«ΕΝ ΓΡΑΦΑΙΣ, ΚΑΛΕΣ ΓΡΑΦΕΣ»

Για μια εικαστική έκθεση αφιερωμένη στον Καβάφη, πιο εικονιστικό υλικό θα μπορούσε να αποτινάξει τη συμβατική εικονοποιία; Πόσοι και πόσοι ζωγράφοι έχουν προσφέρει παραλλαγές του πορτρέτου του ποιητή με βάση τις φωτογραφίες του; Πέρα από την ποιότητα των απεικονίσεων, πρόκειται για μια μετάφραση του φωτογραφικού συνθέματος σε ζωγραφικό και μόνον; Ή μήπως πρόκειται και για μια απελπισμένη προσπάθεια σύλληψης της συμπυκνωμένης αλήθειας ή ουσίας του βίου του ποιητή;

Σ’ αυτή την προοπτική, η συμβολή μου στην έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο της Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης – Bibliotheca Alexandrina* εγγράφεται σε μια προσπάθεια της απαγκίστρωσης από τα πορτρέτα ή τις βιογραφικές πτυχές του ποιητή. (Βλέπε: http://dagrafiotis.com/?cat=10) Τρεις συνιστώσες συλλήψεις συμβάλλουν σ’ αυτή την προσπάθεια. Η πρώτη: o Καβάφης έζησε τις πολιτιστικές του καταγωγές και αντιφάσεις με ένταση και τις μετέστρεψε σε ποιητικό έργο·σ’ αυτό το πνεύμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολιτιστικός μεσολαβητής (βλέπε και Δ. Αγραφιώτη, Πολιτιστική ποιητική, Ερατώ, Αθήνα, 2012). Η δεύτερη: o ποιητής με τον χειροποίητο τρόπο έκδοσης και διάχυσης των έργων του προτρέπει στη διερεύνηση του υλικού υποστηρίγματος ή/και τους εγχειρήματος της γραφής, της ποιητικής γραφής, της καλής γραφής, μέχρι και στην εξέταση της σύστασης του χαρτιού και της μελάνης. (Δες την ίδια προβληματική για το εκδοτικό εγχείρημα του «κλίναμεν»: http:// www.thetis.gr/services/chinamen, http://www.dagrafiotis.com/?p=67) Η τρίτη: το 2005 συμμετείχα στην εκδήλωση που οργάνωσε η Bibliotheca Alexandrina, «Imagining the Book International Biennale», με το έργο μου/εγκατάσταση: «Πέτρινο αλφάβητο» – ανήκει πια στη συλλογή της βιβλιοθήκης. Το έργο αυτό αποτελεί σταθμό στη μακρόχρονη έρευνά μου γύρω από τα αλφάβητα, τα αλφαβητάρια και την καλλιγραφία που στοχεύει να εξερευνήσει το φαντασιακό (imaginaire) του γράμματος (lettre)-γραφής και το γράμμα-γραφή του φαντασιακού.

Οι «Καλλιγραφίες Ι, ΙΙ, ΙΙΙ» αναφέρονται σε τρία συνθέματα σε χαρτί χειροποίητο με ενσωματωμένα φύλλα θάμνων και πέταλα λουλουδιών με τις εν-γραφές σινικής μελάνης. Τα σχήματα υπονοούν τη γραφή και κυρίως την καλλιγραφία σε άμεση συσχέτιση με την αραβική γραφή-καλλιγραφία. Η παράδοση της καλλιγραφίας στις αραβικές χώρες και στο Ισλάμ είναι εξαιρετικά ισχυρές και λόγω της απαγόρευσης της αναπαραστατικής απεικόνισης των πραγμάτων. Χωρίς να γίνεται αναφορά στο ότι η γραφή του Κορανίου είναι ιερή καθώς αποτυπώνει τον λόγο του Θεού, σημειώνεται πως η άσκηση της καλής γραφής (θρησκευτικής ή μη) έχει γίνει ένα στοιχείο πολιτιστικής ιδιοτυπίας για τις αραβόφωνες χώρες. Το καλοκαίρι του 2000 έγινε μια μεγάλη έκθεση με τίτλο «Kαλλιγραφία σήμερα – οι Καλλιγράφοι», (“Les Calligraphes”, Ventabren Art Contemporain, Marseille, Γαλλία, επιμελητής Julien Blaine), στην οποία συμμετείχε ο Κινέζος Ma Desheng, ο Ρώσος Tolsty (Vladimir Kotliarov), ο Τυνήσιος Abderrazak Sahli και εγώ, και δόθηκε η ευκαιρία να τεθεί το ζήτημα της καλλιγραφίας σ’ έναν κόσμο που έχει κατακτηθεί από τα ψηφιακά συστήματα, γραφής, διάχυσης και επικοινωνίας. (Βλέπε επίσης, το βίντεο-ποίημά μου: «Kalligraphein» στο www.thecontinentalreview.com)

Η συμβολή μου στην έκθεση για τον Καβάφη δίνει την ευκαιρία να τονιστεί η ποιητική και η πολιτιστική ιδιοτυπία του πρώτου νεωτερικού Έλληνα ποιητή, καθώς θεωρείται ότι ο Αλεξανδρινός λειτουργεί ως ένα νησί-φάρος που το περιβάλλουν τα ισχυρά πολιτισμικά ρεύματα, που σχετίζονται με την ποιητική γραφή και την καλλιγραφία, τόσο στο επίπεδο των ιδεών και του λόγου όσο και στο επίπεδο των υλικών εκδηλώσεων, όπως αυτά της ποιητικής και της ζωγραφικής.

* Η έκθεση ξεκινάει στις 20 Οκτωβρίου κι έχει τίτλο «Βαδίζοντας με τον Καβάφη».

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER