A+ A A-

«Το παράδοξο της διαχρονικής διάσωσης των ομηρικών επών ακόμα και σε μετάφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα

«Το παράδοξο της διαχρονικής διάσωσης των ομηρικών επών ακόμα και σε μετάφραση» του Κωνσταντίνου Μπούρα


Ο Όμηρος, ο Ευριπίδης, ο Σαίξπηρ κι ο Στρίντμπεργκ διασώζονται θεατρικώς ακόμα και σε κακές σχολικές παραστάσεις, διασκευασμένοι από ανεπαρκείς ή φιλόδοξους μεταφραστές, σε γλώσσες και ιδιώματα που πόρρω απέχουν από τη μαγεία και τον πλούτο του πρωτοτύπου. Αυτό είναι μια απόδειξη –ή ένδειξη, αν προτιμάτε– ότι το θέατρο, το μεγάλο θέατρο διακρίνεται από το τετριμμένο ως προς το βάθος και την ποιότητα, την ευστοχία των κοινωνουμένων μηνυμάτων, που ανταποκρίνονται στα αιτήματα, στα ερωτηματικά, στις ανησυχίες της πανανθρώπινης ψυχής.

Είδα τη «Νέκυια», τη ραψωδία λ της Οδύσσειας από γιαπωνέζικο θίασο Νο στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, με υπέρτιτλους στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα, κι εκστασιάστηκα. Απόρησα πώς είναι αυτό δυνατόν: να ακούς απότομες κοφτές κραυγές σε ξένη γλώσσα, μια μουσική που δεν συνάδει με τη συνήθη Δυτική εκκλησιαστική μουσική και τα βυζαντινά ακούσματά μας, να βλέπεις ηθοποιούς ντυμένους παράδοξα, να επιδίδονται σε στιλιζαρισμένες χειρονομίες και κινήσεις του σώματος που απαρτίζουν έναν πλήρη νοημάτων κώδικα (τελείως απροσπέλαστο στη δική μας λογική και παιδεία), να πλήττει φοβερά το αριστερό ημισφαίριο του λογικού εγκεφάλου σου και, ταυτόχρονα, να καταδύεσαι στα βάθη της συνείδησής σου και να ανασύρεις πετράδια ανεκτίμητα. Αυτή είναι η μαγεία και το διαδραστικό μυστήριο του θεατρικού φαινομένου, όταν είναι σημαντικό. Η διαπολιτισμικότητα και η επικοινωνία των πολιτισμών της γης, ανεξαρτήτως συνόρων, θρησκειών, ιδεολογημάτων, είναι το μόνο εχέγγυο για την κατάλυση και κατάργηση κάθε λογής διακρίσεων, ποινικοποιήσεων, διαχωρισμών των ανθρώπων από τους γείτονές τους. Είναι επιτακτική τώρα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, η προστασία του περιβάλλοντος, ο σεβασμός των άλλων που μοιράζονται μαζί μας τη γη, η αποδοχή-κατανόηση-μελέτη του διαφορετικού, η ανεκτικότητα απέναντι στο τίμιο και στο ειλικρινές των αλλοτρίων προθέσεων, η αληθής επικοινωνία προκειμένου να βρούμε από κοινού λύσεις για τα προβλήματα που μαστίζουν την Ανθρωπότητα.

Η τρέχουσα οικονομική Κρίση είναι ένα σημείο μόνον των καιρών, όπου πρέπει να εγκαταλείψουμε τους εγωισμούς και να σκεφτούμε με το «εμείς», αλλιώς θα χαθούμε όλοι μαζί και θα σβήσουμε από προσώπου γης, όπως πάμπολλοι άλλοι «μεγάλοι» πολιτισμοί που προηγήθηκαν. Η ποιότητα και το ύψος κάθε πολιτισμού κρίνεται από την Ειρήνη, την Ισονομία, τη Δημοκρατία, την Ισότητα, την Αλληλεγγύη, την Αγάπη, άνευ όρων και ορίων. Σήμερα που κινδυνεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση να διαλυθεί εις τα εξ ων συνετέθη και τα χρηματιστήρια όλου του κόσμου κλυδωνίζονται, είναι καιρός να συνειδητοποιήσουμε ότι όλοι είμαστε Ένα και εις το ΕΝ, το ΑΠΑΝ καταλήγουμε ευθυτενείς και πλησίστιοι.

Παραστάσεις σαν αυτή, του θεάτρου Νο στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία του Έλληνα με το εβραϊκό όνομα Μιχαήλ Μαρμαρινού και με κείμενο του παγκόσμιου Ομήρου, που έγινε όμηρος του κλασικού έργου του και διέφυγε της Λήθης, καταδεικνύουν την αδελφοσύνη όλων των λαών της γης και της κοινής πηγής όλων των πολιτισμών: το Θείον, ο θείος σπινθήρας μέσα μας, το Πνεύμα, που τα πάντα ζωοποιεί και δίνει νόημα στο μυστήριο της Ζωής και του Θανάτου.

Εύχομαι παρόμοιες διαπολιτισμικές πρωτοβουλίες να βρουν φιλοξενία από το Φεστιβάλ Αθηνών, προκειμένου να γίνει πραγματικά σημαντικό και με παγκόσμια ακτινοβολία.

Η Νέκυια, βασισμένη στη ραψωδία λ της Οδύσσειας του Ομήρου, παρουσιάστηκε με τον τρόπο του θεάτρου Νο, σε σκηνοθεσία του Μιχαήλ Μαρμαρινού και με τη συνεργασία του Rokuro Gensho Umewaka, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στις 24-25 Ιουλίου 2015.

 

Διαβάστε επίσης
ΘΕΑΤΡΟ
«“Θέλετε να χορέψομε Μαρία;” της Μέλπως Αξιώτη από την ομάδα bijoux de kant» του Κώστα Καρασαββίδη

Με τη νουβέλα Θέλετε να χορέψομε Μαρία; της Μέλπως Αξιώτη σε δραματουργική μεταφορά Γιάννη Σκουρλέτη και Ηλέκτρας Ελληνικιώτη, η ομάδα bijoux de kant πειραματίστηκε αυτήν τη φορά πάνω στην...

ΘΕΑΤΡΟ
«“Πού είναι η μάνα σου, μωρή;” στον Πολυχώρο Vault» της Μάριον Χωρεάνθη

Τον Ιανουάριο του 1946, με το ξέσπασμα του εμφυλίου πολέμου, η τετράχρονη τότε Δήμητρα Πέτρουλα είδε την οικογένειά της να σφαγιάζεται με αποτρόπαιη αγριότητα από Χίτες (μέλη της Οργάνωσης Χ, που...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr