fbpx

ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ 22 ΜΑΪΟΥ του Νίκου Νικολαΐδη

 

Το 67ο Φεστιβάλ Καννών συγκεντρώνει ακόμη μια χρονιά τα βλέμματα των σινεφίλ από τις 14 Μαΐου μέχρι τις 25 Μαΐου, οπότε και ολοκληρώνεται. Δεκαοχτώ σκηνοθέτες διαγωνίζονται με τις νέες τους ταινίες για τον Χρυσό Φοίνικα, ανάμεσά τους τέσσερις Γάλλοι (Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Ολιβιέ Ασαγιάς, Μισέλ Χαζαναβίσιους, Μπερτράν Μπονελό), τρεις Καναδοί (Ατόμ Εκογιάν, Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, Ξαβιέ Ντολάν), δύο Αμερικανοί (Μπένετ Μίλερ, Τόμι Λι Τζόουνς), δύο Άγγλοι (Μάικ Λι, Κεν Λόουτς), ενώ μόλις τρεις είναι οι δημιουργοί εκτός αμερικανικής και ευρωπαϊκής ηπείρου, με γνωστότερο τον Τούρκο Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν. Ισχνή η εγχώρια παρουσία στην Κρουαζέτ, έκανε πολλούς που μιλούσαν διθυραμβικά για την πρόοδο του ελληνικού κινηματογράφου χωρίς να προσμετρούν τις απορρίψεις των ελληνικών συμμετοχών στα ξένα φεστιβάλ (λίστα που για ευνόητους λόγους ποτέ δεν δημοσιοποιείται) να ανασκουμπωθούν. Το ελληνικό χρώμα φέτος συνοψίζεται σε δύο μικρού μήκους ταινίες, το ΜΕΜΟRY RELOADED των Πάνου Παππά και Δέσποινας Χαραλάμπους και το ΚΟΥΤΙ της Κατερίνας Γιαννακοπούλου, και τη μεγάλου μήκους νέα ταινία του Πάνου Κούτρα XENIA στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα, που δεν φαίνεται να έχει βάσιμες ελπίδες διάκρισης. Αυτό δεν πιθανολογείται μόνο επειδή συναγωνίζεται ονόματα όπως την Άσια Αρτζέντο (τρίτη σκηνοθετική της δουλειά), τον Ματιέ Αμαλρίκ (στο επόμενο βήμα του μετά το αριστουργηματικό ΤΟΥΡΝΕ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ) και τον Ράιαν Γκόσλινγκ (στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο LOST RIVER). To XENIA (που ήδη παρακολουθήσαμε), μέσα από το οδοιπορικό δύο νεαρών Αλβανών οι οποίοι αναζητούν τον Έλληνα βιολογικό πατέρα τους, αν και περιλαμβάνει θέματα που απασχολούν τον δημιουργό της ΣΤΡΕΛΛΑΣ, σφραγίζεται από την αδύναμη κοινωνική παρατήρηση. Ένα πεζοπορικό road movie με αμέτρητες στάσεις σε περίπτερα για αγορά γλειφιτζουριών.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΕΪΖΙ (WHAT MAΙSIE KNEW)ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΕΪΖΙ (WHAT MAΙSIE KNEW)
ΗΠΑ/99'/SEVEN FILMS-SPENTZOS FILM
Σκηνοθεσία: Σκοτ ΜακΓκίχι, Ντέιβιντ Σίγκελ
Ηθοποιοί: Ονάτα Έιπριλ, Τζούλιαν Μουρ, Στιβ Κούγκαν, Αλεξάντερ Σκάαρσγκαρντ, Τζοάνα Βάντερχαμ

Ο μύθος: Ύστερα από δικαστική απόφαση, η μικρή Μέιζι υποχρεώνεται να μοιράζει τη ζωή της ανάμεσα στη ροκ σταρ μητέρα της και τον έμπορο τέχνης πατέρας της, που αποφάσισαν να χωρίσουν. Σταδιακά θα βρει την αγάπη και την κατανόηση στους νέους συντρόφους των γονέων της.
Η ανάγνωσή μας: Η πέμπτη ταινία των ΜακΓκίχι και Σίγκελ (ΣΕ ΒΑΘΙΑ ΝΕΡΑ), που υπογράφουν εδώ και μία εικοσαετία ως δίδυμο, είναι μία ελεύθερη διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Χένρι Τζέιμς μεταφερμένη από το βικτοριανό Λονδίνο στο σύγχρονο Μανχάταν. Το άλλο ντουέτο της ταινίας, οι σεναριογράφοι Νάνσι Ντόιν και Κάρολ Καρτράιτ, παίρνει αποστάσεις από τη νουβέλα του κολοσσού της αμερικανικής λογοτεχνίας όσο και από τις δικονομικές παρενέργειες της κηδεμονίας που χαρακτήριζαν το ΚΡΑΜΕΡ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΡΑΜΕΡ του Ρόμπερτ Μπέντον. Αυτό που μαθαίνει η λιλιπούτεια Μέιζι είναι ότι η καριέρα και οι επαγγελματικές υποχρεώσεις έχουν μεγαλύτερη σημασία για τους γονείς της από τη δική της ύπαρξη, την αναγκαιότητα ενός πατέρα και μίας μητέρας στη ζωή της. Οι δύο σκηνοθέτες, υπερβολικά αποστασιοποιημένα, παρατηρούν τις επιπτώσεις που έχει στην ψυχοσύνθεση ενός παιδιού η γονική εγκατάλειψη και σκιαγραφούν χωρίς ρομαντικά τερτίπια τη συγκρότηση μίας άτυπης νέας οικογένειας. Με τη λιτή καθοδήγησή τους, η μικρή Ονάτα Έιπριλ βιώνει ανέκφραστα τον εγωκεντρισμό των ενηλίκων και λυγίζει συναισθηματικά μόνο μία στιγμή, μόνο με ένα δάκρυ. Αναπάντεχα ικανοποιητικές είναι οι ερμηνείες των δύο παρτενέρ, Αλεξάντερ Σκάαρσγκαρντ και Τζοάνα Βάντερχαμ, των διαζευγμένων που αναδεικνύουν τα αισθήματα της ευθύνης και της ανθρωπιάς. Παρά τη θετική κριτική υποδοχή, αυτή η προπέρσινη παραγωγή δεν είχε ανάλογη εμπορική απήχηση πιθανόν γιατί οι ανεύθυνοι γονείς αυτού του κόσμου είναι πολυάριθμοι και οι Ερινύες με κινηματογραφική γλώσσα μία απωθητική ιδέα.
Αξιολόγηση: 7/10

ΙΝΤΕRΜΕΖΖΟΙΝΤΕRΜΕΖΖΟ
ΣΟΥΗΔΙΑ/93'/ΝΕW STAR
Σκηνοθεσία: Γκούσταφ Μολάντερ
Ηθοποιοί: Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Γκέστα Έκμαν, Ίνγκα Τίντμπλαντ

Ο μύθος: Ύστερα από την απόσυρση του πιανίστα του, ένας διάσημος βιολιστής τον αντικαθιστά στην προγραμματισμένη περιοδεία του με τη δασκάλα πιάνου της κόρης του, την οποία ερωτεύεται εγκαταλείποντας την οικογένειά του.
Η ανάγνωσή μας: Μία σουηδική ταινία του 1936, που προβάλλεται πρώτη φορά στην Ελλάδα και αποτέλεσε το καλλιτεχνικό διαβατήριο της Ίνγκριντ Μπέργκμαν για τη διεθνή καριέρα της. Ο παραγωγός Ντέιβιντ Ο' Σέλζνικ είδε σε ιδιωτική προβολή το φιλμ, εντυπωσιάστηκε από την 21χρονη ηθοποιό και της εξασφάλισε το πρώτο της συμβόλαιο στο Χόλιγουντ. Το ντεμπούτο της στις ΗΠΑ έγινε το 1939 με το πρώτο ομώνυμο ριμέικ της ταινίας και συμπρωταγωνιστή τον Λέσλι Χάουαρντ (το δεύτερο γυρίστηκε το 1980 από τον Τζέρι Σάτζμπεργκ με τον τίτλο HONEYSUCKLE ROSE). Η Μπέργκμαν όμως δεν είναι ο αποκλειστικός λόγος για να κάνει ο σύγχρονος θεατής ένα διάλειμμα με αυτή την ευρωπαϊκή προπολεμική ταινία. Ο σκηνοθέτης Γούσταφ Μολάντερ με μία μοντέρνα γραφή σχολιάζει τα ήθη της εποχής του μέσα από την πορεία ενός απαγορευμένου έρωτα και τις επιπτώσεις του στη ζωή ενός διάσημου μουσικού. Η συζυγική κρίση, οι θυσίες που απαιτεί η τέχνη, η διαίσθηση ενός καλλιτέχνη για τη στιγμή της αποχώρησής του φιλτράρονται από τον Φινλανδό δημιουργό. Ο Μολάντερ παράλληλα διαποτίζει με έντονη μουσικότητα αυτό το ερωτικό δράμα χρησιμοποιώντας λειτουργικά συνθέσεις των Τσαϊκόφσκι, Πρόβοστ και Σίντιγκ. Η Μπέργκμαν, που σκιαγραφείται ως ένας νεανικός πειρασμός παρά σαν μία μοιραία απενοχοποιημένη γυναίκα, επισκιάζεται από την εμπειρία των ηθοποιών που υποδύονται το ζευγάρι: τον Γκέστα Έκμαν, μία μεγάλη δόξα του σουηδικού θεάτρου (δύο χρόνια πριν από τον θάνατό του από υπερβολική δόση κοκαΐνης), που έγραψε μαζί με τον σκηνοθέτη το σενάριο, και την κομψή Ίνγκα Τίντμπλαντ, η οποία υπομένει με αξιοπρέπεια το ιντερμέδιο του γάμου της.
Αξιολόγηση: 6/10

Χ-ΜΕΝ: ΗΜΕΡΕΣ ΕΝΟΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (Χ-ΜΕΝ: DAYS OF FUTURE PAST)Χ-ΜΕΝ: ΗΜΕΡΕΣ ΕΝΟΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ (Χ-ΜΕΝ: DAYS OF FUTURE PAST)
HΠΑ-ΑΓΓΛΙΑ/131'/ODEON
Σκηνοθεσία: Μπράιαν Σίνγκερ
Ηθοποιοί: Χιου Τζάκμαν, Τζένιφερ Λόρενς, Τζέιμς ΜακΑβόι, Μάικλ Φασμπέντερ

Ο μύθος: Οι Χ-Μen στέλνουν τον Γούλβεριν στο 1973 για να αλλάξει τον ρου της ιστορίας ανθρώπων και μεταλλαγμένων. Προκειμένου να αποτρέψει τη Μιστίκ απ' το να δολοφονήσει έναν διεφθαρμένο επιστήμονα, θα συνεργαστεί με τους Προφέσορ -Χ και Μαγκνίτο.
Η ανάγνωσή μας: Όπως και ο ήρωάς του, ο Μπράιαν Σίνγκερ επιστρέφει στο καλλιτεχνικό του παρελθόν και στο αγαπημένο του κόμικ της Μarvel τρίτη φορά ως σκηνοθέτης, ενώ σε άλλα δύο (από τα συνολικά επτά) φιλμ ήταν παραγωγός. Χωρίς να επικεντρώνεται σε κάποιον συγκεκριμένο χαρακτήρα όπως οι τρεις προηγούμενες ταινίες, η ιστορία τονίζει το συλλογικό πνεύμα και αποτελεί την ιδανική αφορμή για να επαναλάβουν τους ρόλους τους εννέα γνωστοί ηθοποιοί. Με το μεγαλύτερο μέρος της δράσης να διεξάγεται στη δεκαετία του '70, ο Αμερικανός σκηνοθέτης μάς προσφέρει την πιο ανθρωποκεντρική περιπέτεια της σειράς, όπου τα ειδικά εφέ δεν έχουν πρωτεύοντα ρόλο. Το σενάριο του Σάιμον Κίνγκμπεργκ διαθέτει φιλειρηνικό μήνυμα, σαρκαστικούς υπαινιγμούς (ο πρόεδρος Tζον Κένεντι ήταν ένας μεταλλαγμένος) και αποφεύγει τις σαφείς πολιτικές αναφορές, όπως είχε συμβεί στο Χ-ΜΕΝ: Η ΠΡΩΤΗ ΓΕΝΙΑ με την κρίση στην Κούβα το 1962. Ο Σίνγκερ κινηματογραφεί με έναν ευανάγνωστο τρόπο το ταξίδι στον χρόνο με τις εντελώς απαραίτητες σφήνες του παρόντος αξιοποιώντας το slow motion, όταν η δράση κορυφώνεται και στις χορογραφημένες μονομαχίες σώμα με σώμα. Η αισθητική δεν ζαλίζει το βλέμμα με ρετρό λεπτομέρειες, κάτι που ισχύει επίσης για τις σκηνές καταστροφής που είναι συγκρατημένες, με εξαίρεση την εντυπωσιακή μεταφορά ενός ολόκληρου σταδίου από την τηλεπαθητική ικανότητα του Μαγκνίτο. Το βάρος ερμηνευτικά πέφτει στους Τζάκμαν, Φασμπέντερ, Λόρενς και ΜακΑβόι, ενώ τα υπόλοιπα ονόματα σε τυπικές ή cameo εμφανίσεις εξυπηρετούν εμπορικά τον συναισθηματικό συμβολισμό της επανένωσης. Ο Σίνγκερ δεν απογειώνει αλλά επαναφέρει στοιχειωδώς το φρανσάιζ στις... ημέρες ενός αξέχαστου παρελθόντος όπως θα έπρεπε, πιο ορθόδοξα, να είναι ο ελληνικός τίτλος της ταινίας.
Αξιολόγηση: 5/10

ZAMΠΙΖΙΑ: ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ (ΖΑΜPEZIA)ZAMΠΙΖΙΑ: ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ (ΖΑΜPEZIA)
ΝΟΤΙΑ ΑΦΡΙΚΗ/83'/FEELGOOD
Σκηνοθεσία: Γουέιν Τόρνλεϊ
Ακούγονται: Θανάσης Κουρλαμπάς, Ηλίας Ζερβός
Κινουμένων σχεδίων μόνο με ελληνική μεταγλώττιση

Ο μύθος: Στην εξωτική Ζαμπίζια, όπου κατοικούν πτηνά κάθε είδους, ένα νεαρό γεράκι θα αφήσει την ασφάλεια της φωλιάς του και θα συμμετάσχει σε μία περίπολο προστασίας της πόλης, μαθαίνοντας πολλά για την καταγωγή του και το νόημα της συνεργασίας.
Η ανάγνωσή μας:-
Αξιολόγηση:-

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.