A+ A A-

ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ 21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

του Νίκου Νικολαΐδη

Έπειτα από την απρόσμενη περσινή επιτυχία, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος διοργανώνει τη 2η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου από 21 έως 27 Φεβρουαρίου. Δεκαεννέα ταινίες μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης από οχτώ συνολικά χώρες (Αγκόλα, Αιθιοπία, Αίγυπτο, Μαρόκο, Τυνησία, Κένυα, Νιγηρία, Νότια Αφρική) Όλες, εκτός δύο εξαιρέσεων, παραγωγής της τελευταίας δεκαετίας έρχονται να αποδείξουν ότι παρά τις αντιξοότητες η κινηματογραφική δημιουργία είναι ζωηρή και στη Μαύρη Ήπειρο. Καθημερινά το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει δύο ή τρεις ταινίες με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ (ΕΝ ΚΟΝGELIG AFFAER)Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ (ΕΝ ΚΟΝGELIG AFFAER)

ΔΑΝΙΑ-ΣΟΥΗΔΙΑ-ΤΣΕΧΙΑ/137'/ΗΟLLYWOOD ENTERTAINMENT

Σκηνοθεσία: Νικολάι Άρσελ

Ηθοποιοί: Ματς Μίκελσεν, Αλίσα Βικάντερ Μίκελ Μπο Φόλσγκααρντ

Ο μύθος: Η Καρολίνα Ματθίλδη αφήνει την Αγγλία για να παντρευτεί τον ψυχικά ασθενή βασιλιά της Δανίας Κριστιάνο. Αφού αρχικά γίνει μητέρα, θα ερωτευτεί τον προσωπικό γιατρό του βασιλιά και, χάρη στις προοδευτικές αντιλήψεις τους, θα προσπαθήσουν να φέρουν το πνεύμα του Διαφωτισμού και δικαιότερη νομοθεσία στη χώρα. Το κατεστημένο της Αυλής θα γίνει τροχοπέδη στους στόχους και την αγάπη τους.

Η ανάγνωσή μας: Με εκτελεστικό παραγωγό τον Λαρς Φον Τρίερ και την arthouse εταιρεία του Zentropa στη χρηματοδότηση, Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ δεν είναι μία ακόμη συνηθισμένη ταινία εποχής, όπως κάποιος μπορεί να υποθέσει από τον ελάχιστα ελκυστικό διεθνή και ελληνικό τίτλο της. Ο σαραντάχρονος Νικολάι Αρσέλ έχει Ελληνίδα μητέρα, μιλάει σχετικά καλά τη γλώσσα μας όμως γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Δανίας. Άγνωστος στη χώρα μας με τις τρεις προηγούμενες ταινίες του, το όνομα του είχε ακουστεί όταν διασκεύασε σεναριακά το βιβλίο του Στιγκ Λάρσον ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΤΑΤΟΥΑΖ στη πρωτότυπη σκανδιναβική εκδοχή του Νιλς Άντρεν Όπλεβ. Το εύρημα ενός άβουλου ηγέτη που κάποιος θα κερδίσει την εμπιστοσύνη του και την καρδιά της αγαπημένης του και θα τον κάνει πιόνι του, υπάρχει αμυδρά αλλά ο Αρσέλ ενδιαφέρεται για κάτι παραπάνω από ένα βασανισμένο ερωτικό τρίγωνο. Ο έρωτας της Καρολίνας και του ιατρού Στράουζε ήταν η αναπόφευκτη πορεία δύο μοναχικών χαρακτήρων και η καθοδήγηση του βασιλιά είχε αποκλειστικά ουμανιστικούς και όχι ιδιοτελείς σκοπούς. Ο Δανός δημιουργός διερευνά πετυχημένα τις ανθρώπινες σχέσεις και το πολιτικό κίνητρο στις πράξεις των ηρώων, δίχως ούτε στιγμή να πλατειάζει ή να σκανδαλίζει. Τα υποδειγματικά σκηνικά και κοστούμια, σε συνδυασμό με την αισθαντική υπόκρουση που υπογράφει ο Γκάμπριελ Γιαρντ, σε εισάγουν από τα πρώτα πλάνα στην ατμόσφαιρα της Δανίας του 18ου αιώνα. Η υποκριτική είναι ένα παιχνίδι μεταμορφώσεων, έτσι μία Σουηδή ηθοποιός υποδύεται τη βασίλισσα της Δανίας ενώ ένας Δανός ηθοποιός ενσαρκώνει το Γερμανό γιατρό. Η Αλίσα Βικάντερ ήταν πιο παρορμητική ως Κίτυ στο πρόσφατο ΑΝΝΑ ΚΑΡΕΝΙΝΑ του Τζο Ράιτ, ο Ματς Μίκελσεν (ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ, ΜΕΤΑ ΤΟ ΓΑΜΟ, ΚΑΖΙΝΟ ΡΟΥΑΓΙΑΛ) είναι απλά ο κορυφαίος σύγχρονος ηθοποιός στη πατρίδα του, αλλά η μεγάλη αποκάλυψη είναι ο πρωτοεμφανιζόμενος Μίκελ Μπο Φόλσγκααρντ που με τις κατάλληλες δόσεις δειλίας και εκκεντρικότητας ζωντανεύει τη φιγούρα ενός ημιπαράφρονα ηγέτη. Δύο βραβεία στο περσινό Φεστιβάλ Βερολίνου (σεναρίου και ανδρικής ερμηνείας για τον Φόλσγκααρντ) και στην τελική πεντάδα που θα διεκδικήσει το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας σε λίγες ημέρες. Ένα ιστορικό δράμα που δεν κρύβει, από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό του, το θαυμασμό του στη μοναρχία (και στον καθοριστικό της ρόλο στη θεμελίωση του σύγχρονου προηγμένου κράτους), ενός θεσμού που απολαμβάνει, μέχρι σήμερα, την εμπιστοσύνη των Δανών πολιτών.

Αξιολόγηση: 7/10

ΛΟΡΕΝΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ (LAURENCE ANYWAYS) ΛΟΡΕΝΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ (LAURENCE ANYWAYS)

KANAΔΑΣ-ΓΑΛΛΙΑ/168'/VIDEORAMA FILMS

Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Ντολάν

Ηθοποιοί: Μελβίλ Πουπό, Σουζάν Κλεμάν, Ναταλί Μπέι

Ο μύθος: Στις αρχές της δεκαετίας του ενενήντα, ο Λοράνς, ένας φιλόλογος με συγγραφικές φιλοδοξίες εξομολογείται στη σύντροφο του Φρεντ την κρυφή του επιθυμία να ντύνεται γυναίκα. Εκείνη θα τον παροτρύνει να εκπληρώσει το όνειρο του, κάτι που θα επηρεάσει τον έρωτα τους και θα έχει αντίκτυπο στο οικογενειακό και επαγγελματικό περιβάλλον του Λοράνς.

Η ανάγνωσή μας: Τρίτη μεγάλου μήκους ταινία για τον Ξαβιέ Ντολάν πριν κλείσει τα εικοσιτέσσερα του χρόνια (γεννημένος το 1989) που εδώ υπογράφει ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος, μοντέρ και ενδυματολόγος! Mία ανορθόδοξη ερωτική ιστορία, που αφορά περισσότερο ένα ζευγάρι και όχι τόσο την προσωπικότητα μίας γυναίκας εγκλωβισμένης στο σώμα ενός άνδρα. Άλλωστε ο Λοράνς σε αυτό το επικό μελόδραμα που εκτυλίσσεται μέσα σε μία δεκαετία και σχεδόν τρεις ώρες φιλμικού χρόνου, διατηρεί την ετεροφυλική του κλίση, γεγονός που επιτείνει τον ταραχώδη δεσμό του. Ο Καναδός δημιουργός επεκτείνει τον προβληματισμό του στο ζήτημα της σεξουαλικής ταυτότητας που είχε θίξει άμεσα ή έμμεσα στις δύο πρώτες δουλειές του ΣΚΟΤΩΣΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ και ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΕΣ ΑΓΑΠΕΣ, ανοίγοντας το κεφάλαιο της διαταραχής του φύλου, έστω και σε μία ήπια εκδοχή. Ο Ντολάν εναλλάσσει στην αφήγηση του έναν παρακμιακό υπόγειο ερωτισμό που σε καθιστά συμμέτοχο και την οξυδερκή κοινωνική παρατήρηση. Είναι αρκετό να προσέξεις δύο από τις κορυφαίες σκηνές τις ταινίας: την αποκάλυψη του Λοράνς στην τάξη με γυναικεία αμφίεση και το ξέσπασμα της Φρεντ στο εστιατόριο, για να καταλάβεις την ωριμότητα και το ταλέντο του. Σε επίπεδο καλλιτεχνικής διεύθυνσης και κοστουμιών βέβαια φαντάζεται λίγο πιο κιτς και υπερβολικά την εποχή, ενώ ανάλογα διχασμένο με τον πρωταγωνιστή είναι και το σάουντρακ που «ακούει» Cure, Depeche Mode, Duran Duran μαζί με Mπετόβεν, Μπραμς και Τσαϊκόφσκι. Ο σπουδαίος Μελβίλ Πουπό μάλλον δεν ήταν η ιδανικότερη επιλογή, αφού είναι αντιληπτό ότι ενσαρκώνει ένα ρόλο που δεν τον πιστεύει και δεν τον ενθουσιάζει. Δεν πείθει για την τρανσεξουαλικότητα ή το ερωτικό του πάθος, ούτε ως ο γιος που περιμένει τη μητρική αποδοχή στο πρόσωπο της Ναταλί Μπέι (στη δεύτερη συνεργασία τους μετά το άπαιχτο στην Ελλάδα LES SENTIMENTS της Νοεμί Λβοσκί). Αναπόφευκτα η Σουζάν Κλεμάν, με τα τραχιά χαρακτηριστικά στο ρόλο της συντρόφου του, κερδίζει το ενδιαφέρον μας στην αδιέξοδη διαδρομή ανάμεσα στη λογική και την καρδιά της. Χωρίς να εγκαταλείπει τις θεματικές εμμονές του (ομοφυλοφιλία, σχέση μητέρας-γιου) η ταινία ενηλικίωσης του Ντολάν δείχνει ότι το μέλλον του ανήκει.

Αξιολόγηση: 6/10

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗΣ (ΤΗΕ SESSIONS) ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗΣ (ΤΗΕ SESSIONS)

HΠΑ/95'/ODEON

Σκηνοθεσία: Μπεν Λέβιν

Ηθοποιοί: Τζον Χοκς, Έλεν Χαντ, Γουίλιαμ Χ. Μέισι

Ο μύθος: Ένας παράλυτος από πολιομυελίτιδα ποιητής ύστερα από μία αποτυχημένη πρόταση γάμου στην κοπέλα που τον φρόντιζε, εξομολογείται στον ιερέα του την επιθυμία να χάσει την παρθενιά του. Προσλαμβάνει μια ειδική θεραπεύτρια του σεξ για να τον μυήσει ερωτικά, αλλά τα έξι μαθήματα τους θα ξεφύγουν από τα πλαίσια της προκαθορισμένης συνεύρεσης.

Η ανάγνωσή μας: Μία τρυφερή και δραματική ιστορία βγαλμένη από τη ζωή του δημοσιογράφου και ποιητή Μαρκ Ο' Μπράιαν, το χρονικό της οποίας είχε αποτυπωθεί στο σελιλόιντ το 1996 στο βραβευμένο με Όσκαρ ντοκιμαντέρ μικρού μήκους ΒREATHING LESSONS: ΤΗΕ LIFE AND WORK OF MARK O' BRIEN της Τζέσικα Γιου. Ο γεννημένος στην Πολωνία Μπεν Λέβιν βασίστηκε σε ένα άρθρο του Ο' Μπράιαν που εξιστορούσε τη σεξουαλική του αφύπνιση στο περιοδικό Sun τo 1990, αλλά είχε και προσωπικούς λόγους που τον ώθησαν στο συγκεκριμένο φιλμ, καθώς είχε και ο ίδιος αντιμετωπίσει πρόβλημα με πολιομυελίτιδα, με συνέπεια να κινείται σήμερα με πατερίτσες. Ο ήρωας του είναι ένας καθηλωμένος άνδρας που συνεχίζει να έχει βιολογικές και συναισθηματικές ανάγκες και ο Αυστραλοαμερικανός σκηνοθέτης μελετά το δικαίωμα στο σεξ και το ρόλο της θρησκείας στη συντήρηση ή την κατάρριψη των προκαταλήψεων. Παράλληλα μας συστήνει μία άγνωστη ειδικότητα στην Ελλάδα, αλλά και στη μεγάλη οθόνη, που δεν αποκλείει την ερωτική επαφή με τους ασθενείς ως ένα ακραίο θεραπευτικό μέσο. Η γλώσσα του σώματος, το χιούμορ και η ανθρώπινη συμπόνια υπερέχουν στις συνεδρίες και όσα προηγούνται ή έπονται αυτών, χωρίς να αποσκοπούν στο δάκρυ ή τον οίκτο του θεατή. Ο Τζον Χοκς αρκετά προετοιμασμένος διοχετεύει στο πρόσωπο του όλη την ενέργεια ενός ανάπηρου σώματος, όμως ο αυτοσαρκασμός υπερισχύει της πνευματικότητας, ενώ θα ήταν προτιμότερο να συνέβαινε το αντίθετο. Η Έλεν Χαντ στα πενήντα της χρόνια έχει τις περισσότερες γυμνές σκηνές από κάθε άλλη εμφάνιση της, όμως είναι η μεστή ερμηνεία και όχι η αδαμιαία περιβολή που τη στέλνει την επόμενη Κυριακή υποψήφια για το δεύτερο της Όσκαρ, δεκαπέντε χρόνια μετά το χρυσό αγαλματίδιο για το ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ του Τζέιμς Λ. Μπρουκς. Το σεξ προηγείται της συναισθηματικής έλξης, όμως πριν αυτό το μυθοπλαστικό στάνταρντ μονοπωλήσει το ενδιαφέρον, αυτή η χαμηλότονη ανεξάρτητη ταινία κλείνει έχοντας προλάβει να μας δώσει μία σπίθα από το μεγαλείο της ζωής.

Αξιολόγηση: 6/10  

ZERO DARK THIRTYZERO DARK THIRTY

ΗΠΑ/157'/ΑUDIOVISUAL

Σκηνοθεσία: Κάθριν Μπίγκελοου

Ηθοποιοί: Τζέσικα Τσαστέιν, Μαρκ Στρονγκ, Τζέιμς Γκαντολφίνι, Στίβεν Ντιλέιν, Τζέισον Κλαρκ

Ο μύθος: Mία αναλύτρια της CIA, ειδική σε θέματα τρομοκρατίας μετατίθεται στην πρεσβεία των ΗΠΑ στο Πακιστάν. Αρχικά συνοδεύει έναν συνάδελφο της στην καθημερινή ανάκριση ενός κρατουμένου, απ' όπου μαθαίνει για ένα άτομο που φέρεται να είναι ο προσωπικός κούριερ του Οσάμα Μπιν Λάντεν. Αυτός είναι ο δίαυλος επαφής με τον πιο επικίνδυνο καταζητούμενο του κόσμου.

Η ανάγνωσή μας: Η Κάθριν Μπίγκελοου, πριν η ιστορία καταφέρει να αποτιμήσει τη σημασία της εξόντωσης του Μπιν Λάντεν, σπεύδει να διαφωτίσει το κοινό. Η ταινία της δεν είναι ακριβώς ούτε πολιτικό δράμα ούτε δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, παρά το γεγονός ότι είχε πρόσβαση σε απόρρητα κρατικά έγγραφα, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση Ομπάμα να δεχτεί επικρίσεις. Ο σεναριογράφος Μαρκ Μπόαλ, στη δεύτερη συνεργασία του με τη σκηνοθέτη μετά το πολυβραβευμένο ΤΗΕ ΗURT LOCKER, δε ρίχνει το βάρος, ορθά, στο πεδίο των στρατιωτικών επιχειρήσεων και η πολυπόθητη εισβολή στο κρησφύγετο καταλαμβάνει το τελευταίο ημίωρο του φιλμ. Το ΖΕRO DARK THIRTY (οι δύο πρώτες λέξεις αναφέρονται στις μεταμεσονύχτιες ώρες και η τελευταία στη τοπική ώρα τη στιγμή της επέμβασης 00:30) έχει στο επίκεντρο του μία μοναχική γυναίκα χωρίς ίχνος προσωπικής ζωής που ο εντοπισμός και η σύλληψη του Μπιν Λάντεν της έχει γίνει αυτοσκοπός. Η Μπίγκελοου περιγράφει την επιτυχία της εξωτερικής πολιτικής όχι ως αποτέλεσμα του μαχητικού πνεύματος, αλλά ως προϊόν μίας διαυγούς στρατηγικής ανάλυσης δεδομένων και πληροφοριών από μία ομάδα πρακτόρων και αξιωματούχων που ανά πάσα στιγμή κινδυνεύουν να θεωρηθούν τρομοκρατικοί στόχοι. Στην προσπάθεια της να αξιοποιήσει τον όγκο των διαθέσιμων αρχείων, η Μπίγκελοου φορτώνει αδικαιολόγητα στη δράση κάποια ιστορικά γεγονότα, ενώ κάποια επεισόδια όπως οι σκηνές βασανιστηρίων έχουν μεγάλη διάρκεια δίχως προφανή δραματουργικό συσχετισμό. Η Τζέσικα Τσαστέιν ερμηνεύει με πειθώ και αυτοσυγκράτηση μία ηρωίδα που θα επιβληθεί με το πείσμα και τη διαίσθηση της σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον. Δίπλα της, με μία πληθωρική ερμηνεία, ο Τζέισον Κλαρκ στο ρόλο του γενειοφόρου συναδέλφου της. Αυτή είναι η τρίτη κοινή τους συμμετοχή, έπειτα από το straight to dvd TEXAS KILLING FIELDS της Έιμι Μαν και το ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ του Τζον Χίλκοουτ. Η μοναδική γυναίκα που έχει τιμηθεί με Όσκαρ και ΒΑFTA σκηνοθεσίας μπορεί να μην καταλήγει σε ένα ηθικό συμπέρασμα ή ένα σαφή καλλιτεχνικό στόχο, αλλά μας οδηγεί στη σκέψη ότι το καίριο χτύπημα στη διεθνή τρομοκρατία με σχεδόν αναίμακτο απολογισμό αποτελούσε ένα ρίσκο στατιστικών πιθανοτήτων που επιχειρήθηκε «For God And Country» όπως ήταν και ο αρχικός τίτλος της ταινίας.

Αξιολόγηση: 6/10

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr