A+ A A-

«Τα χνάρια του χρόνου και του χώρου στις προσωπογραφίες του Νίκου Κακαδιάρη» της Νατάσας Αβούρη

«Τα χνάρια του χρόνου και του χώρου στις προσωπογραφίες του Νίκου Κακαδιάρη» της Νατάσας Αβούρη


Μία από τις πλέον δυσεκπλήρωτες επιδιώξεις ενός καλλιτέχνη συνιστά η διαδικασία σύλληψης –προσωπικής ερμηνείας– και εικαστικής αποτύπωσης του κοσμικού αέναου γίγνεσθαι και μάλιστα με μέσα και υλικά τα οποία τις περισσότερες φορές εγκλωβίζονται, είτε από τη φύση τους είτε από σκόπιμη επιλογή, σ’ ένα συγκεκριμένο και καθορισμένο χρονικά και χωροταξικά πλαίσιο παρουσίασης (π.χ. σ’ έναν ζωγραφικό πίνακα). Η εικαστική αυτή υπέρβαση των ανθρώπινων ορίων βρίσκει την ωριμότερη αλλά και ίσως τραγικότερη έκφανσή της στην κατηγορία των πορτρέτων και των προσωπογραφιών: η επίγεια ματαιοδοξία της νεότητας, της αρετής, του πλούτου, της σοφίας, της ηδονής, της ανωτερότητας, της ευτυχίας, της καθημερινότητας, μετενσαρκώνεται μέσω της Τέχνης σ’ ένα βωβό, ασάλευτο τρόπαιο της στιγμιαίας νίκης των εικονιζόμενων προσώπων και του δημιουργού˙ ταυτόχρονα ωστόσο μετατρέπεται σε έναν «λαλίστατο», αείκρουνο κώδικα επικοινωνίας που μεταφέρει μηνύματα, φανερά ή απόκρυφα, σε τυχόν μελλοντικούς πρόθυμους αποδέκτες για το πότε, το πού, το ποιος και το γιατί του κάθε έργου.

Στην περίπτωση του ζωγράφου Νίκου Κακαδιάρη, η επισταμένη ενασχόληση με τη μορφή –κυρίως τη γυναικεία– στο ομώνυμο λεύκωμά του (Νίκος Κακαδιάρης, εκδόσεις Titanium, Μάρτιος 2006) κινείται πιθανώς γύρω από τρεις βασικούς πυρήνες: τις πολυεπίπεδες διασυνδέσεις μεταξύ ανθρώπων και χώρων, τις υποφώσκουσες αναφορές σε παλαιότερα ή σύγχρονα εικαστικά πρότυπα και τη σχεδόν αινιγματική αλληλεπίδραση του προσώπου/ προσωπείου του τελάρου με εκείνο του δημιουργού/ προβολέα και, τελικά, του θεατή/ κριτή. Κοινό στοιχείο και των τριών αυτών αξόνων σκέψης και δράσης του εικαστικού αποτελεί η επιθυμία του να θέτει κατ’ αρχάς ερωτήματα για να αισθητικοποιεί εντέλει έναν «άφατο» διάλογο ανάμεσα στο τώρα και το τότε, τα αντικείμενα και τα υποκείμενα, τον εαυτό του και τους άλλους.

 

Εμφανίσεις: 976

Περισσότερα...

«Απολογητική στον Αριστοτέλη» και «Αρχαίος Ικέτης – Σύγχρονος Πρόσφυγας» στο Μέγαρο Μουσικής

«Απολογητική στον Αριστοτέλη» και «Αρχαίος Ικέτης – Σύγχρονος Πρόσφυγας» στο Μέγαρο Μουσικής


Το 2016 έχει οριστεί από την Unesco «Παγκόσμιο Έτος Αριστοτέλη». Η Διεθνής Εταιρεία Ελληνικής Φιλοσοφίας, η Ελληνική Φιλοσοφική Εταιρεία και η Φιλοσοφική Εταιρεία Κύπρου διοργανώνουν, μετά από ανάθεση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Φιλοσοφικών Εταιρειών, το Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας: «Η Φιλοσοφία του Αριστοτέλη» (WCP2016).

 

Εμφανίσεις: 1543

Περισσότερα...

«Ιωάννης Μητράκας: Εικονοκλαστικά είδωλα ενός εικονολάτρη» της Νατάσας Αβούρη

«Ιωάννης Μητράκας: Εικονοκλαστικά είδωλα ενός εικονολάτρη» της Νατάσας Αβούρη


«Εν αρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος». Το εναρκτήριο εδάφιο της Παλιάς Διαθήκης –και συνάμα της χριστιανικής Κοσμογονίας– που συνοψίζει και συμπεριλαμβάνει εννοιολογικά τόσο τη θεολογική διάσταση του Λόγου ως έκφραση/ εκδήλωση της θεϊκής σοφίας, όσο και τη φιλοσοφική του διάσταση ως ρυθμιστική αρχή του σύμπαντος εσωκλείεται πιθανότατα και στο τρίπτυχο σύλληψη - εκτέλεση - δημιουργία του εικαστικού Ιωάννη Μητράκα. Με αφορμή την αναδρομική έκθεση 85 και πλέον έργων του στο Μουσείο Μπενάκη, από τις 17 Φεβρουαρίου μέχρι και τις 27 Μαρτίου 2016, μας δίνεται η δυνατότητα να ανιχνεύσουμε τις ποικίλες χρονικές στιγμές της συνολικής πορείας του καλλιτέχνη, αρχής γενομένης από τη δεκαετία του 1960, που λειτούργησαν ως ψηφίδες σκέψεων, βιωμάτων, επιρροών και προσωπικών επιλογών του.

Γεννημένος στο Μεσοχώρι της Ανατολικής Ρωμυλίας το 1936 και μεγαλωμένος σε χώρο και χρόνο σημαδιακό για τα παρελθόντα, τα τεκταινόμενα και τα μελλούμενα του έθνους, ο Ιωάννης Μητράκας «μετέλαβε» εξ απαλών ονύχων το «άγιον φως» των φυσικών χρωμάτων, της πολυκύμαντης ιστορίας και των ποικίλων πολιτισμών που είχαν διαμορφώσει την ιδιαίτερη ταυτότητα του τόπου σ’ εκείνο το θρακικό σταυροδρόμι.

 

Εμφανίσεις: 923

Περισσότερα...

Βασίλης Κολτούκης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Music on the road Vassilis Koltoukis Μετάφραση Αγάπιος Οικονομίδης Ευρασία


Ο Βασίλης Κολτούκης γεννήθηκε στην Άρτα. Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο Παρίσι. Η συνάντηση που είχε εκεί με τον Γάλλο φωτογράφο Edouard Boubat ήταν καθοριστική για να αφοσιωθεί αποκλειστικά στην τέχνη της φωτογραφίας. Περιπλανιέται από χώρα σε χώρα, ένα γοητευτικό αλλά συνάμα και επικίνδυνο ταξίδι με χιλιάδες πρόσωπα,αξέχαστες συναντήσεις... Δεν ξέρει σύνορα,ούτε πατρίδες. Ο έρωτας και η ομορφιά τον οδηγούν σε ένα ατελείωτο κυνηγητό της χαράς, της στιγμής,σε ολόκληρο τον κόσμο. Το ταξίδι δεν θέλει να τελειώσει. Ψάχνει μια χώρα αθώα.

 

Εμφανίσεις: 1681

Περισσότερα...

«Η ιδέα του ζωντανού έργου μέσα από μια καλλιτεχνική συνεργασία» της Ιωάννας Ασσάνη

«Πόλις εν δυνάμει» της Ιωάννας Ασσάνη


H συμμετοχή στη φετινή Art Athina 2016 είχε ιδιαίτερη σημασία για μένα, αφού σηματοδότησε το ξεκίνημα της δημιουργίας μιας νέας σειράς συνεργατικών έργων. Τις πρώτες απόπειρες σχεδιασμού τέτοιων έργων και συνεργασίας με άλλους καλλιτέχνες είχα εφαρμόσει στα δύο εργαστήρια που πραγματοποίησα το 2010 στο Σύλλογο Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος (Σ.Κ.Ε.T.Β.Ε) και είχαν τίτλο «Κόσμοι Παράλληλοι - από το παραστατικό έργο στο ανεικονικό» (ημέρα Σκίτσου, Κέντρο Πολιτισμού Τούμπας, Μάιος 2010) και «Κόσμοι Παράλληλοι - από το ειδικό έργο στο συνολικό» (CO-ΔΡΑΣΕΙΣ, Σ.Κ.Ε.T.Β.Ε, εκθεσιακός χώρος Κόδρα, Δημήτρια 2010).

 

Εμφανίσεις: 862

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr