fbpx

«Μια σύγχρονη μας Αντιγόνη» της Έλενας Χουζούρη

ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ της Έλενας Χουζούρη

Πρώτη φορά στην Ελλάδα έρχεται ένα από τα παλαιότερα και διασημότερα ευρωπαϊκά θέατρα. Η περίφημη Comédie Française, η οποία θα παρουσιάσει ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του 20ού αιώνα, την Αντιγόνη του Ανούιγ, σε δύο παραστάσεις, 26 και 27 Απριλίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο Aνούιγ (1910-1987) έγραψε –διασκεύασε είναι το πιο σωστό– τη δική του Αντιγόνη πατώντας πάνω στην τραγωδία του Σοφοκλή, την οποία, όπως ο ίδιος είχε δηλώσει, είχε διαβάσει και ξαναδιαβάσει, την ήξερε απέξω. Ωστόσο, αφορμή για να τη διασκευάσει στάθηκε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και η γερμανική Κατοχή που τον ακολούθησε. Διαβάζοντας ξανά την Αντιγόνη του Σοφοκλή μέσα στον ζόφο της Κατοχής, ο Ανούιγ ένιωσε κυριολεκτικά σοκαρισμένος όταν διαπίστωσε πόσο η σοφόκλεια ηρωίδα ενσάρκωνε το πνεύμα της αντίστασης και της ελευθερίας, τόσο επίκαιρο εκείνη την εποχή, τόσο επίκαιρο σε όλες τις ανελεύθερες εποχές. Κάθισε, λοιπόν, και την ξαναέγραψε με τον δικό του τρόπο και με την επίγνωση της τραγωδίας που είχε αρχίσει να ζει η χώρα του. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο σημερινός σκηνοθέτης της Αντιγόνης, Μαρκ Πακέν, «μέσα στο ζοφερό κλίμα της Κατοχής, το 1944, ο Ανούιγ και ο Αντρέ Μπαρσάκ, ο πρώτος σκηνοθέτης του έργου, δημιουργούν μια Αντιγόνη που ενσαρκώνει τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς, μέσα στο Παρίσι των συλλήψεων, του φόβου και της βίας. Αλλά» προσθέτει ο Μαρκ Πακέν «και στη δική μας εποχή η Αντιγόνη έρχεται να μας ταρακουνήσει και να μας θέσει αμείλικτα ερωτήματα. Νομίζω ότι έχει τη δύναμη να μας αφυπνίσει».

Η πρώτη παρουσίαση της κατά Ανούιγ Αντιγόνης γίνεται στις 4 Φεβρουαρίου 1944 στο Théâtre de l' Atelier στο Παρίσι και οι θεατές την παρακολουθούν σκεπασμένοι με τις κουβέρτες τους! Έκτοτε θα παιχθεί άπειρες φορές σε όλα τα θέατρα του κόσμου και θα αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές. Ο Ανούιγ θέλει την Αντιγόνη του ντυμένη με παντελόνι και πουκάμισο, ένα εύθραυστο αγοροκόριτσο αλλά αποφασισμένο να εναντιωθεί στην αυθαιρεσία της εξουσίας, που στην προκειμένη περίπτωση ήταν η δωσιλογική γαλλική κυβέρνηση του Βισί, και Κρέων ο δωσίλογος Στρατάρχης Πετέν. Στην ερώτηση, μάλιστα, του τελευταίου γιατί κάνει ό,τι κάνει, εκείνη απαντάει με το αφοπλιστικό «για μένα». Για τον Ανούιγ η Αντιγόνη δεν είναι μια κάπως υπερφυσική ηρωίδα, όπως στη σοφόκλεια τραγωδία, αλλά ένα γενναίο κορίτσι, με όλες τις ανθρώπινες αδυναμίες, τα διλήμματα και τους φόβους. Φοβάται τον θάνατο και παλεύει με τον εαυτό της για το τι τελικά θα επιλέξει. Ο Γάλλος θεατρικός συγγραφέας την αντιμετωπίζει από την οπτική της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η οποία ήταν κυρίαρχη στη γενιά του. Αυτή είναι μια από τις διαφοροποιήσεις του Ανούιγ από την τραγωδία του Σοφοκλή. Υπάρχουν κι άλλες, όπως σε ό,τι αφορά την προσωπικότητα του Κρέοντα. Ο Σοφοκλής τον παρουσιάζει μόνον ως αμείλικτο δικτάτορα, ενώ ο Ανούιγ τον θέλει και θύμα της ίδιας του της απόλυτης εξουσίας. Ακόμη, ο Ανούιγ αφαιρεί από τη σοφόκλεια τραγωδία το θεϊκό-θρησκευτικό στοιχείο, κάτι που στον Σοφοκλή είναι βασικό κίνητρο. «Δεν μπορούμε να περιφρονούμε τους θεούς», λέει η Αντιγόνη. Η κατά Ανούιγ Αντιγόνη δεν εξαρτά τις πράξεις της από την παραδοχή ή όχι κάποιου υπέρτατου θεϊκού όντος. Γι' αυτό, άλλωστε, είναι τόσο κοντά στην εποχή μας και γι' αυτό το δικό της αρχέτυπο της ελευθερίας και της αντίστασης απέναντι στις απόλυτες και διεφθαρμένες εξουσίες είναι πολύ πιο οικείο σ' εμάς απ' ό,τι εκείνο της σοφόκλειας Αντιγόνης. Ο Ανούιγ βγάζει την Αντιγόνη του από την αρχαιοελληνική θεατρική σύμβαση και την οδηγεί στον σύγχρονο κόσμο, όπου τη θέση των θεών έχουν πάρει γήινες εξουσίες που ορίζουν και χειραγωγούν τη μοίρα των ανθρώπων. Στην παράσταση της Comédie Française, ο σκηνοθέτης Μαρκ Πακέν δημιούργησε μια ατμόσφαιρα που παραπέμπει στην εποχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά με υπαινιγμούς και για το σήμερα. Αξίζει να σημειωθεί πως παρότι η Αντιγόνη του Ανούιγ έχει ανέβει σε όλα σχεδόν τα μεγάλα θέατρα του κόσμου, στην Comédie Française, το πρώτο τη τάξει σε παλαιότητα και αξιοπιστία κρατικό θέατρο της Γαλλίας, ανέβηκε μόλις το 2012 πρώτη φορά! Να υποθέσουμε ότι σε κάποιους θύμιζε οικεία κακά;

Οι βασικοί συντελεστές, πάντως, της μεγάλης και πολυέξοδης αυτής παραγωγής, που θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στις 26 και 27 Απριλίου είναι:

ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ της Έλενας ΧουζούρηΣκηνοθεσία: Mark Paquien
Καλλιτεχνική συνεργάτις: Diane Scott
Σκηνικά: Gérard Didier
Κοστούμια: Claire Risterucci
Αντιγόνη: Françoise Gillard
Κρέων: Bruno Raffaelli
Ισμήνη: Claire de la Rüe du Can
Τροφός: Véronique Vella
Χορός: Clotilde de Bayser

Η παράσταση θα παιχθεί με ελληνικούς υπέρτιτλους στην κλασική μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
«Anna & Margot» της Κωνσταντίνας Ράικου σε σκηνοθεσία Γιώργου Δρίβα στο Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής

Άννα και Μάργκοτ Φρανκ: Δύο αδελφές που πέθαναν μέσα στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Ναζί λίγο πριν από την απελευθέρωση. Σ’ αυτό ακριβώς το σημείο ξεκινάει το νέο θεατρικό έργο της Κωνσταντίνας...

ΘΕΑΤΡΟ
«Το Φαγητό» της Μαρίας Λαϊνά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιόλιου στο θέατρο ΠΛΥΦΑ

Το φαγητό στο θέατρο συνήθως δεν επιτρέπεται. Πέρα από την καθαρά βιολογική, η ανθρώπινη ανάγκη για τροφή αποκαλύπτει και παραπέμπει σε περισσότερες από μία μορφές πείνας. Ένα δυνατό και ιδιότυπο...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.