A+ A A-

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣτης Νατάσας Αβούρη

Ο προβληματισμός για την «ελληνικότητα»[1]  είναι πολιτισμικής τάξης φαινόμενο και έχει μακρά πορεία. Στη νεοελληνική πνευματική ιστορία συνδέεται με τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και την ιστορική ανάγκη να διαμορφωθεί το πολιτισμικό και εκπαιδευτικό πρότυπο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Το εκφράζει, παράλληλα με άλλους πολλούς, σε πρώτη φάση,  ο Σολωμός με τη συζήτηση γύρω από τον εθνικό χαρακτήρα. Τη δεύτερη φάση σημαδεύει, η διαλεκτική αντίθεση προς τη θεωρία του Φαλμεράιερ, αλλά και σε παραλληλία προς άλλα ευρωπαϊκά κινήματα, το κίνημα της ηθογραφίας, σε συνδυασμό με τη Λαογραφία (Ν. Πολίτης), τη Γλωσσολογία (Γ. Χατζιδάκης) αλλά και την ιστοριογραφία του Κ. Παπαρρηγόπουλου και του Σπυρ. Ζαμπέλιου (2ο μισό του  19ου αιώνα). Την τρίτη, και πιο δυναμική φάση, εκφράζει η εθνική ιδέα του Κωστή Παλαμά, Άγγελου Σικελιανού, του Ίωνα Δραγούμη, του Περικλή Γιαννόπουλου και το ιδεολογικό φαινόμενο της Μεγάλης Ιδέας.

 

Εμφανίσεις: 3352

Περισσότερα...

ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΥ: ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ, 1954της Αναστασίας Αβούρη

«Χαρές και πλούτη κι αν χαθούν, και τα βασίλεια κι όλα,

τίποτα δεν είναι σαν στητή, μένει η ψυχή κι ολόρθη»

Διονύσιος Σολωμός

Το παραπάνω μότο από τον εθνικό μας ποιητή θα μπορούσε να χαρακτηρίσει απόλυτα τον Σοφοκλή Χρήστου, Έλληνα ζωγράφο,

 

Εμφανίσεις: 2073

Περισσότερα...

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΖΕΥΓΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΖΕΥΓΗΗ Ελληνοαμερικανική Ένωση και ο «Φωτογραφικός Κύκλος» συνεχίζουν τη συνεργασία τους με την τρίτη έκθεση από τη σειρά που τιτλοφορείται «Φωτογραφικά ζεύγη».

Σε αυτές τις εκθέσεις παρουσιάζεται η δουλειά δύο φωτογράφων και μελών τού «Κύκλου», των οποίων οι δρόμοι της ζωής ή της φωτογραφίας συναντώνται με κάποιο τρόπο. Μπορεί να είναι συγγενείς ή μπορεί να είναι αχώριστοι φίλοι. Μπορεί το θέμα της φωτογραφίας τους να είναι κοινό, ή μπορεί και η καλλιτεχνική τους προσέγγιση να είναι όμοια. Μπορεί όμως να συνδέονται και μέσα από την ουσιαστική διαφορά μιας φαινομενικά όμοιας δουλειάς. Έτσι, ο διάλογος των εκάστοτε δύο καλλιτεχνικών προτάσεων θα επεκτείνεται νοερά και πέρα από τις αναρτημένες φωτογραφίες, αφού η σχέση των ίδιων των φωτογράφων αλλά και των προτάσεών τους θα προκαλεί τις αναζητήσεις ταυτίσεων και αποστάσεων.

 

Εμφανίσεις: 1574

Περισσότερα...

4 ΑΟΡΑΤΕΣ ΠΟΛΕΙΣ Η’ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ

4 ΑΟΡΑΤΕΣ ΠΟΛΕΙΣ Η’ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣτης Σοφίας Διονυσοπούλου

Όταν οι εικόνες μιλούν, περπατούν, σιωπούν, εξαφανίζονται, τυφλώνουν, αποδεκατίζονται, όταν το φωτογραφικό χαρτί δίνει την εντύπωση καμβά, το μαύρο πλαίσιο παίζει με το καρέ του σινεμά και το πλέξιγκλας φωτίζει τη σκληρότητα, όταν, εν ολίγοις, το μεταφυσικό μαχαίρι φτάνει στο κόκκαλο, βρίσκεται κανείς μπροστά σε μια παράδοξα θεατρική έκθεση φωτογραφίας.

4 Α(Ο)ΡΑΤΕΣ ΠΟΛΕΙΣ, τέσσερις φωτογράφοι-ποιητές της καθημερινότητας: Ελένη Ανυφαντάκη, Άκης Δέτσης, Δημήτρης Μυτάς, Βασίλης Πρωτοπαπάς. Πού; Σε έναν χώρο-φυλακή, σπηλιά και αρχοντικό μιας περασμένης εποχής, τόπο ιδανικό για κατοικία των ονείρων.

Άκης Δέτσης: κόσμος ερμητικός, παράθυρα ανοιχτά σε σπίτια σφραγισμένα και ανθρώπινες μορφές χαμένες μέσα σε άλλες, παραδόξως ζωντανότερες μορφές − μορφές πάχνης, καπνού, στοιχειών, ποιος ξέρει;

Βασίλης Πρωτοπαπάς: ασπρόμαυρο και έγχρωμο, απόλαυση και απουσία, πόλη σιωπηλή, φόρμες απροσδιόριστες, ενωμένες μ’ ένα ενιαίο εσωτερικό τραγούδι.

Δημήτρης Μυτάς: σκληρό ασπρόμαυρο, ίσκιοι, γραμμές, τοίχοι ολόλευκοι, πρόσωπα εγκλωβισμένα, σε μια ωμή συμπύκνωση του χρόνου.

 

Εμφανίσεις: 1840

Περισσότερα...

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΕΡΟΥΤΣΟΥ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΕΡΟΥΤΣΟΥσυνέντευξη στη Βασιλική Φατούρου

Με αφορμή την έκθεση ζωγραφικής της, «Εικόνες Δεκεμβρίου», στον Πολυχώρο Μεταίχμιο, μιλήσαμε με την Κατερίνα Βερούτσου, μία από τις σημαντικές Ελληνίδες εικονογράφους παιδικών βιβλίων, η οποία έχει ασχοληθεί επαγγελματικά με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και τη σκηνογραφία για την τηλεόραση και το θέατρο.

Ποια θυμάσαι να είναι η πρώτη σου επαφή με τη ζωγραφική;

Δεν ξέρω ακριβώς πότε συνέβη αυτό. Αυτό που θυμάμαι από πολύ μικρή ηλικία είναι πως ένιωθα μεγάλη ευχαρίστηση και ηρεμία όταν ζωγράφιζα, χωρίς να μ’ ενδιαφέρει το αποτέλεσμα. Ήταν οι μυρωδιές και οι υφές των χρωμάτων που αγαπούσα. Ήταν το μόνο πράγμα που ήθελα να κάνω.

Τελειώνοντας τις σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ, τι ήταν εκείνο που σε έσπρωξε στο μονοπάτι της παιδικής εικονογράφησης;

Η εικονογράφηση ήταν μέσα στο μυαλό μου πάντα, γιατί από παιδί χανόμουν μέσα στα εικονογραφημένα βιβλία. Ποτέ δεν είχα σκεφτεί όμως τον εαυτό μου σαν επαγγελματία εικονογράφο. Όταν επέστρεψα στην Ελλάδα για να μείνω, έτυχαν μια σειρά από γεγονότα τα οποία με έσπρωξαν στην εικονογράφηση των πρώτων μου βιβλίων σχεδόν χωρίς να το συνειδητοποιήσω. Γι’ αυτό νομίζω πως άργησα να βρω τον εικαστικό μου δρόμο στην εικονογράφηση.

 

Εμφανίσεις: 2346

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr