A+ A A-

«Ο αιματοβαμμένος Κουρουπός στο Φεστιβάλ Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη

«Ο αιματοβαμμένος Κουρουπός στο Φεστιβάλ Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη
Κι απ’ την ανάποδη/ φοριέται η φαντασία/ και/ σ’ όλα τα μεγέθη της. 
(Σηματολόγιον, Οδυσσέας Ελύτης)

Με την κλασική μουσική, που αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά του πάλαι ποτέ ενδόξου Φεστιβάλ Αθηνών, να έχει εξοστρακιστεί από το πρόγραμμα, το σημερινό φεστιβάλ του Γιώργου Λούκου μάς παρουσίασε, μετά τον Αιματοβαμμένο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, τον Αιματοβαμμένο Γιώργο Κουρουπό και όχι μόνο, με δύο όπερες δωματίου, τον Πυλάδη, σε λιμπρέτο του Γιώργου Χειμωνά, που πρωτοπαίχτηκε το 1992 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και την Ιοκάστη, έργο του 2002, σε λιμπρέτο της Ιουλίτας Ηλιοπούλου. Η πρώτη σκέψη μάς πλήγωσε. Ώστε τίποτα δεν διδαχτήκαμε από την υψηλή αισθητική των αρχαίων τραγικών που υπερηφανευόμαστε ότι είμαστε οι περιούσιοι κληρονόμοι τους; Η δεύτερη σκέψη μάς πόνεσε, ώστε ένας σκηνοθέτης μπορεί να βασανίζει ανθρώπους, στην προκειμένη περίπτωση, ηθοποιούς και λυρικούς τραγουδιστές με ευαίσθητες, υπέροχες φωνές, όπως της Μυρτώς Παπαθανασίου, της Ειρήνης Καράγιαννη, του Τάσου Αποστόλου, του Χρήστου Κεχρή, της Μίνας Πολύχρονου και της Ελένης Σταμίδου, υποχρεώνοντάς τους καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου να παίζουν και να τραγουδούν βρεγμένοι, σερνάμενοι μέσα στα νερά ή να κολυμπούν, μέσα στη γνωστή μας πλέον μπανιέρα με αίμα, φετίχ του Φεστιβάλ, συν έναν μεγάλο αμφορέα με τον οποίο περιέλουζαν με αίμα τούς άτυχους ερμηνευτές; Γιατί τόσο πολύ αίμα ρέει τελευταία σ’ αυτό το Φεστιβάλ; αναρωτηθήκαμε. Ίσως εν ονόματι της πρωτοτυπίας ή της πρόκλησης όλα τούτα να είναι επιτρεπτά, ίσως για να εξοικειωθούμε στη βαρβαρότητα, στο ανοίκειο, στο άηθες και να τα αποδεχτούμε σαν κάτι το φυσιολογικό, τάση που υπάρχει και στη Λογοτεχνία. Υπάρχει βέβαια και η εκδοχή της προσωπικής μας αδυναμίας να αρθούμε στο ύψος της σύλληψης και να διεισδύσουμε στη σκέψη του σκηνοθέτη.

«Ο αιματοβαμμένος Κουρουπός στο Φεστιβάλ Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη

Και επειδή εν αρχή ην ο λόγος και στα δύο λιμπρέτα υπερτερεί, δεν φρόντισαν να διαβάζουμε, τουλάχιστον, σε υπέρτιτλους τα ποιητικά κείμενα του Γιώργου Χειμωνά και της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, γιατί, πώς να απολαύσει κανείς τη μουσική αν δεν υπάρχει πρόσβαση στον στίχο που την ενέπνευσε; Λόγω όμως της κακής ακουστικής της αποθήκης-αιθούσης, μόνο σκόρπιες λέξεις καταφέραμε να συγκρατήσουμε, παρά την εξαιρετική άρθρωση των λυρικών καλλιτεχνών. Ορθότερο, βέβαια, αφού επρόκειτο για όπερες, θα ήταν να ακούγαμε το τραγούδι τους, όταν μάλιστα υπήρχαν στη διάθεση του δημιουργού θαυμάσιες φωνές, όπως της υψιφώνου Μυρτώς Παπαθανασίου, που ελάχιστα εκμεταλλεύτηκε ο συνθέτης και άφησε την υπέροχη αυτή φωνή να μονολογεί εν μέσω υδάτων και αιμάτων. Στον μεν Πυλάδη, βρήκαμε διέξοδο από το απεχθές θέαμα, θαυμάζοντας την ορχηστρική συνοδεία πιάνου και κρουστών με τον εκπληκτικό Δημήτρη Δεσύλλα και τα «Χίλια» κρουστά του και τον εξίσου εκπληκτικό πιανίστα Θανάση Αποστολόπουλο. Ο Μαέστρος Γιώργος Πέτρου έλαμψε, διευθύνοντας λόγο και μουσική, τόσο στον Πυλάδη όσο και στην Ιοκάστη, με τους εξαιρετικούς μουσικούς που διαθέτει η Καμεράτα μας. Ενδιαφέρουσα και μοντέρνα η συνθετική πρόταση του Γιώργου Κουρουπού, δεν αναδείχθηκε, όμως, όσο της άξιζε, διότι το θέαμα την υποβίβασε. Τόσο στον Πυλάδη, όπου χρησιμοποίησε μόνο κρουστά και πιάνο όπως προείπαμε, όσο και στην Ιοκάστη, οι μουσικοί υπήρξαν άριστοι, οι δε ηρωικοί καλλιτέχνες υπερέβαλαν τις δυνάμεις τους μέσα σε αντίξοες συνθήκες και θαυμάσαμε την αντοχή και την απόδοσή τους, με ένα ερώτημα να μας βασανίζει: τόσοι άνθρωποι στις πρόβες δεν έβλεπαν την κακοποίηση των δύο έργων και των λαμπερών ερμηνευτών τους; Αν κρίνουμε από το θερμό χειροκρότημα στο τέλος της παράστασης, μάλλον εμείς είμαστε ανεπαρκείς και δεν μπορέσαμε να αντιληφθούμε το μέγεθος της διάστασης της τέχνης που μας προτάθηκε.

«Ο αιματοβαμμένος Κουρουπός στο Φεστιβάλ Αθηνών» της Μαρίας Κοτοπούλη

 

Διαβάστε επίσης
ΜΟΥΣΙΚΗ
«Ανακαλύπτοντας τον Rossini με τον κόντρα τενόρο Franco Fagioli» της Μαρίας Κοτοπούλη

Έναν από τους κορυφαίους κόντρα τενόρους, τον Αργεντινό Franco Fagioli, είχαμε την τύχη να ακούσουμε σε μια σπάνιας τελειότητας εναρμόνιση μαέστρου, σολίστ και ορχήστρας, σε έργα του Gioachino...

ΜΟΥΣΙΚΗ
«Βασιλική Ορχήστρα Concertgebouw: Ποιότητα και ήχος μαγικός υπό τον Daniele Gatti» της Μαρίας Κοτοπούλη

Η διάσημη Βασιλική Ορχήστρα Concertgebouw, που ιδρύθηκε το 1888 και τη διηύθυναν μεγάλοι συνθέτες και μαέστροι, ανάμεσά τους ο Mahler και ο Strauss, ήρθε στη χώρα μας χάρη στον γενναιόδωρο ανώνυμο...

ΜΟΥΣΙΚΗ
«Γνωριμία με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και το Κουαρτέτο Εγχόρδων» της Μαρίας Κοτοπούλη

Το εξαίρετο Κουαρτέτο Εγχόρδων της Ορχήστρας Αθηνών «Φιλαρμόνια», αποτελούμενο από τους Κωνσταντίνο Παναγιωτίδη (1ο βιολί), Ντίνο Μουραντά (2ο βιολί), Ιωάννη Στρατάκη (βιόλα) και Γεωργία Κύπρου...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr