«Το τρένο» του Λένου Χρηστίδη στη στέγη γραμμάτων και τεχνών

«Το τρένο» του Λένου Χρηστίδη στη στέγη γραμμάτων και τεχνών

ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΤΟΥ ΛΕΝΟΥ ΧΡΗΣΤΙΔΗ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝτης Μαρίας Κοτοπούλη

 

«Υπεροχής επιθυμεί η νεότης».
Αριστοτέλης

Το τρένο του Λένου Χρηστίδη γεννήθηκε από την ψυχή του Εφηβικού Θεάτρου και της ομάδας Grasshopper, Σοφία Βγενοπούλου, η οποία είχε την ιδέα να εντάξει «επαγγελματίες» συγγραφείς στις ομάδες των εφήβων τις οποίες δημιούργησε ώστε να συνεργαστούν οι νέοι με δημιουργούς που θα μπορούσαν να καταγράψουν και να αναπτύξουν τον προβληματισμό τους. Τα παιδιά του 14ου Λυκείου Περιστερίου κατέθεσαν τις ιδέες τους και ο συγγραφέας έπλασε τους χαρακτήρες κι έδωσε μορφή στο όραμά τους. Η επιτυχία του έργου, όταν παρουσιάστηκε πέρυσι στο τρίτο Εφηβικό Φεστιβάλ, ήταν τόσο μεγάλη, ώστε οι υπεύθυνοι της Στέγης θέλησαν την επόμενη χρονιά Το τρένο, με νέα επεξεργασία από τον συγγραφέα, να παρουσιαστεί από επαγγελματικό θίασο.

Σκοτεινός ο λόγος του συγγραφέα, που «τα πάνθ' ορά», βάζει σε δοκιμασία τους ήρωές του, απογόνους των Βλαδιμίρ και Εστραγκόν, του Χαμ και του Κλοβ, ηρώων του εμβληματικού Ιρλανδού συγγραφέα Σάμουελ Μπέκετ!

Έξι έφηβοι σε έναν περίκλειστο χώρο, όπως είναι το βαγόνι ενός τρένου, βιώνουν ένα σκοτεινό, αβέβαιο μέλλον, προσπαθώντας να ανακαλύψουν μέσα από έναν ελλειπτικό καθημερινό λόγο τα μυστικά της ύπαρξής τους: τις σχέσεις τους με τους άλλους, την απεξάρτηση από τον ομφάλιο λώρο, την αποδοχή, την απόρριψη, την απώλεια αγαπημένου που στοιχειώνει, την ενοχή, τον έρωτα και τις συνέπειές του, τον φασισμό-ρατσισμό, τόσο έντονο στην εποχή μας, και να αποτινάξουν την ορατή καταδίκη τους «σε έναν αιώνιο μονόλογο, χωρίς περιεχόμενο». Το πιο δυνατό άτομο στον κόσμο είναι αυτό που στέκει μόνο, μας λέει ο δημιουργός του Πέερ Γκιν, Ερρίκος Ίψεν. Αλλά: Η μοναξιά τρομάζει μια ψυχή είκοσι χρόνων, επιμένει ο Μολιέρος και πόσο έχει δίκιο!

Στην εφηβεία όλα είναι δύσκολα και η φιλία, με την ανεξερεύνητη ακόμη γοητεία της, δεν μπορεί να καλύψει το κενό. Πόσα τα ερωτήματα και ποιες οι απαντήσεις; Είναι η στιγμή όπου κάθε συγγραφέας νιώθει ανίσχυρος, οι ήρωες τον πάνε αλλού γιατί εδώ: Έχει κράτος και εξουσία η Άνοιξη! Μέσα από διαλόγους-μονολόγους, από δήθεν αθώους εμπαιγμούς και δήθεν ελαφρά κριτική, οι νέοι θα απευθύνουν το κατηγορώ και θα απαιτήσουν το δικαίωμα στη ζωή.

Το τρένο, μέσο περάσματος, συνένωσης και συσσώρευσης γνώσεων, συμβολίζει εδώ το καθοριστικό πέρασμα από την εφηβεία στην ενηλικίωση, πέρασμα οδυνηρό και μαγικό συγχρόνως. Με την εσωτερική ενάργειά τους, οι έφηβοι θα κατανικήσουν τον ύπουλο σύμμαχό τους, το «σκοτάδι», θα παλέψουν με το είδωλό τους, θα αποτινάξουν το παράλογο και θα αγωνιστούν μέσα από το «ταξίδι» να κατακτήσουν την αυτογνωσία και το δικαίωμα στη ζωή. Στην αρχαία Σπάρτη οι νέοι τραγουδούσαν στις γιορτές: Άμες γ' εσόμεθα πολλώ κάρρονες. Το ίδιο κάνουν και οι ήρωες του έργου.

Σε μια παράσταση υψηλών σκηνοθετικών προδιαγραφών που παρακολουθήσαμε την 1η Δεκεμβρίου του 2013 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, η Σοφία Βγενοπούλου, με τη βοηθό της, Κατερίνα Σκουρλή, ανέδειξε τις αρετές του έργου, αξιοποίησε το λεπτό πνεύμα και την ελλειπτική γραφή του συγγραφέα, και άφησε τους ηθοποιούς να αναπτύξουν τα σπάνια θεατρικά τους προσόντα – γιατί και οι έξι ηθοποιοί απεδείχθησαν εξαιρετικά προικισμένοι, όχι μόνο στην υποκριτική τέχνη αλλά και στο τραγούδι και τον χορό· αυτά δε έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του έργου και ήταν τα σημεία που έδιδαν διέξοδο στα αδιέξοδα χάρη στην ευρηματική χορογραφία της Σταυρούλας Σιάμου, τη θαυμάσια μουσική επιμέλεια του Γιάννη Παπαγκίκα και την εκπληκτική εκτέλεση των ηθοποιών Αντιγόνης Φρυδά, Γιάννη Νιάρρου, Θανάση Μεγαλόπουλου, Βαγγέλη Κρανιώτη, Νατάσας Παπανδρέου και Χαράς Ιωάννου, οι οποίοι έλαμψαν με την ερμηνεία τους και την ωραία φυσική και σκηνική παρουσία τους.

Αξίζει να αναφέρουμε τους καθοριστικούς, για την ατμόσφαιρα του έργου, φωτισμούς του Δημήτρη Κασιμάτη και την πλούσια βιντεοπροβολή που επιμελήθηκε ο Κώστας Χαϊδαλής, και να αναφέρουμε επίσης ότι η παράσταση έδωσε το ερέθισμα για την έκδοση του βιβλίου Το τρένο, του Λένου Χρηστίδη, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Παραλλάσσοντας το λόγο του Μπέκετ θα λέγαμε ότι η νεολαία θα βρει μια καινούργια έκφραση που να ανασυνθέτει τα συντρίμμια.

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΘΕΑΤΡΟ
Μαριγώ Αλεξοπούλου: «Καλημέρα, εβδομάδα» στο Φεστιβάλ Αναλόγιο 2017»

Στο πλαίσιο του θεατρικού Φεστιβάλ Αναλόγιο 2017, που πραγματοποιείται από τις 16 έως τις 24 Σεπτεμβρίου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Σίσσυς Παπαθανασίου, το Σάββατο 16/9 στις 21:00 και την...

ΘΕΑΤΡΟ
4ο Φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου αιώνα στο θέατρο Έαρ Βικτώρια

Το Φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου αιώνα μετακομίζει στο θέατρο Έαρ Βικτώρια, με νέες δράσεις και μεγάλο αφιέρωμα στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, σε συνεργασία με την Εταιρεία Θεάτρου «Ωκέα ~...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: