A+ A A-

Η ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΕΝΟΣ ΑΤΕΧΝΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Η ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΕΝΟΣ ΑΤΕΧΝΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ του Κωνσταντίνου Μπούρα

Το να αναστήσεις ένα μάλλον επίπεδο, μονοδιάστατο κι αβαθές κείμενο, με άπειρες δραματουργικές αδυναμίες, απαιτεί σκηνικές ικανότητες ταχυδακτυλουργού κι άριστη γνώση του θεατρικού κώδικα και ειδικότερα των παραγλωσσικών κωδίκων.

            Εξηγούμαι: το Insenso. Μια όπερα χωρίς μουσική του Δημήτρη Δημητριάδη, διασώθηκε στο ατμοσφαιρικό Ίδρυμα Κακογιάννη μόνο χάρη στη σκηνοθεσία του Εμμανουήλ Κουτσουρέλη και τις άψογες, υπερβατικές ερμηνείες, των εκφραστικών ηθοποιών Σταματίνας Παπαμιχάλη και Μαρίζας Τσάρη, που έμοιαζαν σαν δύο σκηνικές σταγόνες νερού και παρέπεμπαν προφανώς στις Δούλες του Ζαν Ζενέ, όπως υποδύονταν κι αποδομούσαν το πολλάκις και συχνάκις μυθοποιημένο ερωτικό πάθος, που παίρνει στη δυτικοευρωπαϊκή σκέψη βιβλικές και παρα-μυθικές διαστάσεις. Έχουμε δει σκηνικές ηρωίδες και ήρωες να αναλώνονται στην ανάμνηση μιας στιγμής ή μιας σύντομης περιόδου (πάντα είναι σύντομη – αλλιώς θα είχε ξεφτίσει) ερωτικής ευτυχίας. Κι αυτοκτονούν αναμασώντας «περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις». Στις εποχές όμως της κρίσης, στους μεταβατικούς καιρούς που διάγουμε, η θεοποίηση του εραστή λαμβάνει σωτηριολογικές διαστάσεις κι αγγίζει το κωμικό, αν όχι το γελοίο. Γιατί απλούστατα, τώρα είναι η ώρα να ανακαλύψουμε τον ταπεινό άνθρωπο μέσα μας, να επανεφεύρουμε την αλληλεγγύη, να κατανοήσουμε την ανθρωπιά και τις ουμανιστικές αξίες, να ευγνωμονούμε τον άνθρωπο που μας χάρισε μια στιγμή ανάπαυλας μέσα στον ορυμαγδό του Αρμαγεδδώνα που βιώνουμε. Αντ’ αυτού η αριστοκράτισσα Λίβια Σερπιέρι, η κυρία ανύπαρκτων δούλων, καταδίδει τον εραστή της, που πρόδωσε τα αισθήματά της, τον οδηγεί στο εκτελεστικό απόσπασμα κι έπειτα δολοφονεί και τον εαυτό της, αναχαράζοντας μια ξινή ανάμνηση μέχρι να την απομυθοποιήσει τελείως στα μάτια του θεατή. Το άτεχνο κείμενο έχει εξαντληθεί στα πέντε πρώτα λεπτά. Κι η ενδιαφέρουσα παράσταση σώζεται χάρη στις υπογραφές των άξιων καλλιτεχνών. Να μην παραλείψουμε τον Κ. Βήτα στον σχεδιασμό ήχου, την Αναστασία Αρσένη στην επιμέλεια σκηνικών και κοστουμιών, την Κάτια Σαβράμη στην επιμέλεια κίνησης και όλους τους άξιους συντελεστές της παραγωγής Art Syndicate με κορυφαία την πολύ έμπειρο θεατράνθρωπο Ορσία Σοφρά, έμπειρο στέλεχος πολλών θεατρικών σχημάτων εδώ και είκοσι χρόνια τουλάχιστον.

            Πέρα από τους μύθους που σέρνουν στην αύρα τους κάποια ονόματα του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, οι άξιοι σκηνοθέτες ας αναζητήσουν επίκαιρα κείμενα νέων, άσημων, άγνωστων αλλά «ψαγμένων» και ταλαντούχων θεατρικών συγγραφέων. Θα προσφέρουν μεγάλες υπηρεσίες στον ελληνικό πολιτισμό και θα σώσουν νέους ανθρώπους από την μετανάστευση και την απαξίωση. Μήπως το φτωχό ελληνικό κράτος, μέσα από τους αναγνωρισμένους και δαπανηρούς θεσμούς του Ελληνικού Φεστιβάλ και των Κρατικών Θεάτρων θα πρέπει να πριμοδοτήσει πάλι το πρώτο ανέβασμα πρωτοεμφανιζόμενων ή αφανών συγγραφέων; Δεν χρειάζονται υπέρογκοι προϋπολογισμοί. Μόνο απόφαση και πολιτική βούληση. Μόνο έτσι θα δούμε φως στα τελματωμένα, ανακυκλούμενα, αδιέξοδα καλλιτεχνικά μας πράγματα.

Κωνσταντίνος Μπούρας
Θεατρολόγος-κριτικός
www.konstantinosbouras.gr

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr