ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΜΟΤΣΑΡΤ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΜΕΡΑΤΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙKΗΣ ΑΘΗΝΩΝ της Μαρίας Κοτοπούλη

Ο Μότσαρτ, παρά τις αντιξοότητες της ζωής του, είχε την ικανότητα να ίσταται υπεράνω αυτών και να δημιουργεί αρμονικά, αποτυπώνοντας τη θεϊκή έμπνευσή του στις συνθέσεις του. Αδιάψευστο δείγμα και οι τελευταίες πέντε μεγάλες συμφωνίες του, αριστουργήματα της Κλασικής Μουσικής, τρεις από τις οποίες ακούσαμε σε εκπληκτική ερμηνευτική απόδοση. Με πρώτη τη Συμφωνία αρ, 36 σε ντο μείζονα (KV 425), «του Λιντς», που γράφτηκε το 1788, στο ταξίδι επιστροφής του Μότσαρτ και της Κονστάντσε από το Σάλτσμπουρκ στη Βιέννη, όταν σταμάτησαν για λίγο στην πόλη Λιντς και φιλοξενήθηκαν από φίλους. Η άφιξή τους όμως έγινε αμέσως γνωστή και ο Κόμης της πόλης ανήγγειλε μια συναυλία προς τιμήν του, και, όπως γράφει στον πατέρα του, ο Μότσαρτ, καθώς δεν είχε μαζί του καμιά παρτιτούρα, συνέθεσε μέσα σε τέσσερις ημέρες τη Συμφωνία αρ. 36 που παίχτηκε πρώτη φορά στις 4 Νοεμβρίου 1783 στην πόλη της οποίας πήρε το όνομα. Λίγους μήνες αργότερα, παρουσιάστηκε στη Βιέννη.

ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΜΟΤΣΑΡΤ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΜΕΡΑΤΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙKΗΣ ΑΘΗΝΩΝ της Μαρίας Κοτοπούλη

Η Συμφωνία αρ. 40 σε σολ ελάσσονα (KV 550), σημείο αναφοράς για τους Μπετόβεν, Σούμαν και Μπραμς, συμπληρώθηκε στις 25 Ιουλίου 1788. Από τις δημοφιλέστερες και δυσκολότερες συμφωνίες του κλασικισμού, με το πρώτο, πασίγνωστο θέμα της παρμένο από το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 21 που γράφτηκε το 1785, τρία χρόνια πριν από τη συμφωνία. Για την πρώτη εκτέλεσή της υπάρχει διαφωνία μεταξύ των ειδικών, ενώ συμφωνούν για την αναθεώρηση που έκανε ο Μότσαρτ καθ' όσον υπάρχουν οι χειρόγραφες παρτιτούρες και των δύο εκδοχών. Στην αναθεώρησή του αυτή, ο Μότσαρτ προσέθεσε μέρη για κλαρινέτο και έκανε ανασύνθεση των μερών για φλάουτο και όμποε.

Η Συμφωνία αρ. 41 σε ντο μείζονα (KV 551), «του Διός», είναι και η τελευταία από τις τρεις που είδαν το φως, το παραγωγικό εκείνο καλοκαίρι του 1788 (26 Ιουνίου συνθέτει την 39η, 25 Ιουλίου την 40ή και 10 Αυγούστου την 41η). Είναι η μεγαλύτερη σε διάρκεια συμφωνία και η πολυπλοκότερη, ένα μνημείο συνθετικής γραφής και πνευματικής ελευθερίας που φαντάζει μουσικό παλίμψηστο. Η συμφωνία αυτή, εκτός του ότι επηρέασε βαθιά τους Ρομαντικούς συνθέτες, αναφέρεται από τον κορυφαίο μουσικολόγο Sir George Grove (1820-1900) ως «Το σπουδαιότερο ορχηστρικό έργο του κόσμου που προηγήθηκε της Γαλλικής Επανάστασης». Και επειδή δεν μπορεί να είναι η παρατήρηση αυτή τυχαία, φρονούμε ότι στη συγκεκριμένη συμφωνία ο Άγγλος μουσικολόγος είδε τον προάγγελο του μεγάλου γεγονότος της Γαλλικής Επανάστασης. Δεν είναι βέβαιο ότι παίχτηκε όσο ζούσε, ενώ εικάζεται ότι η τριλογία αυτή (39η ,40ή ,41η) γράφτηκε για να παρουσιαστεί κατά την περιοδεία που επρόκειτο να πραγματοποιήσει στο Λονδίνο, πόλη που αγαπούσε ιδιαίτερα ο Συνθέτης. Το όνομά της το οφείλει μάλλον στον βιολονίστα, συνθέτη και ιμπρεσάριο Johann Peter Salomon (1745-1815).

Ο Αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, με λιτότητα υποδειγματική, πρόβαλε τις έξοχες λυρικές και δοξαστικές εξάρσεις των τριών συμφωνιών και, μέσα από τις εξαιρετικές δεξιότητες των μελών της Ορχήστρας Καμεράτα, ανέδειξε τις πλούσιες και διάσπαρτες, φωτεινές, στοχαστικές και σκιερές –όχι όμως σκοτεινές– πτυχές του έργου του Αγαπημένου των θεών. Σταθήκαμε ιδιαίτερα στο τελευταίο μέρος της Συμφωνίας του «Διός», όπου όλα τα θέματα ξεχωρίζουν και αναδεικνύονται ασύγκριτα μέσα από τη θρυλική μοτσάρτεια αμοιβαιότητα και του Αρχιμουσικού την ευαίσθητη ερμηνευτική προσέγγιση. Έλαμψε ολόκληρη η Ορχήστρα του, άφησε όμως χώρο για το Φυσικό Κόρνο και το Κλαρινέτο να προβληθούν, ενώ οι δραματικοί τόνοι των Χάλκινων Πνευστών συγκλόνισαν.

«Όταν οι Άγγελοι τραγουδούν για τον Θεό, τραγουδούν Μπαχ, αλλά είμαι σίγουρος ότι όταν τραγουδούν για τον εαυτό τους, τραγουδούν Μότσαρτ και ο Θεός κρυφακούει», θα πει ο θεολόγος Karl Barth. Εμείς, οι ταπεινοί πιστοί του, τι θα μπορούσαμε να προσθέσουμε;


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ
Μιχάλης & Αντώνης Φραγκιαδάκης: «Χαραυγή»

Κυκλοφόρησε η νέα δισκογραφική δουλειά των Μιχάλη και Αντώνη Φραγκιαδάκη με τίτλο Χαραυγή και ερμηνευτές τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου και τον Ψαραντώνη. Ο δίσκος, αναμφίβολα ένας από τους καλύτερους που έχουν...

ΜΟΥΣΙΚΗ
Κουρκουνάκης, Μπουρμπούλης: «Σσστ!… Μας κοιτάζει η κάμερα»

«Σσστ!... μας κοιτάζει η κάμερα» είναι ο τίτλος της νέας δισκογραφικής δουλειάς του συνθέτη Σπύρου Κουρκουνάκη σε στίχους Μιχάλη Μπουρμπούλη που κυκλοφορεί από τον Μετρονόμο. Τραγουδούν ο Κώστας...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER