«“Τυφλή εμπιστοσύνη” του Ανδρέα Φλουράκη στο Θέατρο Επί Κολωνώ» της Δώρας Τσόγια

«“Τυφλή εμπιστοσύνη” του Ανδρέα Φλουράκη στο Θέατρο Επί Κολωνώ» της Δώρας Τσόγια

Ένα όνειρο διατρέχει όλο το έργο, στο οποίο επιστρέφει ο τυφλός άντρας ελπίζοντας, σαν να βρίσκεται σε ψυχοθεραπεία, ότι κάποιος θα τον ακούσει και αν γίνεται –που δεν μπορεί να γίνει, γιατί κανένας δεν ακούει κανέναν εδώ παρά μόνο τον εαυτό του– θα τον βοηθήσει κιόλας να το κατανοήσει. Το όνειρο εκτυλίσσεται σ’ ένα κτήριο που μοιάζει να δημιουργήθηκε κατευθείαν στα εργαστήρια του ασυνείδητου: με σκάλες, πολλά επίπεδα, στροφές, αχανείς εκτάσεις, που αλλάζουν, ελίσσονται, ανεβαίνουν, κατεβαίνουν, συναντώντας παλιές συμμαθήτριες, νοσοκόμες, τον εαυτό του γυμνό… Ο τυφλός άντρας «βλέπει» στο όνειρο, και πράγματι, οι τυφλοί μπορούν να ονειρεύονται, ότι μπαίνει σ’ ένα κτίριο ψάχνοντας βοήθεια για τα μάτια του, κουβαλώντας μια σακούλα με άσπρες φανέλες– Εκείνης. Διάφορες γυναίκες, όλες με κρυμμένη ή θαμμένη σεξουαλικότητα (με σφιχτά δεμένο κότσο ή ηλικιωμένες), προθυμοποιούνται να τον βοηθήσουν. Κλείνει το ραντεβού του και φεύγει, ξεχνώντας τη σακούλα με τα ασπρόρουχα – πιθανώς συμβολίζοντας τη χαμένη αγνότητα; Την πρώτη εκείνη επαφή με την σεξουαλικότητα ίσως; Γυρνάει πανικόβλητος στο κτίριο – όχι για το ραντεβού του, σε αυτό αποφασίζει να μην πάει (για να μην βλέπει ή να μην αποτύχει και απογοητευτεί;) αλλά για την ξεχασμένη σακούλα. Ανακαλύπτει τελικά ότι δεν είναι οφθαλμολογικό ιατρείο, αλλά οίκος ευγηρίας – κάτι έχει γεράσει μέσα του. Συνειδητοποιεί έντρομος ότι είναι γυμνός και κάποιος του προσφέρει μια ιατρική ρόμπα για να κρύψει τη γύμνια του: ο τυφλός άντρας έγινε ασθενής που αναμένει φροντίδα. Όχι από τους γιατρούς, στην προκειμένη περίπτωση, αλλά από την πρώτη του αγάπη με τις άσπρες φανέλες. Ξαναμπαίνει στο κτίριο και συναντάει την παλιά συμμαθήτρια με την οποία ήταν ερωτευμένος, αλλά ντρέπεται για την αμφίεσή του. Στο τέλος του ονείρου ο τυφλός άντρας καταλαβαίνει ότι δεν έχει άλλη επιλογή παρά να ξεντυθεί μπροστά στην παλιά του συμμαθήτρια. Να αποκαλύψει τον εαυτό του. Μήπως και τον αγαπήσει όπως είναι. Τα ασπρόρουχα, άθικτα μέσα στη συσκευασία τους, περιμένουν στην αίθουσα αναμονής. Σαν να μην ολοκληρώθηκε κάτι στον ίδιο, ή πιθανώς μεταξύ τους.

«“Τυφλή εμπιστοσύνη” του Ανδρέα Φλουράκη στο Θέατρο Επί Κολωνώ» της Δώρας Τσόγια

Την ονειρική αίσθηση του έργου σέβονται απόλυτα τόσο ο σκηνοθέτης, ο Σταύρος Στάγκος, ακολουθώντας την αυθαίρετη πορεία των ονείρων και όχι μια γραμμική αίσθηση του χρόνου, όσο και ο Αλέξανδρος Κακλαμάνης με το υπέροχο βίντεο που απεικονίζει το όνειρο, αλλά και οι ηθοποιοί, που μοιάζουν να παίζουν όχι σε θεατρικό έργο αλλά σε όνειρο. Το κλειδί στο έργο ίσως είναι το όνειρο. Το κλειδί στη ζωή ίσως είναι τα όνειρα. Ο Ανδρέας Φλουράκης φαίνεται να γνωρίζει καλά αυτό που είπε ο Φρόιντ, ο πατέρας της Ψυχανάλυσης,: ότι τα όνειρα είναι η βασιλική οδός προς το ασυνείδητο. Ακόμα κι αν αυτή δεν είναι στρωμένη με κόκκινο χαλί, αλλά με το ασπρόμαυρο μωσαϊκό του κτιρίου «Μπάγκειον», όπως στο όνειρο του τυφλού άντρα.  Όπως λέει ο ίδιος άντρας καθώς κλείνει ένα κεφάλαιο της ζωής του και μαζί και το έργο: «Με το που ξυπνάω πάντα προσπαθώ να θυμηθώ τ’ όνειρο που είδα το βράδυ, να καταλάβω… γιατί το όνειρο είναι το κλειδί, το μόνο που μένει είναι να το βάλεις στη σωστή κλειδαρότρυπα ν’ ανοίξει η πόρτα, να δούμε τι μας περιμένει

Ο θάνατος φαίνεται να είναι το θέμα που σιγοβράζει κάτω από το έργο. Το παιχνίδι με την τύχη, η κόψη του ξυραφιού, το ρίσκο ανάμεσα στο «όλα» και το «τίποτα», θυμίζουν τα πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι για να ξεφύγουν από την αγωνία του θανάτου. Γιατί όπως λέει και η μοιραία Γυναίκα, «Τα πάντα αλλάζουν απ’ τη μια μέρα στην άλλη σε αυτή τη ζωή, χωρίς ηθική, χωρίς δικαιοσύνη».

Η ευρηματική σκηνοθεσία του Σταύρου Στάγκου σε συνδυασμό με τις επιτυχημένες μουσικές επιλογές στα κατάλληλα σημεία δεν μας αφήνουν να νιώσουμε ασφυκτικά μέσα στο κλειστό σύστημα των τριών χαρακτήρων, αλλά αντίθετα μας ταξιδεύουν στο σύμπαν του καθένα χωρίς εμπόδια, όπως ακριβώς διασταυρώνονται και οι ζωές των ανθρώπων. Μια παράσταση καλοφτιαγμένη, ένα έργο άκρως ενδιαφέρον, για την τύχη, τα όνειρα, τη ζωή, την εμπιστοσύνη, το θάνατο. «Είμαστε τα φύλλα μιας τράπουλας και μένει να παίξουμε όσο καλύτερα μπορούμε, τι άλλο να κάνουμε». Και η ζωή τελικά; «Είναι όμορφη; Άσχημη;» Αυτή η φράση που επαναλαμβάνεται επιδέξια και με υπόγεια αγωνία από το στόμα του τυφλού άντρα μοιάζει να συνοψίζει ένα κεντρικό ερώτημα που δεν αρθρώνεται –διατυπώνεται όμως μέσα στο έργο η απάντησή του: «Η ομορφιά βρίσκεται στο άγγιγμα, στο φιλί. Σε μια ωραία κουβέντα με κάποιον».

Συντελεστές
Κείμενο: Ανδρέας Φλουράκης
Σκηνοθεσία: Σταύρος Στάγκος
Φωτογραφία: Νίκος Βλασόπουλος
Σκηνικά/Κοστούμια: Μαρία Παπαδοπούλου
Video Artist: Αλέξανδρος Κακλαμάνος
Κίνηση: Στέλλα Κρούσκα
Μουσική: Λάκης Χαλκιόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Σταύρος Στάγκος
Βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Παπαγεωργίου
Γραφίστας: Βίκυ Πάφα
Βοηθός ενδυματολόγου: Τζίνα Ηλιοπούλου
Φωτογραφίες δημοσιότητας: Μάριος Θεολόγης
Παραγωγή: EPOPSIS

Ερμηνεύουν:
Νίκος Γεωργάκης, Γωγώ Καρτσάνα, Βαγγέλης Ψωμάς

Παραστάσεις έως 24 Απριλίου, 2016
Σάββατο & Κυριακή στις 7.30 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων
Γενική είσοδος: 12,00 ευρώ

Σκηνή Black Box
Θέατρο Επί Κολωνώ
Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94 , Κολωνός
Τηλ.: 210 5138067

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα» στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η Ιόλη Ανδρεάδη σε νέα μετάφραση στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων στις 9 Αυγούστου και ώρα 19.00, με το φυσικό φως του ήλιου καθώς...

ΘΕΑΤΡΟ
«Ευγένιος Ιονέσκο: “Το παιχνίδι της σφαγής”» του Στάθη Κουτσούνη

Ο Ευγένιος Ιονέσκο, Ρουμάνος θεατρικός συγγραφέας που έγραψε στη γαλλική γλώσσα, είναι ένας από τους επιφανέστερους εκπροσώπους του θεάτρου του παραλόγου, μαζί με τους Σάμουελ Μπέκετ, Ζαν Ζενέ και...

ΘΕΑΤΡΟ
60 χρόνια Φεστιβάλ Φιλίππων

Το Φεστιβάλ Φιλίππων γιορτάζει τα 60 του χρόνια, με ένα πλούσιο πρόγραμμά θεατρικών, μουσικών και εικαστικών εκδηλώσεων, ενώ ταυτόχρονα καινοτομεί διοργανώνοντας στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER