A+ A A-

H ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΤΖΟΚΕΡ: ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ

H ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΤΖΟΚΕΡ: ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑτου Νίκου Νικολαΐδη

Στις 20 Ιουλίου ο 24χρονος Τζέιμς Χολμς, μεταπτυχιακός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, εισέβαλε πάνοπλος φορώντας αλεξίσφαιρο γιλέκο και αντιασφυξιογόνο μάσκα σε κινηματογράφο όπου προβαλλόταν για πρώτη μέρα η νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (THE DARK KNIGHT RISES) στο προάστιο Ορόρα του Ντένβερ, προκαλώντας το θάνατο δώδεκα ανθρώπων και τον τραυματισμό πενήντα οκτώ. Ο δράστης φορούσε τη στολή του Τζόκερ, του αντιπάλου του Μπάτμαν από την προηγούμενη ταινία της σειράς.

Το αιματηρό περιστατικό, πέρα από τον αποτροπιασμό που προκάλεσε και το πολυήμερο πένθος όπου βύθισε τις ΗΠΑ, αποτέλεσε βαθιά μαχαιριά στη βιομηχανία του θεάματος και ένα στην κυριολεξία πισώπλατο χτύπημα στους μαζικούς αποδέκτες της. Οι ιλιγγιώδεις και πολύπλευρα προπαγανδιστικοί μηχανισμοί προώθησης ταινιών από τα μεγάλα στούντιο και η γιγάντωσή τους από τον ειδικό κινηματογραφικό Τύπο θα μπορούσαν να θεωρηθούν γενεσιουργοί παράγοντες εγκληματικών ενεργειών, όπως αυτής του Χολμς. Ο μοναχικός νεαρός με το λευκό ποινικό μητρώο, που προκάλεσε μακελειό χωρίς κάποιο ιδεολογικό κίνητρο, είναι η εφιαλτική απάντηση σε μια χώρα όπου είναι πανεύκολη η απόκτηση και κατοχή όπλων, παρά την αυστηρή νομοθεσία που κατά καιρούς έχει εφαρμοστεί. Το γεγονός ότι συνέβη στις ΗΠΑ μπορεί να ερμηνευθεί ως συμπτωματικό, αφού και στο νησί Λαμπεντούζα ένας Ιταλός έπεσε λίγες μέρες αργότερα από τον δεύτερο όροφο κτιρίου αναφωνώντας ότι είναι ο Μπάτμαν, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί. Όμως η Αμερική δεν παύει να αποτελεί το πιο πιθανό στατιστικά μέρος του κόσμου για την εκδήλωση τέτοιων περιστατικών.

Η κινηματογραφική βιομηχανία, αντί να επανεξετάσει σοβαρά τις επικίνδυνες υπερβολές δεκάδων πανάκριβων παραγωγών σε επίπεδο περιεχομένου, είναι αλήθεια ότι ελάχιστα θορυβήθηκε και αντέδρασε σπασμωδικά. Στην εν λόγω ταινία υπάρχουν δύο σκηνές με επιθέσεις σε ανυποψίαστους πολίτες –μία σε χρηματιστήριο και μία σε στάδιο– ανάλογες του αιφνιδιασμού που δέχτηκαν οι θεατές στο Ντένβερ, επιβεβαιώνοντας την τραγική ταύτιση μυθοπλασίας και πραγματικότητας. Από τη νέα ταινία του Ρούμπεν Φλέισερ GANGSTER SQUAD, που θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα τον ερχόμενο Ιανουάριο με τους Σον Πεν, Νικ Νόλτε, Τζος Μπρόλιν και Ράιαν Γκόσλινγκ, οι δύο τελευταίοι αναγκάστηκαν να ξαναγυρίσουν κάποια πλάνα μετά τα αιματηρά γεγονότα. Μία σκηνή της συγκεκριμένης ταινίας, που τοποθετείται χρονικά στις δεκαετίες του '40 και του '50, περιέγραφε επίθεση σε κινηματογραφική αίθουσα και υπήρχε στο τρέιλερ που αποσύρθηκε – πιθανόν με το νέο μοντάζ να μην υπάρχει η σκηνή αυτή, για να μην προκαλέσει το δημόσιο αίσθημα και βλάψει την εισπρακτική της πορεία.

Ο τρόπος και η άνεση με την οποία ο δράστης στο Ντένβερ πραγματοποίησε το χτύπημά του δεν άνοιξε ούτε τη συζήτηση για το βαθμό ασφαλείας και τις προϋποθέσεις φύλαξης που θα πρέπει να πληρούνται για τη σωματική ακεραιότητα του κοινού. Αίθουσες που πρόβαλλαν την ίδια ταινία στο Μέιν και στο Λος Άντζελες λίγα εικοσιτετράωρα μετά τα οδυνηρά περιστατικά του Ντένβερ θορυβήθηκαν από τις απειλητικές φωνές κάποιων θεατών με τάσεις βίαιης συμπεριφοράς. Τα παραπάνω, πέρα από δείγματα μιας πρόσκαιρης υστερίας, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η περίπτωση Χολμς να βρει αργά ή γρήγορα μιμητές, αν συνεχίσει η ποπ κουλτούρα να έχει τον ίδιο βαθμό επιρροής.

Τα Μέσα Ενημέρωσης έκλεισαν πολύ σύντομα τον κύκλο αναφορών τους στη συγκεκριμένη υπόθεση, όχι όμως γιατί εξαντλήθηκε δημοσιογραφικά ή για να προστατευτούν ευαίσθητες προσωπικότητες από μια επικίνδυνη φιλολογία. Το Χόλιγουντ αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους τομείς εξαγωγών της αμερικανικής οικονομίας, οι επενδύσεις είναι ανυπολόγιστες και τα συμφέροντα που διακυβεύονται τεράστια. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η ίδια η ταινία Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ, που κόστισε 250 εκατομμύρια δολάρια ενώ οι εισπράξεις της μόνο στις ΗΠΑ σε τέσσερις εβδομάδες άγγιξαν τα 410 εκατομμύρια.

Δύο μήνες αργότερα, η κοινωνία προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές της, η βιομηχανία του σινεμά να ξεχάσει το συντομότερο δυνατόν το συμβάν και οι Αρχές άπραγες να το κατατάξουν στα αστυνομικά αρχεία ως μεμονωμένη πράξη ενός διαταραγμένου μυαλού. Τα σημεία των καιρών δείχνουν ότι το σκοτάδι δε θα δημιουργεί στο μέλλον απλώς μια υποβλητική μαγική ατμόσφαιρα μέσα σε μια αίθουσα, αλλά θα είναι κάτι σύμφυτο με τον τρόμο και τον πανικό, αν το Κακό αποφασίσει να εισβάλει από την αναπάντεχη πλευρά της, κάτι που φυσικά όλοι απεύχονται.

 

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr