A+ A A-

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ WATERCOLOR INTERNATIONAL II της Ιωάννας Ασσάνη

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ WATERCOLOR INTERNATIONAL II της Ιωάννας Ασσάνη
Ορμώμενη από την έκθεση Watercolor International II (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη, μέχρι τις 24 Οκτωβρίου – πήρε παράταση λόγω της μεγάλης της επιτυχίας), κάνω μια σειρά από σκέψεις γύρω από το τι καθορίζει την αξία ενός έργου τέχνης, πόσο κοντά βρίσκεται στον θεατή, εάν τον επηρεάζει ή τον αφήνει τελικά παθητικό δέκτη.

Στη διεθνή έκθεση υδατογραφίας που επιμελήθηκε ο ζωγράφος Γιώργος Πολίτης, μέλος του Royal Institute of Watercolor Painters, του American Watercolor Society και νυν πρόεδρος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Βορείου Ελλάδος, παίρνουν μέρος ακουαρελίστες ζωγράφοι από όλο τον κόσμο. Οι χώρες που φιλοξενούνται είναι η Γαλλία, ο Καναδάς, η Κίνα, η Τουρκία, η Αμερική, η Αγγλία, το Βέλγιο, η Ρωσία, η Σινγκαπούρη, η Ελλάδα κ.ά.

Η ακουαρέλα είναι ένα ζωγραφικό υλικό που έχει την ιδιότητα της ρευστότητας, της χρωματικής αραίωσης και της διαφανούς ημιεπικάλυψης. Ο τρόπος με τον οποίον ο ζωγράφος κάνει στο έργο τις διορθώσεις του είναι προσθετικός, αφού δεν μπορεί να καλυφθεί πλήρως η επιφάνεια από συμπαγές χρώμα, ούτε να σβήσει στο χαρτί το ήδη υπάρχον. Το «λάθος» στο έργο μπορεί να μετατραπεί σε ζωγραφική αξία μόνο όταν ο καλλιτέχνης έχει πλήρη επίγνωση των δυνατοτήτων του υλικού. Η ακουαρέλα δουλεύεται σε χαρτί διαφόρων αντοχών, πάχους και ποιοτήτων. Το χαρτί επηρεάζει το αποτέλεσμα, γι' αυτό και επιλέγεται σύμφωνα με την υφή, τις ιδιότητες και τη σκοπιμότητα του ζωγράφου. Δημιουργεί πολύ εύκολους εντυπωσιασμούς και την ψευδαίσθηση πως το «τυχαίο» δεν είναι τίποτα άλλο παρά το επιτηδευμένο στοιχείο του ζωγράφου και η καλλιτεχνική αξία της ζωγραφιάς. Χαρτί και χρώμα συνεργούν πάντα στο αποτέλεσμα. Ενώ αρχικά και επί σειρά ετών η ακουαρέλα χρησιμοποιούνταν κυρίως για τη χαρτογράφηση και τη διακόσμηση χειρογράφων, o Albrecht Dürer τον 16ο αιώνα ανήγαγε την τεχνική της σε ζωγραφικό μέσο με εικονοπλαστικές αξίες. Κατόπιν, τον 18ο αιώνα ο Joseph Mallord William Turner με την ιδιαίτερη τεχνοτροπία του έδωσε ώθηση στη χρήση του υλικού προς πιο ώριμες μορφές, μετατρέποντάς το σε ανεξάρτητο μέσο τέχνης. Στα κατοπινά χρόνια, η ακουαρέλα κράτησε μια ειδική θέση στον χάρτη της ζωγραφικής τέχνης και το εικονικό της αποτέλεσμα έγινε διεθνώς αναγνωρίσιμο, ως προς το είδος και την τεχνοτροπία του. Πολλοί είναι οι καλλιτέχνες που ειδικεύονται σε αυτό το υλικό.

Αυτό είναι και το σπουδαιότερο χαρακτηριστικό γενικότερα της τέχνης. Φεύγει μακριά από τα στενά σύνορα και κυκλοφορεί ανοριακή μέσα από αμέτρητους επικοινωνιακούς διαύλους.

Στην έκθεση Watercolor International II βλέπει κανείς μια μεγάλη γκάμα έργων, όπου οι παραστατικές εικόνες κερδίζουν έδαφος έναντι των ανεικονικών ζωγραφιών. Το θέμα ενός πίνακα είναι πάντα ένα πολύ μεγάλο ζήτημα, αφού πολλοί καλλιτέχνες στέκονται στην πιστή αναπαράσταση της εικονικής πραγματικότητας. Αξιοσημείωτο είναι το ότι πολλοί ζωγράφοι επιθυμούν ακόμα να εξαρτώνται από την παραστατική θεματολογία και να εμμένουν στον τρόπο απόδοσης των ρεαλιστικών της στοιχείων. Διάφανα φυτικά μοτίβα, θέματα βγαλμένα από τη ζωή, αποσπάσματα καθημερινότητας, δρόμοι σε κίνηση, βάρκες, πρόσωπα και μορφές συνθέτουν ένα τοπίο πολυπολιτισμικό χωρίς όμως να υποδηλώνεται η καταγωγή του εκάστοτε δημιουργού από την τεχνοτροπία του, εκτός αν διαβάσει κανείς το ονοματεπώνυμο και τη χώρα που εκπροσωπεί. Αυτό είναι και το σπουδαιότερο χαρακτηριστικό γενικότερα της τέχνης. Φεύγει μακριά από τα στενά σύνορα και κυκλοφορεί ανοριακή μέσα από αμέτρητους επικοινωνιακούς διαύλους.

Η τεχνική της ακουαρέλας επίσης δημιουργεί πολύ συχνά στα έργα ομοιότητες. Άλλα γίνονται ιδιαίτερα λεπτομερειακά και άλλα με ακατέργαστες πινελιές, έτσι ώστε να φαίνονται τα ζωγραφισμένα τοπία ομιχλώδη και ρευστά. Ιδιαίτερο είναι το γεγονός πως οι περισσότεροι από τους καλλιτέχνες, κυρίως του εξωτερικού, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, δείχνουν πρωταρχικό ενδιαφέρον στην πιστή απεικόνιση και όχι στις ιδιαίτερες δομικές αξίες του έργου. Για πολλούς καλλιτέχνες ο κλασικός νεορεαλισμός και η φωτογραφική απόδοση, ή οι επιτηδευμένες, αφηρημένες πινελιές που υπονοούν ένα τοπίο, μια φιγούρα, μια νεκρή φύση είναι το πρωταρχικό στοιχείο της ζωγραφικής τους εργασίας. Πολλοί σταματάνε εκεί και δεν προχωρούν σε βαθύτερες ζωγραφικές αξίες όπως η δομή, η σύνθεση, η ανάλυση, τα συστήματα που διέπουν μια ζωγραφική επιφάνεια. Πολλά από τα έργα αυτά δεν ζουν την εποχή τους, δεν παραπέμπουν σε ιδιαίτερους χαρακτήρες, δεν έχουν προσωπικό χαρακτήρα, αυτό που λέμε τοπολαλιά. Δεν ομαδοποιούνται σε κινήματα, ούτε μεταφέρουν κάποια ιδέα. Κινούνται ανάρια στους μέσους κανόνες μιας αφήγησης.

Παρ' όλα αυτά, τα έργα της διεθνούς έκθεσης υδατογραφίας δημιουργούν ένα όμορφο παζλ από αξιοπρόσεκτες τεχνικές και θεματικές προσεγγίσεις υπενθυμίζοντάς μας ότι η τέχνη κρατά συγχρόνως με το μεγαλείο της και χαμηλότερους τόνους καταφέρνοντας να συνομιλεί ακόμα με το κοινό της, με πιο απλές προτάσεις. Η διακόσμηση, η αφήγηση, τα μοτίβα, η τεχνική αρτιότητα, το θέμα. Οι θεατές πλησιάζουν τα έργα με απλότητα και αυτά με τη σειρά τους, μέσω της τεχνικής, της ομορφιάς και της ευανάγνωστης θεματικής, χαρίζουν απλόχερα ευφορία και θαυμασμό. Εξάλλου, η τέχνη απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους χωρίς να ξεχωρίζει εποχή, ηλικία, φυλή και φύλο. Έχει το μεγάλο ατού της πολυεπίπεδης επικοινωνιακότητας. Γιατί υπάρχει τέχνη για όλο τον κόσμο. Αυτό που μένει είναι να διαλέξει ο θεατής το προσωπικό του επίπεδο ανάγνωσης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ WATERCOLOR INTERNATIONAL II της Ιωάννας Ασσάνη

 

Διαβάστε επίσης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Συνάντηση με το έργο του Απόστολου Πλαχούρη» της Δρ. Ελένης Π. Γύζη

Η εποχή μας κατέχεται, όσο καμμία άλλη στην ιστορία της ανθρωπότητας, από την εναγώνια ανάγκη των εικαστικών για το «νέο». Το «νέο» στο νόημα, στα εκφραστικά μέσα... Είναι η ανάγκη αυτή απόρροια...

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Αφαίρεση, απόκρυψη & αποκάλυψη»: έκθεση των Γιάννη Σπυρόπουλου και Εοζέν Αγκοπιάν

Η διεύθυνση του ξενοδοχείου Radisson Blu Park Hotel, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη» και με αφορμή τον εορτασμό των 40 χρόνων από την ίδρυση του ξενοδοχείου, παρουσιάζει την...

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Τα έργα του φθινοπώρου»: έκθεση του Αλέξανδρου Ίσαρη στην γκαλερί «7»

Την Τρίτη 25 Οκτωβρίου η γκαλερί «7» παρουσιάζει τη 13η ατομική έκθεση του Αλέξανδρου Ίσαρη με τίτλο: «Τα έργα του φθινοπώρου». Ύστερα από οκτώ γόνιμα χρόνια, ο Αλέξανδρος Ίσαρης εγκαινιάζει τη νέα...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr