fbpx

NEEΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ

του Νίκου Νικολαΐδη

Μία μεταβατική εβδομάδα είναι κινηματογραφικά αυτή που διανύουμε για την εγχώρια πραγματικότητα, ενώ τα διεθνή βλέμματα θα στραφούν στις ΗΠΑ όπου, με ελάχιστα εικοσιτετράωρα διαφορά, θα ανακοινωθούν οι υποψηφιότητες των φετινών βραβείων Όσκαρ και οι νικητές στις Χρυσές Σφαίρες.

BREATH OF THE GODS diastixo.grBREATH OF THE GODS

ΓΕΡΜΑΝΙΑ-ΙΝΔΙΑ/105'/CINEDOC

Ντοκιμαντέρ

Σκηνοθεσία: Γιαν Σμιντ- Γκαρέ

Εμφανίζονται: Γιαν Σμιντ-Γκαρέ, Πατάμπι Τζόις, Ιγενγκάρ

Ο μύθος: Ένα ταξίδι στις ρίζες της σύγχρονης γιόγκα που αν και μετράει αιώνες ιστορίας ως σύστημα της ινδικής φιλοσοφίας, ο Τιρουμιλάι Κρισναματσάρια ήταν αυτός που έθεσε τις βάσεις για τη διάδοση της σε τέτοιο βαθμό ώστε να θεωρείται ο πατέρας της γιόγκα τον εικοστό αιώνα.

 Η ανάγνωσή μας: Ο Γερμανός σκηνοθέτης ταινιών τεκμηρίωσης Γιαν Σμιντ-Γκάρε, διερευνά το παρελθόν του κορυφαίου δασκάλου στο περιβάλλον που εκείνος έδρασε, προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τα μυστικά της τεχνικής και της διδασκαλίας του. Ο ίδιος μπροστά στο φακό κατευθύνει τη δημοσιογραφική έρευνα με συνεντεύξεις από τα παιδιά του Κρισναματσάρια και μαθητές του που έγιναν φημισμένοι καθηγητές, όπως ο Πατάμπι Τζόις και ο Ιγενγκάρ. Παράλληλα ως νέος θαυμαστής, που ενστερνίστηκε τη γιόγκα παρασυρμένος από τη σύζυγο του, δεν διστάζει να κινηματογραφήσει τον εαυτό του σε διάφορες αναπαραστάσεις των πιο δύσκολων στάσεων, εκμεταλλευόμενος την καθοδήγηση των επιφανών δασκάλων. Σκοπός του να δείξει ότι η γιόγκα είναι για τον καθένα, καθώς και να μεταδώσει την αίσθηση της πνευματικής και σωματικής ευεξίας που προκαλεί στα εκατομμύρια ανθρώπων οι οποίοι καθημερινά την εξασκούν σε όλο το κόσμο. Το φιλμ δεν επιμένει σε βιογραφικές λεπτομέρειες για το ζωή και τις θεραπευτικές ικανότητες του Κρισναματσάρια, όμως γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο ίδιος και η οικογένεια του είχαν ένα ικανοποιητικό βιοτικό επίπεδο, χάρη στην εύνοια που κέρδισε από το Μαχαραγιά της Μυσώρης ήδη από τη δεκαετία του '20. Ο Σμιντ-Γκάρε εστιάζει στη φιλοσοφική πλευρά της διδασκαλίας και τη σταδιακή τελειοποίηση της σωματικής τεχνικής, σε εποχές που η γιόγκα δεν είχε την κοινωνική αποδοχή που συνάντησε στη Δύση τα τελευταία σαράντα χρόνια. Η ταινία εμπλουτίζεται από σπάνιο αρχειακό υλικό, με τον Κρισναματσάρια και την οικογένεια του στην καθημερινή τους πρακτική είτε στα μαθήματα που εκείνος παρέδιδε, σε ασπρόμαυρο φιλμ με τους μεσότιτλους και τη μουσική να παραπέμπουν στο βωβό κινηματογράφο του περασμένου αιώνα. Ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ που, με συγκρατημένο πάθος και υποβλητική ατμόσφαιρα, φωτίζει τις ευεργετικές πλευρές του διαλογισμού ως ένα εναλλακτικό μονοπάτι αυτογνωσίας.

Αξιολόγηση: 7/10  

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ARGO (ARGO) diastixo.grΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ARGO (ARGO)

ΗΠΑ/120'/VILLAGE

Σκηνοθεσία: Μπεν Άφλεκ

Ηθοποιοί: Μπεν Άφλεκ, Άλαν Άρκιν, Τζον Γκούντμαν, Μπράιαν Κράνστον

Ο μύθος: Το Νοέμβριο του 1979, υποστηρικτές της ιρανικής επανάστασης εισβάλλουν στο κτίριο της αμερικανικής πρεσβείας στην Τεχεράνη και συλλαμβάνουν δεκάδες ομήρους. Έξι διπλωματικοί υπάλληλοι κατά τη διάρκεια της αναταραχής, καταφέρνουν να ξεφύγουν πεζοί και βρίσκουν καταφύγιο στην κατοικία του Καναδού πρέσβη στο Ιράν. Με το χρόνο να πιέζει ασφυκτικά, ένας πράκτορας της CIA, ειδικός στις αποδράσεις, θέτει σε εφαρμογή ένα παράτολμο σχέδιο για τη διάσωση των Αμερικανών υπηκόων.

Η ανάγνωσή μας: Μία σοβαρή κρίση που έπληξε την αμερικανική διπλωματία και είχε μείνει μυστική, μέχρι ο πρόεδρος Κλίντον αρχικά, και αργότερα ένα άρθρο του περιοδικού Wired, τη φέρoυν στο φως της δημοσιότητας. Ο πράκτορας Τόνι Μέντεζ είχε την ανορθόδοξη ιδέα να φτάσει στο Ιράν ως σκηνοθέτης και να παρουσιάσει τους υπαλλήλους της πρεσβείας ως μέλη ενός κινηματογραφικού συνεργείου, που θα έκανε γυρίσματα για μία ταινία με το τίτλο Αργώ προκειμένου να εξασφαλίσει την έξοδο τους από τη χώρα. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ, ως παραγωγός, έγκαιρα διέβλεψε πρόσφορο το έδαφος για ένα τεκμηριωμένο σχόλιο πάνω στις όψεις της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ και τους προπαγανδιστικούς μηχανισμούς την εποχή του ψυχρού πολέμου. Ο Μπεν Άφλεκ ανέλαβε να σκηνοθετήσει για τρίτη φορά (XΩΡΙΣ ΙΧΝΗ, THE TOWN) και πρωταγωνίστησε, αντί του Μπραντ Πιτ που ήταν η αρχική του επιλογή, κρατώντας ένα cool ερμηνευτικό προφίλ. Ο κινηματογράφος ως δούρειος ίππος για την άσκηση εξουσίας, είναι ένα θέμα που είχαμε ξαναδεί με περισσότερο σαρκαστική διάθεση στο φιλμ του Μπάρι Λέβινσον Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ, ΕΝΑ ΡΟΖ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ. Ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός, φάνηκε κατώτερος των προσδοκιών μας και όσων απαιτεί ένα σφιχτοδεμένο πολιτικό θρίλερ. Η εύθυμη διάσταση που φέρνουν ο παραγωγός και ο μακιγιέρ του Χόλιγουντ, αποδυναμώνει το σασπένς και το διπλωματικό παρασκήνιο παραμένει θολό και αναξιοποίητο, τη στιγμή που στα χέρια, για παράδειγμα, ενός Κέβιν Μακ Ντόναλντ ή ενός Μάικλ Μαν, θα αποτελούσε τον κινητήριο μοχλό. Οι ερμηνείες δεν ξεφεύγουν από την τυποποίηση, αλλά είναι αξιοθαύμαστη η ομοιότητα ηθοποιών και πραγματικών προσώπων (θα το διαπιστώσετε στους τίτλους τέλους), αποτέλεσμα του ευφάνταστου casting και του καταπληκτικού μακιγιάζ. Ο Άφλεκ, ως σκηνοθέτης, προσεγγίζει την ταινία όπως και ο χαρακτήρας τον οποίο υποδύεται: με αφοσίωση στην λεπτομέρεια και την εξωτερική εικόνα, αλλά αδιαφορώντας για την ουσία της. Ωραιοποιεί καταστάσεις, δεν αποφεύγει τις ιστορικές ανακρίβειες, (οι Καναδοί διαμαρτύρονται ότι η ταινία υποβαθμίζει τη συμβολή τους στην αίσια έκβαση της υπόθεσης) για να καταλήξει σε μία άνευρη και φλύαρη αποστολή σωτηρίας. Πέντε υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες, κυρίως επειδή η ταινία κολακεύει την ευφυΐα και την πονηριά του μέσου Αμερικανού, αν και, δίχως να είναι στις προθέσεις της, τονίζει την τύχη ως τον αποφασιστικότερο παράγοντα της επιτυχίας του.

Αξιολόγηση: 3/10

Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΜΕ ΤΟ ΠΡΙΟΝΙ 3D (TEXAS CHAINSAW 3D) diastixo.grΟ ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΜΕ ΤΟ ΠΡΙΟΝΙ 3D (TEXAS CHAINSAW 3D)

HΠΑ/92'/ΟDEON

Σκηνοθεσία: Τζον Λούσενχοπ

Ηθοποιοί: Αλεξάντρα Νταντάριο, Νταν Γίγκερ, Μπιλ Μόσλει, Σκοτ Ίστγουντ

Ο μύθος: Μία νεαρή υπάλληλος σε σούπερ μάρκετ πληροφορείται ότι είναι υιοθετημένη, όταν κληρονομεί από τη γιαγιά της μία τεράστια έπαυλη στο Τέξας. Όταν θα βρεθεί εκεί με την παρέα της για τη γιορτή του Halloween, θα ανακαλύψει θανάσιμα μυστικά και το μοναδικό συγγενή της στο υπόγειο του σπιτιού.

Η ανάγνωσή μας: Το 1974 μία παραγωγή μόλις εκατοπενήντα χιλιάδων δολαρίων άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στο είδος των ταινιών τρόμου. Ο ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΗΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΜΕ ΤΟ ΠΡΙΟΝΙ του Τομπ Χούπερ έκοψε την ανάσα σε εκατομμύρια θεατές και ο Λέδερφεϊς καθιερώθηκε ως ένας από τους πιο αποκρουστικούς κακούς στην κινηματογραφική ιστορία. Ακολούθησαν δύο λιγότερες επιτυχημένες συνέχειες, το 1986 του ίδιου σκηνοθέτη και το 1990 από τον Τζεφ Μπαρ. Η τέταρτη ταινία του 1994 ήταν παραδόξως συνέχεια του πρωτότυπου φιλμ, κάτι που δικαιολογείται από την παρουσία του Κιμ Χένκελ στη σκηνοθεσία, σεναριογράφου της πρώτης ταινίας. Με παραγωγό τον Μάικλ Μπέι, ο Γερμανός Μάρκους Νίσπελ το 2003 γύρισε ένα ελεύθερο σεναριακά ριμέικ του αρχικού φιλμ, ενώ η εκδοχή του Τζόναθαν Λιέμπεσμαν το 2006 ήταν ένα πρίκουελ της πρωτότυπης ιστορίας. Τα χρονικά χάσματα ανάμεσα σε κάποιες ταινίες αιτιολογούν την απουσία θεματικής αλληλουχίας, τη στιγμή που διάσημα ονόματα παρέλασαν από το καστ των ταινιών της σειράς (Ντένις Χόπερ, Βίγκο Μόρτενσεν, Μάθιου Μακόναχι, Ρενέ Ζελβέγκερ, Τζέσικα Μπίελ). Συνέχεια (για τρίτη φορά!) όσων είδαμε στην πρωτότυπη παραγωγή, αποτελεί και αυτή η νέα τρισδιάστατη εκδοχή που σέβεται το μύθο του φρανσάιζ, αλλά δεν έχει σχεδόν τίποτα ουσιαστικό να προσθέσει. Με εξαίρεση το κίνητρο της εκδίκησης, που πυροδοτεί το μένος του Λέδερφεϊς και τους δεσμούς αίματος που τον κάνουν αλληλέγγυο με το παραλίγο θύμα του, τα πάντα παραπέμπουν σε ένα ακριβό b movie, με σύντομα σοκαριστικά πλάνα που δεν παρατείνουν σαδιστικά το μαρτύριο των θυμάτων. Οι Τομπ Χούπερ και Κιμ Χένκελ ως επιβλέποντες εκτελεστικοί παραγωγοί, τονίζουν το οικογενειακό κλίμα και πέρα από την ιστορία, αφού τρεις πρωταγωνιστές του 1974 συμμετέχουν και τώρα. Η Μέριλιν Μπερνς το κορίτσι που ξεσήκωνε τότε με τα ουρλιαχτά της, είναι η γιαγιά της ηρωίδας, ο Γκιούναρ Χάνσεν ο πρώτος Λέδερφεϊς είναι ο θείος της, ενώ ο Τζον Ντούγκαν υποδύεται και πάλι τον παππού, όπως πριν σαράντα χρόνια!

Αξιολόγηση: 2/10

Η ΜΑΝΑ (ΜΑΤ) diastixo.grΗ ΜΑΝΑ (ΜΑΤ)

ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ/89'/ΝΕW STAR

Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβκιν

Ηθοποιοί: Βέρα Μπαρανόφσκαγια, Νικολάι Μπατάλοφ

Ο μύθος:-

Η ανάγνωσή μας: Δεν προβλήθηκε σε κριτικούς/δημοσιογράφους

Αξιολόγηση:-

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.