Πινακοθήκη του Δήμου Αθηνέων: «Αθήνα, 180 Χρόνια Πρωτεύουσα» της Νατάσας Αβούρη

Πινακοθήκη του Δήμου Αθηνέων: «Αθήνα, 180 Χρόνια Πρωτεύουσα» της Νατάσας Αβούρη

Η Τέχνη μετουσιώνεται σε εμπειρικό και, συγχρόνως, διαισθητικό οδηγό για τους πολίτες της Αθήνας, τους ταξιδιώτες και τους επισκέπτες της, τους ξένους και τους γηγενείς που θέλουν να θυμηθούν ή να γνωρίσουν αξιοθέατα, χώρους, επαγγέλματα, ανθρώπινες φιγούρες, συνήθειες και γεγονότα στενά συνυφασμένα με όσα στοιχεία συναποτελούν τώρα την πρωτεύουσα και αντικατοπτρίζουν το λαμπρό και ταραγμένο της παρελθόν.

Τι θα δει, επομένως, ο υποψιασμένος ή ακόμα και ο... ανυποψίαστος επισκέπτης στην έκθεση της Δημοτικής Πινακοθήκης; Με άλλα λόγια, αξίζει να αφιερώσει κάποιος μία ώρα από το χρόνο του γι' αυτή; Θα έλεγα με μεγάλη ειλικρίνεια και βεβαιότητα: οπωσδήποτε. Πέρα από το ότι σπάνια συναντάμε εκθέσεις –και μάλιστα με μηδενικό αντίτιμο εισόδου– που περιλαμβάνουν τόσο πολλά «ηχηρά» ονόματα της νεοελληνικής εικαστικής δημιουργίας και καλύπτουν τις περισσότερες ιστορικές περιόδους και τεχνοτροπικές σχολές ή ιδεολογίες, από τον Κόντογλου και τον Παρθένη μέχρι την Κατράκη, τον Ιακωβίδη, τον Φασιανό, τη Χριστούλη, ο παιδευτικός, διδακτικός, ιστορικός και νοσταλγικός χαρακτήρας των έργων την καθιστά ακόμα πιο σημαντική. Η Τέχνη μετουσιώνεται σε εμπειρικό και, συγχρόνως, διαισθητικό οδηγό για τους πολίτες της Αθήνας, τους ταξιδιώτες και τους επισκέπτες της, τους ξένους και τους γηγενείς που θέλουν να θυμηθούν ή να γνωρίσουν αξιοθέατα, χώρους, επαγγέλματα, ανθρώπινες φιγούρες, συνήθειες και γεγονότα στενά συνυφασμένα με όσα στοιχεία συναποτελούν τώρα την πρωτεύουσα και αντικατοπτρίζουν το λαμπρό και ταραγμένο της παρελθόν.

Μεταξύ του τότε και του τώρα, της Παλαιάς και Νέας Πινακοθήκης, που πλέον λειτουργεί σε ένα ανακαινισμένο, εξαιρετικό νεοκλασικό κτίριο του Μεταξουργείου (Λεωνιδίου και Μυλλέρου), οι όψεις της Αθήνας φαντάζουν σε επίπεδο κυριολεξίας και μεταφοράς να ακροβατούν στο μεταίχμιο της ουτοπίας και της πραγματικότητας, της λήθης και της μνήμης, του ανθρώπου και του χώρου, της Τέχνης και της Αρχιτεκτονικής, της σύνθεσης και της αποσύνθεσης. Όλα αυτά, ιδωμένα διαφορετικά αλλά και ίδια μέσα από τη δημιουργική ματιά των 87 καλλιτεχνών και σε σύνολο 5 θεματικών ενοτήτων (Διακόσμηση Αθηναϊκού Μεγάρου, Αθηναϊκή Τοπιογραφία – Αρχαιολογικοί Χώροι, Καθημερινότητα-Ιστορία, Φυσιογνωμίες και Γλυπτική) προσφέρουν στον επισκέπτη «εκδοχές της Αθήνας από την οπτική και την αισθαντικότητα των Ελλήνων δημιουργών», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Γιάννης Κολοκοτρώνης, αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και επιμελητής της έκθεσης.

Ο κ. Κολοκοτρώνης εστιάζει ιδιαίτερα και στην εξαιρετική συλλογή των πενήντα οκτώ μικρών μαρμάρινων προτομών των αγωνιστών του Εικοσιένα που κοσμούσαν την κατεδαφισμένη πια έπαυλη του Νικολάου Θων, οικοδομημένη το 1880, στη συμβολή των λεωφόρων Αλεξάνδρας και Κηφισίας. Είναι, όπως διαβάζουμε στο προλογικό σημείωμά του για την έκθεση, δείγματα νεοκλασικής γλυπτικής που δεν εμπλουτίζουν απλώς τις συλλογές της Πινακοθήκης αλλά «μεταθέτουν την προσοχή μας και στα λάθη, κατά καιρούς, των πολιτικών αποφάσεων απέναντι στην Ιστορία».

Νεοκλασικά, συμβολιστικά, ιμπρεσιονιστικά, εξπρεσιονιστικά, αφαιρετικά ή αφηρημένα, κυβιστικά και σουρεαλιστικά τα έργα τέχνης της Δημοτικής Πινακοθήκης, είτε πρόκειται για ζωγραφικούς πίνακες, χαρακτικά σύνολα και σκίτσα, είτε για γλυπτά, συνθέτουν όχι μόνο τη μακρά και δαιδαλώδη διαδρομή των εικαστικών αναζητήσεων παλαιότερων και σύγχρονων καλλιτεχνών, αλλά κυρίως την ακατάπαυστη, πολυεπίπεδη και συχνά χαοτική αλλαγή του αθηναϊκού αστικού τοπίου.

Τι μένει τελικά σταθερό και ποια «αλήθεια» μπορεί «ο χρόνος να φέρει στο φως», παραφράζοντας τη γνωστή ρήση του Μενάνδρου; Τα αποτυπώματα της Ιστορίας στην Τέχνη δεν αποτελούν μόνο, ούτε ίσως εν μέρει, κομμάτια ενός νοσταλγικού ή, αντίθετα, ένοχου παρελθόντος που προεκτείνεται αρχιτεκτονικά, εικαστικά, συναισθηματικά στο παρόν μας, αλλά συνθέτουν κυρίως την εικόνα του ανθρώπου μέσα στο περιβάλλον του και τον τρόπο που το αντιλαμβάνεται• τον εσωτερικό και γι' αυτό πολλές φορές αινιγματικό διάλογο του δημιουργού με τις δικές του αναμνήσεις, τα προσωπικά του βιώματα, συναισθήματα και οράματα για το μέλλον• την αέναη, τέλος, προσπάθεια να οριστεί το «τώρα», το «εδώ» και το «υπάρχω» μέσα σε ένα άχρονο και συνάμα στενά καθορισμένο «εγώ».

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων: Πειραιώς 51, Πλατεία Κουμουνδούρου, τηλ.: 210.3231841
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Τρίτη έως Σάββατο: 10.00-19.00, Κυριακή: 10.00-15.00
Επιμελητές έκθεσης: Κάλλη Πετροχείλου, έφορος της Δημοτικής Πινακοθήκης, Γιάννης Κολοκοτρώνης, αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Δ.Π.Θ.


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Documenta 14 Athens: Η “Βουλή των (οικείων) Σωμάτων”* ή η αβουλία των (ξένων) ασωμάτων;» της Νατάσας Αβούρη

Ανατρέχοντας στο πολυποίκιλο και ευρύτατο –χρονικά και χωροταξικά– πρόγραμμα εκδηλώσεων της Documenta 14, που φέτος, για πρώτη φορά στην ιστορία της, μεταφέρεται από την έδρα της, το Κάσσελ της...

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Αχιλλέας Ραζής: “Μελάκ, μόνος – Οι εικόνες απ’ το βιβλίο”» στην Γκαλερί Σκουφά

Στον άνω όροφο της Γκαλερί Σκουφά παρουσιάζεται η ατομική έκθεση του Αχιλλέα Ραζή, με τίτλο, Μελάκ, μόνος – Οι εικόνες απ’ το βιβλίο. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και το Σάββατο, 1 Ιουλίου 2017. Πρόκειται...

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ιωάννα Γκούμα: “Ιστογραφήματα”» στον Φωταγωγό

«Οι δώδεκα άτιτλες ακουαρέλες που παρουσιάζονται στην έκθεση Ιστογραφήματα αποτελούν μέρη της ζωγραφικής ενότητας εν προόδω που δημιουργεί η Ιωάννα Γκούμα τα τελευταία πέντε χρόνια. Χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι η...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER