«“Θέλετε να χορέψομε Μαρία;” της Μέλπως Αξιώτη από την ομάδα bijoux de kant» του Κώστα Καρασαββίδη

«“Θέλετε να χορέψομε Μαρία;” της Μέλπως Αξιώτη από την ομάδα bijoux de kant» του Κώστα Καρασαββίδη

Με τη νουβέλα Θέλετε να χορέψομε Μαρία; της Μέλπως Αξιώτη σε δραματουργική μεταφορά Γιάννη Σκουρλέτη και Ηλέκτρας Ελληνικιώτη, η ομάδα bijoux de kant πειραματίστηκε αυτήν τη φορά πάνω στην ανθρώπινη μοναξιά και την ανάγκη επικοινωνίας ως μέσο λύτρωσης, καθώς και με τη βαριά ατμόσφαιρα από την προϊούσα άνοδο του Ναζισμού στην Ευρώπη τότε και τώρα. Η διαχρονικότητα των ιδεών του έργου της Αξιώτη (γραμμένου το 1940) και η νεωτερική γλώσσα γραφής της νουβέλας –ένας τρόπος γραφής σχεδόν συνειρμικός, που παραπέμπει σε τεχνικές αυτόματης γραφής– λειτούργησαν ως ιδανικό υπόστρωμα πάνω στο οποίο η ομάδα, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Ηλέκτρας Ελληνικιώτη, έχτισε το δραματουργικό πλαίσιο της παράστασης. Με αυτή την αφετηρία, επιχειρήθηκε μια άμεση παραπομπή στα σημερινά ανάλογα του έργου, που δεν φαίνεται να έχουν μεταβληθεί ιδιαίτερα με το πέρασμα του χρόνου: τη μοναξιά των μεγαλουπόλεων και την απειλητική άνοδο των ακροδεξιών ομάδων.

b 5953 9
Η Αγγελική Παπαθεμελή (κυρία Θαλή), ο Ανδρέας Κωνσταντίνου (Γιάννης) και η Νάνσυ Μπούκλη (Άννα) συνυπάρχουν στον ίδιο άχρονο χώρο, με μοναδικό λόγο ύπαρξής τους την ανάγκη να εισακουστούν από κάποιον. Οι τρεις ανεξάρτητες ιστορίες εισχωρούν, μπαίνουν η μία κάτω από την επιδερμίδα της άλλης, ώστε ο θεατής να θεωρεί πως οι τρεις ιστορίες «συνομιλούν» μεταξύ τους, αν και δεν σχετίζονται η μια με την άλλη. Η κυρία Θαλή ήρθε στην Αθήνα από την επαρχία, όμως πέρασε τελικά ολόκληρη της ζωή της αποκομμένη από το κοινωνικό της περιβάλλον, βιώνοντας την υπέρτατη μοναξιά στο σπίτι-φυλακή όπου ζούσε, χωρίς καμία δυνατότητα διαφυγής από αυτό. Η Αγγελική Παπαθεμελή την υποδύεται υπολογίζοντας επακριβώς τις κινήσεις και τις εκφράσεις της, όπως ακριβώς ταιριάζει σε μια ηρωίδα που αναγκάζεται εκ των συνθηκών να γίνει σκληρή και εντέλει χάνει κάθε ικανότητα να εξωτερικεύει τα βαθύτερα συναισθήματά της. Ο απλοϊκός Γιάννης, αφού ακούμπησε το θάνατο, λόγω της εμπειρίας του αυτής αντλεί πλέον την απόλυτη ευτυχία από τα πιο απλά πράγματα. Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου τον ενσαρκώνει μέσω του σχεδόν υπερρεαλιστικού λόγου που εκφέρει· σαν να αντιπαρέρχεται το παράδοξο της πρόζας, πετυχαίνει να διατηρήσει μια συγκινητική σκηνική αμεσότητα και να δώσει την πιο φορτισμένη ερμηνεία της παράστασης. Τέλος, η Άννα, που μεγάλωσε εντελώς παραμελημένη σε μια πολύτεκνη οικογένεια, έχει μοναδικό της όνειρο να καταφέρει να δει κάτι σπουδαίο – προκειμένου να δραπετεύσει από το παρόν της. Η Νάνσυ Μπούκλη απέδωσε με τη γεμάτη ευαισθησία ερμηνεία της μια εύθραυστη ηρωίδα.
b 5952 8

Η σκηνοθεσία της παράστασης από την Ηλέκτρα Ελληνικιώτη δεν στέκεται στα αρχικά μηνύματα της Αξιώτη, αλλά καθιστά τους θεατές κοινωνούς ενός αισιόδοξου οράματος για το μέλλον – το γκρεμισμένο σπίτι ξαναχτίζεται σταδιακά κατά τη διάρκεια της παράστασης. Ειδικά το εύρημα της Ελληνικιώτη να χτίζουν όλοι μαζί οι ήρωες της νουβέλας το σπίτι-μέλλον, κρατώντας ωστόσο ανοιχτά τα πλαίσια επικοινωνίας με τον κόσμο, λειτούργησε δραστικά με όλες τις κυριολεκτικές και μεταφορικές προεκτάσεις του. Το αισιόδοξο μήνυμα της σκηνοθεσίας υπογραμμίζεται έτι περαιτέρω από την καταληκτική σκηνή, εμβόλιμη θα έλεγε κανείς, με την έννοια ότι φυσικά απουσιάζει από το αδιέξοδο, χωρίς συναντήσεις, έργο της Αξιώτη. Οι τρεις ήρωες, απαλλαγμένοι πια από το παρελθόν τους, κάνουν μια πρόποση στο αύριο που ανατέλλει. Ιδιαίτερη μνεία, δε, θα γίνει στα σκηνικά του Γιάννη Σκουρλέτη, αφού σκηνοθεσία και σκηνικός χώρος δεν μπορούν εύκολα να διαχωριστούν στη συγκεκριμένη παράσταση. Γίνεται μάλλον αντιληπτό πως ο Σκουρλέτης και η Ελληνικιώτη, δουλεύοντας μαζί τη δραματουργική μεταφορά του έργου, δούλεψαν ταυτόχρονα μαζί τόσο τη σκηνοθεσία όσο και τα σκηνικά σε μια προσέγγιση του έργου ολιστική και (γι’ αυτόν το λόγο;) άκρως επιτυχημένη.

Συντελεστές
Δραματουργική μεταφορά: Γιάννης Σκουρλέτης - Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνοθεσία: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Βοηθός σκηνοθέτη: Ευγενία Δελιαλή
Βίντεο: Βασίλης Κεκάτος
Φωτογραφίες: Γιώργος Βαλσαμής
Artwork: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Παίζουν: Αγγελική Παπαθεμελή, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Νάνσυ Μπούκλη

Παραστάσεις
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Έως την Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2017

Τιμές εισιτηρίων
€14 (κανονικό), €10 (μειωμένο)

Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη
Τηλ.: 2108217877

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα» στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η Ιόλη Ανδρεάδη σε νέα μετάφραση στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων στις 9 Αυγούστου και ώρα 19.00, με το φυσικό φως του ήλιου καθώς...

ΘΕΑΤΡΟ
«Ευγένιος Ιονέσκο: “Το παιχνίδι της σφαγής”» του Στάθη Κουτσούνη

Ο Ευγένιος Ιονέσκο, Ρουμάνος θεατρικός συγγραφέας που έγραψε στη γαλλική γλώσσα, είναι ένας από τους επιφανέστερους εκπροσώπους του θεάτρου του παραλόγου, μαζί με τους Σάμουελ Μπέκετ, Ζαν Ζενέ και...

ΘΕΑΤΡΟ
60 χρόνια Φεστιβάλ Φιλίππων

Το Φεστιβάλ Φιλίππων γιορτάζει τα 60 του χρόνια, με ένα πλούσιο πρόγραμμά θεατρικών, μουσικών και εικαστικών εκδηλώσεων, ενώ ταυτόχρονα καινοτομεί διοργανώνοντας στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER