fbpx
«“Θέλετε να χορέψομε Μαρία;” της Μέλπως Αξιώτη από την ομάδα bijoux de kant» του Κώστα Καρασαββίδη

«“Θέλετε να χορέψομε Μαρία;” της Μέλπως Αξιώτη από την ομάδα bijoux de kant» του Κώστα Καρασαββίδη

Με τη νουβέλα Θέλετε να χορέψομε Μαρία; της Μέλπως Αξιώτη σε δραματουργική μεταφορά Γιάννη Σκουρλέτη και Ηλέκτρας Ελληνικιώτη, η ομάδα bijoux de kant πειραματίστηκε αυτήν τη φορά πάνω στην ανθρώπινη μοναξιά και την ανάγκη επικοινωνίας ως μέσο λύτρωσης, καθώς και με τη βαριά ατμόσφαιρα από την προϊούσα άνοδο του Ναζισμού στην Ευρώπη τότε και τώρα. Η διαχρονικότητα των ιδεών του έργου της Αξιώτη (γραμμένου το 1940) και η νεωτερική γλώσσα γραφής της νουβέλας –ένας τρόπος γραφής σχεδόν συνειρμικός, που παραπέμπει σε τεχνικές αυτόματης γραφής– λειτούργησαν ως ιδανικό υπόστρωμα πάνω στο οποίο η ομάδα, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Ηλέκτρας Ελληνικιώτη, έχτισε το δραματουργικό πλαίσιο της παράστασης. Με αυτή την αφετηρία, επιχειρήθηκε μια άμεση παραπομπή στα σημερινά ανάλογα του έργου, που δεν φαίνεται να έχουν μεταβληθεί ιδιαίτερα με το πέρασμα του χρόνου: τη μοναξιά των μεγαλουπόλεων και την απειλητική άνοδο των ακροδεξιών ομάδων.

b 5953 9
Η Αγγελική Παπαθεμελή (κυρία Θαλή), ο Ανδρέας Κωνσταντίνου (Γιάννης) και η Νάνσυ Μπούκλη (Άννα) συνυπάρχουν στον ίδιο άχρονο χώρο, με μοναδικό λόγο ύπαρξής τους την ανάγκη να εισακουστούν από κάποιον. Οι τρεις ανεξάρτητες ιστορίες εισχωρούν, μπαίνουν η μία κάτω από την επιδερμίδα της άλλης, ώστε ο θεατής να θεωρεί πως οι τρεις ιστορίες «συνομιλούν» μεταξύ τους, αν και δεν σχετίζονται η μια με την άλλη. Η κυρία Θαλή ήρθε στην Αθήνα από την επαρχία, όμως πέρασε τελικά ολόκληρη της ζωή της αποκομμένη από το κοινωνικό της περιβάλλον, βιώνοντας την υπέρτατη μοναξιά στο σπίτι-φυλακή όπου ζούσε, χωρίς καμία δυνατότητα διαφυγής από αυτό. Η Αγγελική Παπαθεμελή την υποδύεται υπολογίζοντας επακριβώς τις κινήσεις και τις εκφράσεις της, όπως ακριβώς ταιριάζει σε μια ηρωίδα που αναγκάζεται εκ των συνθηκών να γίνει σκληρή και εντέλει χάνει κάθε ικανότητα να εξωτερικεύει τα βαθύτερα συναισθήματά της. Ο απλοϊκός Γιάννης, αφού ακούμπησε το θάνατο, λόγω της εμπειρίας του αυτής αντλεί πλέον την απόλυτη ευτυχία από τα πιο απλά πράγματα. Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου τον ενσαρκώνει μέσω του σχεδόν υπερρεαλιστικού λόγου που εκφέρει· σαν να αντιπαρέρχεται το παράδοξο της πρόζας, πετυχαίνει να διατηρήσει μια συγκινητική σκηνική αμεσότητα και να δώσει την πιο φορτισμένη ερμηνεία της παράστασης. Τέλος, η Άννα, που μεγάλωσε εντελώς παραμελημένη σε μια πολύτεκνη οικογένεια, έχει μοναδικό της όνειρο να καταφέρει να δει κάτι σπουδαίο – προκειμένου να δραπετεύσει από το παρόν της. Η Νάνσυ Μπούκλη απέδωσε με τη γεμάτη ευαισθησία ερμηνεία της μια εύθραυστη ηρωίδα.
b 5952 8

Η σκηνοθεσία της παράστασης από την Ηλέκτρα Ελληνικιώτη δεν στέκεται στα αρχικά μηνύματα της Αξιώτη, αλλά καθιστά τους θεατές κοινωνούς ενός αισιόδοξου οράματος για το μέλλον – το γκρεμισμένο σπίτι ξαναχτίζεται σταδιακά κατά τη διάρκεια της παράστασης. Ειδικά το εύρημα της Ελληνικιώτη να χτίζουν όλοι μαζί οι ήρωες της νουβέλας το σπίτι-μέλλον, κρατώντας ωστόσο ανοιχτά τα πλαίσια επικοινωνίας με τον κόσμο, λειτούργησε δραστικά με όλες τις κυριολεκτικές και μεταφορικές προεκτάσεις του. Το αισιόδοξο μήνυμα της σκηνοθεσίας υπογραμμίζεται έτι περαιτέρω από την καταληκτική σκηνή, εμβόλιμη θα έλεγε κανείς, με την έννοια ότι φυσικά απουσιάζει από το αδιέξοδο, χωρίς συναντήσεις, έργο της Αξιώτη. Οι τρεις ήρωες, απαλλαγμένοι πια από το παρελθόν τους, κάνουν μια πρόποση στο αύριο που ανατέλλει. Ιδιαίτερη μνεία, δε, θα γίνει στα σκηνικά του Γιάννη Σκουρλέτη, αφού σκηνοθεσία και σκηνικός χώρος δεν μπορούν εύκολα να διαχωριστούν στη συγκεκριμένη παράσταση. Γίνεται μάλλον αντιληπτό πως ο Σκουρλέτης και η Ελληνικιώτη, δουλεύοντας μαζί τη δραματουργική μεταφορά του έργου, δούλεψαν ταυτόχρονα μαζί τόσο τη σκηνοθεσία όσο και τα σκηνικά σε μια προσέγγιση του έργου ολιστική και (γι’ αυτόν το λόγο;) άκρως επιτυχημένη.

Συντελεστές
Δραματουργική μεταφορά: Γιάννης Σκουρλέτης - Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνοθεσία: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Βοηθός σκηνοθέτη: Ευγενία Δελιαλή
Βίντεο: Βασίλης Κεκάτος
Φωτογραφίες: Γιώργος Βαλσαμής
Artwork: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Παίζουν: Αγγελική Παπαθεμελή, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Νάνσυ Μπούκλη

Παραστάσεις
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Έως την Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2017

Τιμές εισιτηρίων
€14 (κανονικό), €10 (μειωμένο)

Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη
Τηλ.: 2108217877

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
Αυγουστίνος Ρεμούνδος: συνέντευξη στον Γιώργο Φερμελετζή

Ο Αυγουστίνος Ρεμούνδος είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη δραματική σχολή της Μ. Βογιατζή-Τράγκα τo 1995 και παρακολούθησε μαθήματα υποκριτικής και θεατρικής...

ΘΕΑΤΡΟ
«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη για πρώτη φορά στο θέατρο

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την γέννηση της Άλκης Ζέη, παρουσιάζει την παράσταση «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», βασισμένη στο ομώνυμο εμβληματικό μυθιστόρημά της. Ένα...

ΘΕΑΤΡΟ
«Στη σκιά του Λούσια» σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Ρηνιώς Κυριαζή στο Θέατρο Θησείον

Ένα παράξενο θέατρο σκιών, φτιαγμένο από τις φιγούρες των έργων του Νίκου Χουλιαρά, ζωντανεύει το μυθιστόρημά του Ο Λούσιας, από τις 9 Μαΐου έως τις 16 Ιουνίου 2024, στο Θέατρο Θησείον, από την Εταιρεία Θεάτρου...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.