«Το “Κιβώτιο” του Άρη Αλεξάνδρου στο Studio Μαυρομιχάλη» του Κωνσταντίνου Μπούρα

«Το “Κιβώτιο” του Άρη Αλεξάνδρου στο Studio Μαυρομιχάλη» του Κωνσταντίνου Μπούρα


Από τη Φωτιά του Μπαρμπύς έως τον Πύργο του Κάφκα δεν είναι καθόλου μακρύς ο δρόμος. Προδομένα ιδανικά, το παράλογο του πολέμου και το κυριότερο: η απρόσωπη πυραμιδοειδής γραφειοκρατία (που ακόμα και στα καθεστώτα του υπαρκτού λεγόμενου σοσιαλισμού) ακύρωνε κάθε πρωτοβουλία, ενθουσιασμό και δημιουργική χαρά του ανθρώπου, μετατρέποντάς τον σε απρόσωπο γρανάζι μιας μηχανής με πολλούς κόκκους άμμου κι ελάχιστο λιπαντικό («οι πολλοί κάνανε ότι δούλευαν κι οι λίγοι κάνανε ότι τους πληρώνανε»). Η κατώτερη ανθρώπινη Φύση είναι η νάρκη κι η παγίδα κάθε απόπειρας να υλοποιήσουμε ουτοπίες και ιδανικές πολιτείες πάνω στον πολύπαθο πλανήτη Γη. Τα ένστικτα της αυτοσυντήρησης, της διαιώνισης του είδους, η καταστροφική μανία, η ανάγκη να εξουσιάσουμε τον διπλανό μας προκειμένου να ξορκίσουμε την υπαρξιακή αγωνία (Περιμένοντας τον Γκοντό) και το άγχος του Θάνατου (Η φιλοσοφία στο μπουντουάρ του Μαρκήσιου ντε Σαντ), η βαθιά διεστραμμένη κι απελπισμένη ανθρώπινη φύση (όπως διαφαίνεται στον πρώτο τόμο της Αυτοκράτειρας του σύγχρονου φιλοσόφου Δούκα Καπάνταη), καθώς επίσης κι η Μεταμόρφωση του Κάφκα καταδεικνύουν ένα και το αυτό πράγμα: ότι ο άνθρωπος γίνεται θηρίο ανήμερο, διεστραμμένο, σαδομαζοχιστικό, τρομακτικό, ανελέητο, ακόμα κι απέναντι στον ίδιο τον εαυτό του, ειδικά όταν πρέπει να υπηρετήσει «προγράμματα» που κάποιοι έξυπνοι τού έχουν εμφυτέψει στον παραζαλισμένον εγκέφαλό του.

Το Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου είναι μέγιστο λογοτεχνικό έργο, σχεδόν κλασικό. Μπορεί να σταθεί στα μεγάλα του είδους και να σπάσει το χωροχρονικό φράγμα των πολιτικών, κοινωνικών και ιστορικών συμφραζόμενων, ακόμα και το φράγμα της γλώσσας. Η συνολική παιδεία του συγγραφέα και η ρωσική λογοτεχνία, που υπηρέτησε πιστά ως μεταφραστής, μαζί με την ελληνική κουλτούρα τον όπλισαν με γερή αρματωσιά για να ανταπεξέλθει στις ερεβώδεις απαιτήσεις της κατάδυσης στο Συλλογικό ασυνείδητο της Ανθρωπότητας.

 

Εμφανίσεις: 1117

Περισσότερα...

Το «Μάθημα» του Ιονέσκο στο Θέατρο Olvio

Το «Μάθημα» του Ιονέσκο στο Θέατρο Olvio


Το εμβληματικό μονόπρακτο Μάθημα του Ευγένιου Ιονέσκο, που γράφτηκε στη γαλλική γλώσσα το 1950, ανεβαίνει με τον τίτλο Μα.θυμα για εννέα παραστάσεις στο Θέατρο Olvio με τους Νίκο Παντελίδη και Δανάη Ρούσσου στους κεντρικούς ρόλους. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Δανάη Ρούσσου.

Σ’ ένα χώρο αστάθειας, σ’ ένα ασπρόμαυρο, νοσηρό περιβάλλον, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας πάλης για τον ρόλο του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου. Ένας καθηγητής, ανίκανος να μεταλαμπαδεύσει την γνώση του, παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα σε μία μαθήτρια μεγαλοαστικής καταγωγής η οποία μάταια προσπαθεί να την εξαγοράσει. Σταδιακά την οδηγεί στην εξουθένωση πετυχαίνοντας την πλήρη υποταγή της. Απούσα μα πάντοτε παρούσα, η υπηρέτρια, στην υπηρεσία της οποίας  βρίσκονται καθηγητής και μαθήτρια.

 

Εμφανίσεις: 859

Περισσότερα...

«Πρόσκληση σε ένα “Διάλειμμα Χαράς” στο φαράγγι του Λυκαβηττού» της Άντζελας Δεληχάτσιου

«Πρόσκληση σε ένα “Διάλειμμα Χαράς” στο φαράγγι του Λυκαβηττού» της Άντζελας Δεληχάτσιου


Τα βασικά υλικά της παράστασης Διάλειμμα Χαράς είναι το σώμα, συγκεκριμένα το γυναικείο σώμα, μέσα στη φύση, ο χώρος του φαραγγιού στον Λυκαβηττό και ο ποιητικός λόγος του Γιώργου Σεφέρη και του Ουώλτ Ουίτμαν. Βασικό ζητούμενο ήταν πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα ποιήματά των δύο αυτών ποιητών για να χτιστούν εικόνες, ιστορίες, χαρακτήρες, και νοήματα σ’ αυτόν τον χώρο.

Η παράσταση προέκυψε στην ουσία ύστερα από μια έντονη εμπειρία στη Νίσυρο όπου, μέσα από ένα θεατρικό εργαστήριο, βίωσα ένα ιδανικό συνδυασμό της φύσης, του θεατρικού αυτοσχεδιασμού και της ομάδας. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, είχα την ανάγκη να αναζητήσω μια καλύτερη ισορροπία με τη φύση μέσα από θεατρικές πρακτικές και έτσι δημιουργήθηκε το Διάλειμμα Χαράς: ως μια παράσταση που αφορά τη σχέση του αστικού ανθρώπου με τη φύση και την αναζήτηση μιας ανακούφισης από την υπερένταση της σύγχρονης ζωής της πόλης. Άρχισε να χτίζεται ως ένα δικό μου σόλο work-in-progress και σταδιακά εξελίχθηκε σε ένα πρότζεκτ με τέσσερις ηθοποιούς και τελικά στην παράσταση με τη σημερινή της μορφή.

 

Εμφανίσεις: 1083

Περισσότερα...

«“Ο Βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίδη στην Εθνική Λυρική Σκηνή» του Κώστα Καρασαββίδη

«“Ο Βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίδη στην Εθνική Λυρική Σκηνή» του Κώστα Καρασαββίδη


Είμαστε στα 1918. Ένας νεαρός «βαφτιστικός» επιστρέφει με άδεια από το μέτωπο στο αστικό σπίτι της «νονάς» του. Ένας ενενηνταοκτάχρονος Βαφτιστικός επιστρέφει μετά από 11 χρόνια στο αστικό σπίτι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (τελευταίο του σκηνικό ανέβασμα την περίοδο 2004/05). Πόσο επίκαιρη μπορεί να είναι σήμερα μια οπερέτα γραμμένη το 1918, η πλοκή της οποίας βασίζεται σε μια παλιότερη γαλλική φαρσοκωμωδία του 1916, προκειμένου να ανταποκριθεί στα γούστα του κοινού των αρχών του προηγούμενου αιώνα; Πόσο μπορούν να συγκινήσουν τον σύγχρονο θεατή οι ήχοι (βαλς, μαζούρκα, πόλκα, ταγκό) ενός είδους που άκμασε προπολεμικά και που δεν υπάρχει πια; Άραγε η ελληνική οπερέτα είναι πλέον ένα μουσειακό είδος και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται; Μήπως απευθύνεται στο κοινό της Λυρικής Σκηνής που παραδοσιακά είναι μεγαλύτερης ηλικίας και επομένως είναι πάντα επίκαιρη; Ή μήπως επειδή ο Βαφτιστικός είναι το δημοφιλέστερο έργο του είδους δεν χρειάζεται καμιά ανανέωση;

Αυτοί οι προβληματισμοί φαίνεται να απασχόλησαν και τους υπεύθυνους ρεπερτορίου της ΕΛΣ, οδηγώντας τους να αναθέσουν τη σκηνοθεσία του έργου στον «μεταμοντέρνο» Σίμο Κακάλα, που κάθε νέα του σκηνοθετική απόπειρα αναμένεται πάντα από τους θεατρόφιλους, γίνεται αντικείμενο συζητήσεων στους θεατρολογικούς κύκλους και απασχολεί την κριτική. Και παρόλο που ο Βαφτιστικός δεν είναι ένα έργο που θεωρητικά θα επέλεγε ο ίδιος ο Κακάλας (αν και η μεγάλη του αναγνώριση ήρθε με την Γκόλφω), στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ κατάφερε να πραγματοποιήσει τους στόχους που έθεσε ο ίδιος στον εαυτό του ως προς τη σκηνοθεσία της οπερέτας, δηλαδή να προσδώσει στο έργο «ταχύτητα, ακρίβεια και οξυδέρκεια» προκειμένου να αναδείξει το κωμικό στοιχείο.

 

Εμφανίσεις: 1029

Περισσότερα...

«“Το δέντρο” του Γιώργου Μανιώτη στο θέατρο Ελεύθερη Έκφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα

«“Το δέντρο” του Γιώργου Μανιώτη στο θέατρο Ελεύθερη Έκφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα


Ναι, είναι σπάνιο να δρας και να είσαι παρών πνευματικώς για πάνω από τρεις δεκαετίες. Ο πολυμήχανος Γιώργος Μανιώτης όμως το πέτυχε! Από το 1982 έως σήμερα είναι διαρκώς παρών (ουχί και πανταχού) και πληρών τα κενά της συλλογικής αυτογνωσίας μας. Διατρέχει και διαβρέχεται από όλα τα κοινωνικά στρώματα, υποστρώματα, ανθυποστρώματα, μηδέ του λεγομένου «περιθωρίου» εξαιρουμένου. Μετά τις τραβεστί πόρνες του Λάκκου της Αμαρτίας σειρά έχουν οι οικονομικώς άστεγοι, οι παρίες των μεγάλων, των γιγαντωμένων και υδροκέφαλων αστικών μας κέντρων, που πίστεψαν τις πολιτικές γαλιάντρες, πούλησαν το σπίτι στο χωριό, καθώς και το χωραφάκι το πατρογονικό (εκείνο με τη στέρνα στη μέση – για να ξεδιψάει «το ζωντανό») κι εστοιβάχθησαν σε τσιμεντένια κλουβιά για να γιορτάζουν οικογενειακώς Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά-Φώτα, χωρίς να φωτίζονται –φευ– καθόλου μα καθόλου. Μέχρι που ήρθε η πτώση του Χρηματιστηρίου του 1999 (ξεπούλησαν ό,τι είχαν και δεν είχαν και τα τζόγαραν σε άϋλους τίτλους για να γίνουν μαικήνες και γερο-παραλήδες με ουκρανές τζιπ και χαρτοπαίγνιο στο καφενείο και στις ...λέσχες, οι πλέον εξευρωπαϊσμένοι. Μετά ήρθε η εθνική περηφάνεια των Ολυμπιακών που προοικονομήθηκε με τη νίκη στο μπάσκετ (ή μήπως ήταν στο ποδόσφαιρο; Τα μπερδεύω αυτά τα δυο – αθλητικό πάντως ήταν το έπαθλο, μήτε Νόμπελ μήτε Όσκαρ, οπότε θα ήξερα περισσότερα...). Και τέλος, «ήτανε στραβό το κλήμα, το έφαγε ο γάιδαρος» κι αποστραβώθηκε, ήρθε κι η λεγόμενη «Οικονομική Κρίση» και «μας έδωσε και καταλάβαμε». Τρόπος του λέγειν, γιατί το τι καταλάβαμε «είναι άλλου παπά ευαγγέλιο» [μόνο με παροιμίες και γνωμικά ημπορώ πλέον να ομιλώ σχολιάζοντας τη νεοελληνική μας αθλιότητα].

 

Εμφανίσεις: 1186

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr