A+ A A-

«Γιάννης Ξανθούλης, ο ζωγράφος: Αίσθηση από μια έκθεση» της Μαρίας Κοτοπούλη

«Γιάννης Ξανθούλης, ο ζωγράφος: Αίσθηση από μια έκθεση» της Μαρίας Κοτοπούλη


Τον γνωρίσαμε σαν συγγραφέα και μέσα από τα βιβλία του, ανακαλύψαμε τον φανταστικό, θαυμαστό του κόσμο. Τον λατρέψαμε για την έξυπνη, εμπνευσμένη γραφή του, το λεπτό του πνεύμα, την τρυφερότητά του, τον ανθρωπισμό του. Να όμως που υπήρχε κάτι βαθιά κρυμμένο μέσα στις σελίδες των βιβλίων του, κι αυτό ήταν το πινέλο του ζωγράφου. Στην αρχή θεωρήσαμε έκπληξη μια έκθεση ζωγραφικής από τον συγγραφέα Γιάννη Ξανθούλη. Όταν όμως διαβήκαμε το κατώφλι της Γκαλερί Genesis και αρχίσαμε να παρατηρούμε τα έργα του, με τους ευφάνταστους υποτίτλους, νιώσαμε ότι η ζωγραφική αποτελεί άλλη πτυχή της περιγραφικής του δεινότητας και ένα, εξίσου δυνατό με αυτό της πένας του, μέσο έκφρασης των προβληματισμών, των συναισθημάτων και των σκέψεων.

Ίσως και να προϋπήρχε, αφού οι σελίδες των βιβλίων του προδίδουν την παρατηρητικότητά του, την εμμονή στη χαρακτηριστική λεπτομέρεια, το κεντίδι της πινελιάς του, τη χρωματική του παλέτα, που καλύπτει μύριες όσες αποχρώσεις των χρωμάτων της γης και του ουρανού. Ο ζωγράφος «παίζει» με το πινέλο και το χρώμα, όπως ο συγγραφέας «ζωγραφίζει» με τις λέξεις. Με την «πονηρία» των Naive, τη φυσική δεξιότητα του λαϊκού τεχνίτη, τη φωτεινότητα της τέχνης των Pointilliste, τη δυνατή πινελιά ενός Vincent van Gogh, εκφράζει την εσωτερικότητα και τη συγκίνηση των ηρώων του, πέρα από τον φυσικό ρεαλισμό τους. Νύξεις από την πλούσια παράδοση της ελληνικής ζωγραφικής μαρτυρούν τις στέρεες βάσεις του. Τα πρόσωπα στις λεπτομέρειές τους καθηλώνουν. Νέοι και νέες μιας άλλης εποχής επιβάλλουν την παρουσία τους και δηλώνουν ότι είναι πάντα εδώ, πλάι σε γυναίκες με κρύφιο ερωτισμό και προκλητική γοητεία. Ένας γάμος, με όλη τη μικρή κοινότητα παρούσα, ντυμένη και στολισμένη ευφάνταστα, με τη νύφη και τον γαμπρό στο κέντρο, κάτω από έναν ολόχρυσο, όλο ψηφίδες, έναστρο ουρανό, ίσως και έμμεση αναφορά στον θόλο της βυζαντινής εκκλησίας. Πτηνά υπαρκτά ή επινοημένα, με μπορντούρες μινιατούρες, σαν από χειροποίητο περσικό χαλί, να τα στολίζουν, προδίδουν τον αγώνα του δημιουργού να αγγίξει την τελειότητα. Πυκνά δάση και λευκά μπαλόνια που υπερίπτανται στους ουρανούς. Άραγε έμμεση αναφορά, του καλλιτέχνη, στην αδυναμία της φθαρτής ύλης να βιώσει την ανάταση και την ελευθερία του πνεύματος; Τοπία ιδεατά της Ανατολής, τόσο οικεία και τόσο απόμακρα συγχρόνως, φέρουν το βάρος της ιερής ιστορικής μνήμης και σε καλούν, εκ νέου, να τα εξερευνήσεις. Ανάμεσα σε όλα αυτά, πανέμορφα λουλούδια, ίριδες, καλέντουλες και πασχαλιές, εύθραυστα, λεπτά μεθυστικά λουλούδια, με λίγες στιγμές ζωής, μένουν στην αιωνιότητα της τέχνης και στο άφθαρτο θησαυροφυλάκιο της μνημοσύνης.

Η λατρεία του Ξανθούλη, υπό τη διττή του ιδιότητα, στην τέχνη είναι εμφανής στις επιμελώς κεκρυμμένες πινελιές της κάθε σύνθεσης, της κάθε σελίδας των βιβλίων του. Ιστορεί αυτά που οι λέξεις, πολλές φορές, αδυνατούν να εκφράσουν και μέσα από την αρμονική αντιστοιχία των τεχνών μάς χαρίζει «Εικόνες από μια έκθεση», για να θυμηθούμε τον Modest Mussorgsky, Εικόνες Μοναδικής Ομορφιάς!

 

Διαβάστε επίσης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Έκθεση γελοιογραφίας “Sweet Europe”» στο Μετρό Συντάγματος

Μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη έκθεση γελοιογραφίας Μετέωρο Βήμα, που παρουσιάστηκε πέρυσι στον εκθεσιακό χώρο του Μετρό Συντάγματος, η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στον ίδιο χώρο με...

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Asterios Toris: “Εσύ ζωγραφίζεις φαινόμενα”» της Νατάσας Αβούρη

Ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες, στο απαράμιλλο διήγημά του «Το σπίτι του Αστέριου», περιγράφει μία από τις πιο μοναχικές, «ακρωτηριασμένες» αλλά και συνάμα άψογα ολοκληρωμένες λογοτεχνικές φιγούρες: τον...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr