«“H Μαζώχτρα” του Αργύρη Εφταλιώτη στο θέατρο Μικρό Γκλόρια» της Ανθούλας Δανιήλ

«“H Μαζώχτρα” του Αργύρη Εφταλιώτη στο θέατρο Μικρό Γκλόρια» της Ανθούλας Δανιήλ

MAZOXTRA2

Το έργο, στο θέατρο Μικρό Γκλόρια, αρχίζει με μια ωραία και ενημερωτική εισαγωγή του Εφταλιώτη, με τον ίδιο ως δρων πρόσωπο, ως αφηγητή της ιστορίας που άκουσε στην Κρήτη. Εκεί δίνει και τις οδηγίες που θέλει, όχι για να περιγράψει τοπία, αλλά για να αφηγηθεί «πράξες». Είναι που ο σκηνοθέτης, ο Παπακωνσταντίνου, έχει πάρει τη σκυτάλη από τον Εφταλιώτη και ανεβάζει τη νουβέλα στη σκηνή, για να μεταφράσει σε «πράξες» τα λόγια του συγγραφέα, να τους δώσει άλλη υπόσταση και κίνηση, ώστε να εκπέμψουν ψυχική ένταση, λαχτάρα για ζωή και έρωτα στην αρχή, για εκδίκηση και θάνατο στο τέλος. Ο Εφταλιώτης παρέχει άφθονο υλικό στη θεατρική ομάδα, αναπτύσσοντας τις απόψεις του για τον ρόλο της περιγραφής και της αφήγησης, για τη διαφορά του αφηγητή από τον ζωγράφο, κάνοντας μια ευρύτερη παρατήρηση πάνω στον τρόπο γραφής τού κάθε καλλιτεχνικού είδους, πράγμα που προδίδει την πλατιά γνώση του σε όλες τις μορφές της τέχνης, αλλά και της ζωής. Και ο ταλαντούχος σκηνοθέτης, από το προλόγισμά του στο Πρόγραμμα, καταλαβαίνουμε πως αξιοποιεί κάθε στοιχείο του έργου και ας φαίνεται περιφερειακό, που όμως δεν είναι, αλλά διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στο στήσιμό του. Ο σκηνοθέτης, δηλαδή, εκατό χρόνια μετά, επαναλαμβάνει το εγχείρημα του Εφταλιώτη αλλά με θεατρικά μέσα. Θα έλεγα, μάλιστα, με έμφαση πως η μικρή εισαγωγή στο δράμα είναι κορυφαία για τη μέθεξη του θεατή. Και όπως ο συγγραφέας της Μαζώχτρας, έτσι και ο σκηνοθέτης θέλει να πει «κάτι δικό μας στους σημερινούς Ελλαδίτες», επαναλαμβάνοντας έναν από τους ορισμούς της ευτυχίας: «Ευτυχισμένος είναι σ’ αυτόν τον κόσμο […] εκείνος που ήρθε εδώ να κάμει κάτι που το θεωρεί καλό για τους όμοιούς του».

Οι ηθοποιοί, καλά καθοδηγημένοι, μετακινούνταν αυτόματα και αυθόρμητα από τον ρόλο του αφηγητή στον ρόλο του δρώντος προσώπου, με μια εναλλαγή του ευθέως λόγου με τον πλάγιο, για να αποδίδει την ένταση της ψυχής και από μέσα και από έξω. Μπαινόβγαιναν στη δράση και στην αφήγηση, ανάλογα με την περίσταση. Έπαιζαν όλους τους ρόλους, ερμήνευαν όλους τους χαρακτήρες, με μεγάλη ευελιξία, ταχύτητα και άνεση, σαν χορευτές μιας άδηλης χορογραφίας, μιμούνταν φωνές και πρόσωπα, χωρίς χάσμα, χωρίς κενό, αλλάζοντας επί σκηνής το ελάχιστο κοστούμι που απαιτούσε η στοιχειώδης μεταμόρφωση και χρησιμοποιώντας το ελάχιστο σκηνικό, τόσο ώστε να υπαινίσσεται τα πράγματα, διότι το βάρος έπεφτε στον λόγο. Και τα πρόσωπα, ενώ ήταν μόνο τρία, φαίνονταν πολλά· πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές και χορός, όπως στην τραγωδία. Και ο λόγος, που είναι και η καρδιά ενός θεατρικού έργου, κινήθηκε πάνω στο γλωσσικό ιδίωμα του Εφταλιώτη, το έντεχνο και επιμελημένο και ιδιολεκτικό και ιδιάζον και δημοτικοφανές. Ένας γλωσσολογικός, λαϊκός θησαυρός ήχων λησμονημένων, των οποίων το άκουσμα φέρνει στην επιφάνεια το συναίσθημα που κρύβει για τον λαό του ο Εφταλιώτης πίσω από τη λογιοσύνη του, αλλά και ο σκηνοθέτης που το επέλεξε και οι ηθοποιοί που έδωσαν υπόσταση σ’ αυτόν τον λόγο, το ήθος, την «Ιδέα» για την οποία μίλησε και ο μελετητής του Εφταλιώτη.

Οι συντελεστές του έργου, που σε όλους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια, είναι:

Κείμενο: Αργύρης Εφταλιώτης
Σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωνσταντίνου
Ερμηνεύουν: Θοδωρής Θεοδωρίδης, Αγγελική Μαρίνου, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός
Βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου, Χρήστος Χριστόπουλος
Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα
Σκηνικά – Κοστούμια: Ζωή Αρβανίτη
Πρωτότυπη μουσική: Βασίλης Κουτσιλιέρης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης
Σχεδιασμός οπτικής επικοινωνίας: Χρήστος Ατζινάς, Φωτεινή Κακλίδη
Επιμέλεια Προγράμματος: Ρία Μεντηλίδου, Χρήστος Χριστόπουλος
Κείμενο Προγράμματος: Παναγιώτης Σκορδάς, δρ Νεοελληνικής Φιλολογίας και μελετητής του έργου του Αργύρη Εφταλιώτη


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
60 χρόνια Φεστιβάλ Φιλίππων

Το Φεστιβάλ Φιλίππων γιορτάζει τα 60 του χρόνια, με ένα πλούσιο πρόγραμμά θεατρικών, μουσικών και εικαστικών εκδηλώσεων, ενώ ταυτόχρονα καινοτομεί διοργανώνοντας στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και...

ΘΕΑΤΡΟ
Γκαμπριέλ Καλντερόν: «Ex – Να ψοφήσουν οι πρωταγωνιστές» στην Τεχνόπολη

Στο πλαίσιο του 9ου Φεστιβάλ ΛΕΑ παρουσιάζεται το θεατρικό αναλόγιο Ex – Να ψοφήσουν οι πρωταγωνιστές, του Γκαμπριέλ Καλντερόν σε μετάφραση Δημήτρη Ψαρρά και σκηνοθεσία Πάνου Κούγια τη Δευτέρα, 12 Ιουνίου, στις 18:00,...

ΘΕΑΤΡΟ
«Κρίστοφερ Μάρλοου: “Εδουάρδος ο Β΄” στην Αθηναϊκή Σκηνή» της Μάριον Χωρεάνθη

Η ζωή του Άγγλου ποιητή, θεατρικού συγγραφέα και μεταφραστή Κρίστοφερ (ή Κιτ) Μάρλοου υπήρξε ένα τραγικό, άλυτο μυστήριο, αντάξιο των λιγοστών δραμάτων που πρόλαβε να γράψει (και ενός ή δύο που του...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER