«Young Lear των Ιόλη Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη: Από το κείμενο στην παράσταση» του Κώστα Καρασαββίδη

Young Lear Θεατρικό έργο βασισμένο στον Βασιλιά Ληρ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Ιόλη Ανδρεάδη, Άρης Ασπρούλης Κάπα Εκδοτική


Το κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης, Young Lear. Θεατρικό έργο βασισμένο στον Βασιλιά Ληρ του Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Κάπα εκδοτική 2016

Με πηγή έμπνευσης τη φράση «He childed as I fathered» [«έγινε ο Ληρ παιδί κι εγώ έγινα πατέρας» (μτφ Ιόλη Ανδρεάδη)] διά στόματος Έντγκαρ (Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Βασιλιάς Ληρ, Πράξη 3-Σκηνή 6), η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης καταθέτουν τη δική τους θεατρική γραφή (ή μια σύγχρονη εκδοχή-ανάγνωση του σαιξπηρικού έργου) με θέμα τις ενδοοικογενειακές σχέσεις. Στο δικό τους σύμπαν, σε έναν θάλαμο νοσοκομείου, πέντε αδέρφια αναμένουν να τελειώσει η πολύωρη εγχείρηση του πατέρα τους. Με παρότρυνση ενός από τους αδερφούς, αρχίζουν να επιδίδονται σε ένα παιδικό τους παιχνίδι, υποδυόμενοι ρόλους από τον σαιξπηρικό Βασιλιά Ληρ, διατηρώντας ωστόσο την ατομικότητά τους και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του χαρακτήρα τους στο παρόν. Ο αδερφός/υποκινητής της δράσης αναλαμβάνει να υποδυθεί αυτή τη φορά το ρόλο του Ληρ, που παραδοσιακά ανήκε στον πατέρα, ξυπνώντας και ταυτόχρονα διαστρεβλώνοντας τα παιδικά βιώματα, πυροδοτώντας έτσι την αποκάλυψη των πραγματικών σχέσεων ανάμεσα στα αδέρφια. Τα εγκιβωτισμένα αποσπάσματα του Βασιλιά Ληρ λειτουργούν ως συλλογική μνήμη των οικογενειακών εμπειριών του παρελθόντος, τοποθετημένα σε μια νέα δραματουργική σύμβαση, σε ένα παρόν όπου τα πάντα είναι ρευστά και επισφαλή.

 

Εμφανίσεις: 1564

Περισσότερα...

«Καμεράτα: “West Side Story” του Leonard Bernstein στο Φεστιβάλ Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη

«Καμεράτα: “West Side Story” του Leonard Bernstein στο Φεστιβάλ Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη


Το υπό τον τίτλο West Side Story του Leonard Bernstein, θρυλικό αριστούργημα του μουσικού θεάτρου, παρακολουθήσαμε στις 16-7-2016 σε μια καθ’ όλα εντυπωσιακή παράσταση, από την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τη μαγική μπαγκέτα, σκηνοθεσία και μετάφραση του Γιώργου Πέτρου, στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

 

Εμφανίσεις: 2817

Περισσότερα...

«Ο κατά Γεώργιο Μόρμορη “Αμύντας” του Τάσσο: Από το κείμενο στην παράσταση» του Κώστα Καρασαββίδη

«Ο κατά Γεώργιο Μόρμορη “Αμύντας” του Τάσσο: Από το κείμενο στην παράσταση» του Κώστα Καρασαββίδη


«Είναι δυνατόν να είχε παρασταθεί στη σκηνή ο Αμύντας των Τάσσο/Μόρμορη στα χρόνια που γράφτηκε ή και λίγο αργότερα; […] Μπορώ ρητά να απαντήσω: όχι. […] Μπορεί το κείμενο αυτό σήμερα να γίνει σκηνική πράξη, που να αφορά το σύγχρονο κοινό; Αυτή τη φορά η απάντησή μου είναι: ναι. Αδημονώ να κυκλοφορήσει η επιστημονική έκδοσή μου του κειμένου, για να ακολουθήσει η διασκευή μου, που θα συμπτύξει το αρχικό κείμενο κατά το ήμισυ περίπου, θα ομαλοποιήσει μέτρο και ρίμα, θα επέμβει σε συντακτικώς “θολά” χωρία κι έτσι θα μας εμφανίσει ένα κείμενο κατάλληλο για μια σύγχρονη παράσταση. Το χιούμορ –όχι η παρωδία– είναι απαραίτητο στοιχείο, κατά τη γνώμη μου, για να ζωντανέψει αυτό το ενδιαφέρον, αλλά “εν ύπνω”, κείμενο. […] Η παράσταση ελπίζω ότι θα “ζωντανέψει” άλλον έναν άγνωστο στο κοινό –αλλά και στους φιλολόγους– παλαιό δημιουργό της θεατρικής μας παράδοσης» (Γεώργιος Μόρμορης: Αμύντας του Τάσσου, Κριτική έκδοση, Εισαγωγή – Σχόλια – Γλωσσάριο: Σπύρος Ευαγγελάτος, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 2012, σ. 57).

Με τα λόγια αυτά και εστιάζοντας σε τρία βασικά σημεία (κριτική έκδοση-διασκευή-παράσταση), ο ακαδημαϊκός και ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Σπύρος Α. Ευαγγελάτος μιλά το 2012 για την πορεία που εύχεται να έχει ο Αμύντας του Τορκουάτο Τάσσο στη διασκευή του Γεωργίου Μόρμορη. Σήμερα, τέσσερα χρόνια αργότερα, μπορούμε να κρίνουμε το κατά πόσο ήταν διορατικός ή όχι στις αρχικές του προβλέψεις καθώς, πέραν της κριτικής έκδοσης του έργου (Μ.Ι.Ε.Τ., 2012), διαθέτουμε και την εν λόγω διασκευή [Γεώργιος Μόρμορης: Αμύντας (1745). Ελεύθερη παράφραση από το ομώνυμο έργο του Torquato Tasso (1573), Δραματουργική προσαρμογή: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, Κάπα εκδοτική, Αθήνα 2016], όπως αυτή εκδόθηκε χάριν του σκηνικού ανεβάσματος του Αμύντα στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού (08.07.2016).

 

Εμφανίσεις: 1092

Περισσότερα...

«Σαίξπηρ Express» από τη Θεατρική Ομάδα +αίσθημα στο Θέατρο Άλμα

«Σαίξπηρ Express» από τη Θεατρική Ομάδα +αίσθημα στο Θέατρο Άλμα


Η «Συναισθηματική Διαλεκτική», ο Στέλιος Καλαθάς και η Θεατρική Ομάδα +αίσθημα παρουσιάζουν την παράσταση «Σαίξπηρ Express» στο Θέατρο Άλμα στις 1, 2 και 3 Ιουλίου.

Με αφορμή το έτος Σαίξπηρ, η ομάδα δούλεψε πάνω στα έργα αλλά και στα σονέτα του. Γνώρισε τους ήρωές του και την ατμόσφαιρα της εποχής, ένιωσε τα συναισθήματα μέσα από τον ποιητικό του λόγο και σαφώς βγήκε κερδισμένη και πιο «πλούσια» από όλη αυτή την δημιουργική περιπέτεια. Σε εποχές «ποιητικής» ανομβρίας, το να γυρίζεις το βλέμμα σε σπουδαίους συγγραφείς σου χαρίζει φως στη σκέψη και αναμφισβήτητα σε προχωράει σαν άνθρωπο. Αυτό άλλωστε είναι και το ζητούμενο των ομάδων της «Συναισθηματικής Διαλεκτικής».

Η τέχνη μας ενώνει, μας θεραπεύει, μας διδάσκει και κυρίως... μας προχωράει μπροστά. Η ομάδα αφιερώνει την παράσταση στον Ερρίκο Μπελιέ, τον φίλο, δάσκαλο και μεταφραστή των έργων του Σαίξπηρ, που μας τίμησε με τις γνώσεις του κι έφυγε τόσο ξαφνικά.

 

Εμφανίσεις: 769

Περισσότερα...

«“Μέγας Ιεροεξεταστής” του Ντοστογιέφσκι στο Θέατρο Τζένη Καρέζη» του Κωνσταντίνου Μπούρα

«“Μέγας Ιεροεξεταστής” του Ντοστογιέφσκι στο Θέατρο Τζένη Καρέζη» του Κωνσταντίνου Μπούρα


Ναι, έτσι θα μιλούσε η Συλλογική Ανθρώπινη Ψυχή, αν μιλούσε. Έτσι θα ομιλούσε το Πνεύμα της Γαίας, από τον Φάουστ του Γκαίτε. Έτσι θα αυθαδίαζε το φίδι στον Κήπο της Εδέμ, που προσφέρει στους πρωτόπλαστους τη Γνώση με μόνο αντάλλαγμα τη μακάρια αθωότητα του ανεύθυνου παιδιού που τα περιμένει όλα από τον πατέρα/μητέρα του. Ναι, έτσι θα μιλούσε ένας γέρος σε θαλασσινή σπηλιά. Ο Ευριπίδης ίσως, ο φαγωμένος από τα σκυλιά. Ο Αισχύλος που πέθανε χτυπημένος από το καύκαλο της χελώνας που του έπεσε κατακέφαλα εξ ουρανού. Έβρεχε λύρες του Απόλλωνα εκείνη την ημέρα. Η βαθιά γνώση της κατώτερης φύσης του ανθρώπινου πιθηκοειδούς-αιλουροειδούς-ερπετοειδούς απελπίζει όλους τους αγγελικά σκεπτόμενους και ουτοπικώς οραματιζόμενους νοήμονες-εξελιγμένους ανθρώπους. Όλες οι επαναστάσεις (ειρηνικές ή μη) δοκιμάζονται από τα χαμερπή τρισέγγονα του Homo erectus. Άτιμε Δαρβίνε, τι μας έκανες; Ήταν ανάγκη να την ονοματίσεις αυτή την ανοίκεια καταγωγή; Μοργανατικός ήταν σίγουρα ο γάμος των Αγγέλων με τις Χθόνιες κακομούτσουνες Ερινύες-Ντουμούζες... Όμως εμείς τι φταίμε; Προπατορικό αμάρτημα; «Αμαρτίαι γονένων παιδεύουσι τέκνα»; Ίσως.

 

Εμφανίσεις: 1378

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. «“Φράνσις” της Αλμπέρτας Τσοπανάκη στο Θέατρο Παραμυθίας» του Κωνσταντίνου Μπούρα
  2. «Το “Κιβώτιο” του Άρη Αλεξάνδρου στο Studio Μαυρομιχάλη» του Κωνσταντίνου Μπούρα
  3. Το «Μάθημα» του Ιονέσκο στο Θέατρο Olvio
  4. «Πρόσκληση σε ένα “Διάλειμμα Χαράς” στο φαράγγι του Λυκαβηττού» της Άντζελας Δεληχάτσιου
  5. «“Ο Βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίδη στην Εθνική Λυρική Σκηνή» του Κώστα Καρασαββίδη
  6. «“Το δέντρο” του Γιώργου Μανιώτη στο θέατρο Ελεύθερη Έκφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα
  7. Νέος κύκλος παραστάσεων για το «Επάγγελμα Πόρνη» στο Vault
  8. «Ίσια Δικαιώματα» της Μαρίας Τσιμά σε σκηνοθεσία Ελένης Γεωργοπούλου στο Vault
  9. «“Διασκεδάζοντας με τον κύριο Σλόουν” του Τζο Όρτον στο θέατρο Αγγέλων Βήμα» του Κωνσταντίνου Μπούρα
  10. «“Ο Τομ Τιριτόμ και η πολιτεία που ήταν χωρισμένη στα δύο” στο Θέατρο Βαφείο» της Ελένης Λιντζαροπούλου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr