισμός της θρέφει τον πληθωριστικό, βουλιμικό, ακόρεστο φιλελευθερισμό της.

 

Εμφανίσεις: 827

Περισσότερα...

«“Ο Τομ Τιριτόμ και η πολιτεία που ήταν χωρισμένη στα δύο” στο Θέατρο Βαφείο» της Ελένης Λιντζαροπούλου

«“Ο Τομ Τιριτόμ και η πολιτεία που ήταν χωρισμένη στα δύο” στο Θέατρο Βαφείο» της Ελένης Λιντζαροπούλου


Όταν ένα βιβλίο μεταφέρεται εμπνευσμένα στη Θεατρική Σκηνή, φιλοδοξεί και καταφέρνει να κερδίσει το κοινό του, είναι βέβαιο ότι γεννά όχι μόνο ασκημένους θεατές αλλά και μελλοντικούς αναγνώστες. Όταν μάλιστα μαγεύει μικρούς και μεγάλους τότε όλοι επιθυμούν να γνωρίσουν ποιοι είναι εκείνοι οι συντελεστές που δημιούργησαν αυτό το ξεχωριστό θέαμα.

Το κορίτσι που ζητούσε μια βελόνα, μια απλή βελόνα, συναντά τον Τομ Τιριτόμ στο Θέατρο Βαφείο, στην εξαιρετική σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία της Αριστέας Κοντραφούρη, σε μια παράσταση καμωμένη από τα ίδια υλικά, την αγάπη, την ευθύνη, την προσήλωση σε θετικούς στόχους, τον αγώνα για έναν καλύτερο κόσμο, για την ενότητα και την πανανθρώπινη φιλία.

Οι συμβολισμοί ευανάγνωστοι και η προσέγγιση απόλυτα προσιτή στους μικρούς θεατές κερδίζει «με την μία» τους μεγάλους. Συγκινεί, ενεργοποιεί, παρακινεί σε συμμετοχή ακόμη και τους πιο ντροπαλούς. Η Αριστέα Κοντραφούρη, στην καλύτερη, ίσως, στιγμή της καριέρας της, λάμπει επί σκηνής, τραγουδά και χορεύει, με την εξαιρετική μουσική του Μανώλη Σπανού, δραστηριοποιεί και εμψυχώνει τόσο τα υλικά, όσο και τις κούκλες της  –εξαιρετική η σκηνογραφική σύλληψή της να χωρίζει τους ανθρώπους ένα ποτάμι καμωμένο από «άχρηστα υλικά» και πλαστικές σακούλες– όσο και τους θεατές όλων των ηλικιών, οι οποίοι ακολουθούν με κέφι τις οδηγίες της.

 

Εμφανίσεις: 1213

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr